Jump to content
Annons

Hur hinner ni?


mickeh

Recommended Posts

Det som slår mig som relativt ny medlem här är att "alla" tycks vara här inne och skriva jämt, och dessutom formligen spruta ur er låtar.

Är ni miljonärsbarn allihopa? 😆

Hur ser era liv ut?

Själv ar jag sambo utan barn o hinner trots detta knappast vara här inne o bevaka allt skoj, än mindre göra ngt musikstycke klart....

Jobbar ni? Pluggar ni? Har ni barn? Var klämmer ni in tiden? Har ni bärbar i knät på dass? 😕

Berätta! 🙂

Redigerat av mickeh
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kafferaster, vilopauser från arbetet, samt nätter. Vilket inte gör att man är pigg precis.

Jag har inte så stort sömnbehov som tur är. Fast det blir värre med åren. I unga dagar kunde jag klara mig med fem timmar, men nu behöver jag sex till sex och en halv timma. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tid alls, i princip. Familjen kräver all tid (jag är hemmaman nu) och den lilla tid jag har över till musikskapande går åt till att se till att datorprogrammen fungerar som de skall, att de kommunicerar med varandra som de skall, och att läsa i handböckerna för att lära mig att hantera dem. Sedan hinner jag inte göra någon musik. Dessutom kommer pianospelet i första hand, så att trixa med datorn kommer efter ett eventuellt övningspass vid instrumentet; och att skapa musik vid datorn kommer så klart i sista hand, eftersom detta kräver att alla program fungerar som de skall och att jag kan hantera dem.

Jag tror nog inte att de flesta är miljonärsbarn med massor av tid över -- snarare är det så att många aktiva hemmamusikskapare inte har lönearbete (som jag) och därför i bästa fall har tid att komponera på sin "seriösa fritid".

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Jag jobbar som frilansande ljudtekniker. Har en bärbar dator, sjussta lurar och en liten midi-klaviatur med mig som jag spelar in med på hotellen, tågen, pauserna och så vidare. Min sambo jobbar efter ett konstigt schema med nätter ibland och lite hit och dit så då finner jag min tid att göra musik hemma.

- Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållt på med en inspelning i över ett och ett halvt år nu! Det gäller sex stackars låtar! Trummisen och jag har varit inne några vändor över en helg eller två. Gitarrinspelning gjordes hemma på nätterna under förra våren. Jag var helt knäckt då. Sov ca fyra timmar per natt. Basisten spelades in i vår replokal i Kungälv dit jag tog med mig dator och mickar. Syntharen har varit och lagt en låt färdigt hos mig på skolan. Sångaren blev färdig i söndags.

Vi spelar in på söndagar mellan 18.00 - ca 21.00. Mycket ställtid för lite inspelning blir det. Vi har alla familj och barn. Vårt coverband har också tagit tid men sen ett år tillbaka tackar vi nej till allt för att kunna gemoföra inspelningarna.

Har kvar synthar på fem av låtarna. Diverse gitarrer skall läggas om då det kom en uppdatering från POD som gör att jag får bättre gitarrljud nu. En del körer måste läggas om. En låt har vi ändrat tempo på. Där måste allt göras om. De enda som lagt sitt där är sångaren och trummisen.

Håller på med lite Beat Detective på några ställen där vi upptäckt problem längs resans gång, verkar fungera fin-fint.

Jag har tusen och en låtidéer i huvudet som jag aldrig hinner ta tag i, frustrerande. Har inte hållit i mina egna gitarrer på ett halvår!

Orkar inte heller längre hålla på mitt i nätterna, resultatet blir ofta väldigt dåligt då, är för trött.

Lättare att hålla på att läsa och skriva på forumet. Surfar in på morgonen när jag kommit till jobbet. Läser och skriver på lunch, kafferaster, lektionspauser etc.

Sen sitter jag hemma och läser på distans hela tisdagar och halva torsdagar. Då händer det ofta att det blir en hel del inlägg! På något sätt lockar det ofta mer än läxläsning!

När frugan tittar på tråkiga tv-program får man också tid för Studiohemsidan.

Jag funderar mycket över vad jag kan göra för att få mer tid för musikskapande och inspelning. Med arbete, distansläsning, två goa döttrar, långtidssjukskriven hustru, nybyggd villa med trädgård som behöver göras iordning så är jag lite ur fas just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik? vad är det för något? (Definitionen lär vara: Organiserat brus). INte f-n hinner man skapa något, men bara ambitionen och viljan finns så kan man ju leva på hoppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kanske ett par, tre timmar per dygn att lägga på mitt intresse.

Jobb, familj, renoveringsobjekt i huset och sömn tar resten för att inte tala om detta helvete med internet... Internet dödar kreativiteten men jag kan ju inte skylla på annat än att jag är åt helvete för odisiplinerad.

Dock är prioriteringen den att jag övar och övar och övar på mitt pianoplinkande vilket faktiskt har gett lite resultat..

Nyckelord; Odisiplinerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är att man hinner inte... Tyvärr 😉

Blir mest en massa ofärdiga saker. Brukar lägga minst en av helgdagarna på musiken i och för sig, men antingen vill man testa en ny idé, eller så leker man ihop med någon kompis. Eller så testar man någonting...

Ska det väl bli något klart måste jag nästan ha en deadline...

Lite synd så att man inte gör klart sina grejer. Men antingen vill man göra något nytt, eller så var det så länge sedan sist så man börjar om från början och gör inte klart det denna gången heller 😲

Veckodagarna går åt till att vara social, träna, tvätta, diska och annat tjafs som man borde prioritera bort 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jobb: ja, en del jobb är det väl när man komponerar, men mest är det kul!

Skola: Lååång skolutbildning och ja, man brukar nog definiera det självlärd, en hel del musikteoriböcker!

Social: duktiga sekreterare som skriver in mina internetinlägg, nån måtta får det väl vara!

Barn: inte vad jag vet!

Övrigt: hälsoskötsel, sport, författande!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Studerar på universitet. Ägnar nog för mycket tid åt annat än studier, men än så länge så har jag inte kört i några ämnen, så det verkar ju funka dugligt. Sedan tar flickvän en del tid i anspråk, vänner en annan del. Resten är mer eller mindre tid framför datorn och göra antingen det ena eller andra. Spela spel eller göra musik eller häcka framför på forumet. Och jag gör mycket mer musik än vad som någonsin kommer upp här (tur är väl det 😛 80tals synth-sliskpop är inte för alla öron)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt har sin tid.... Jag börja spela när jag var tretton, fjorton och vid 17-21 år fanns det inget annat i huvudet. Jag blev Pappa vid 21 och då tog det stopp med spelandet... åren går och det blir mera barn och mindre tid att förkovra sig för egen del,egna intressen får stryka på foten om man ska få ekvationen att gå ihop...så där tjugo år senare börjar det bli tid över till ens egna behov...allt har sin tid.....jag märkte igår när jag stuvade ihop ett halvårs resultat framför datorn att, det har nog blivit en del sittande med låtar och jag la upp omkring trettio alster som kommit till mestadels under kvällstid och då kan man räkna ut man har varit både introvertoch osocial..... både på gott och ont.....jobbar gör jag heltid även om jag kan styra tiden någorlunda...så det är väl förhållandet som får ta stryk under en sån här period, så det kanske är läge med en paus nu....

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Hur många timmar om dan tittar du på TV? Skit i det och pyssla med musik istället ett par veckor så får du se hur mycket man faktiskt hinner. Ett litet tips i all enkelhet. Allt handlar ju om prioriteringar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

inte mycket tid till eget.. fick möjligheter att bygga en liten studio i skolan där jag jobbar, har inte laggt nåt arbete på forumet pga att det är enbart elever jag spelar in just nu. håller på lära mig utrustningen osv. finner forumet mycket intressant och lärorikt så jag försöker kolla ofta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många timmar om dan tittar du på TV? Skit i det och pyssla med musik istället ett par veckor så får du se hur mycket man faktiskt hinner. Ett litet tips i all enkelhet. Allt handlar ju om prioriteringar. 😉

En halvtimme om dagen. Max. kanske förklarar en del... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har all tid i världen!! 😉 24 timmar om dygnet som bara väntar på att bli utnyttjade. Äre inte så för alla - prioriteringar!

Nämen egentligen. Själv försöker jag hålla alla bollar i luften samtidigt - jobb, familj, musik och polare. Jobbet (mitt i karriären 🙂) tar emellanåt rätt mycket tid, typ 9-18 varje dag och en del resor och emejlande på kvällar, men försöker ändå umgås mycket med fru och ungar varje dag, så det känns balanserat. En del tid går åt fix och don med huset också förstås, särskilt just nu när vi renoverar efter en vattenskada . Brukar också lägga en del tid på att träffa polare, sporta lite och gå på fotboll eller festa när jag orkar. Är också med i två olika coverband, men vi har inte spelningar mer än nån gång i kvartalet. Resten av tiden lägger jag i studion, det blir väl typ 2-3 timmar varannan kväll och kanske nåt långpass på 6 timmar på helgerna eller om man blir inspirerad i veckan.

Hur fan hinner jag? Glor nästan aldrig på TV (utom på LOST!) och sover jävligt lite i veckorna (isäng typ 02:00-02:30, upp typ 07:30), kompensationssover på helgerna och när jag får möjlighet under dan kanske. Är också grymt effektiv när jag väl sätter igång, med allt! Använder 80/20-regeln till det mesta jag gör, även med låtskrivande/skapande många gånger, såvida jag inte vill finsnickra vid enstaka tillfällen.

"Gör rätt grejor!" och "Lär dig känna igen lycka!" är mina levnadstips till allmänheten.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Gör rätt grejor!" och "Lär dig känna igen lycka!" är mina levnadstips till allmänheten.

"Do the right thing" är ju gammal, men "Lär dig känna igen lycka" har jag inte hört som ordspråk/fras förut. Care to elaborate? 🙂

Jag har egentligen lyxläge. Jag har riktigt bra betalt för ett jobb där jag sitter hemma mer än halva tiden och är ute och reser resten av tiden. Jag har mina personliga mål att uppfylla, deadlines och deliverables att klara av, men en enorm frihet hur jag tar mig dit. De flesta möten nuförtiden sker per telefon och netmeeting (pga reserestriktioner i multi-nationell organisation), så jag kan sitta i morronkalingarna om jag så vill. Käkar ofta frukost parallellt med möten som börjar kl 10:00. :rolleyes:

Med andra ord kan jag ta mig en paus och komponera mitt på dagen, om andan faller på, så länge jag inte är ute och reser och under förutsättning att jag ändå fixar mina mål (i ett professionellt och officiellt svar låter jag såklart annorlunda 🙂). Men då kommer andra aspekter in; jag har gett min sambo ett år (drygt) på sig att förverkliga sin dröm vilket är att skriva en bok och vilket hon oxå gör hemifrån. I det kombinerade vardagsrums-studio-kontorslandskapet.

Dealen vi har är att jag betalar räkningarna och hon sköter lite extra markservice, samt skriver sin bok. När hon är färdig är det min tur att förverkliga min dröm (och sköta extra markservice), och hennes tur att betala räkningarna. Det förutsätter förstås att hon drar in minst lika mycket på sin bok eller annat som jag drar in idag, men vafan man måste ju chansa lite i sin eftersträvan att nå sina drömmar. 😄 Vi tycker iaf båda att det är en schysst deal, och jag är förvånad att INGA andra par man pratar med coachar varandra på detta viset. Det handlar väl f-n mer än om att bara stadga och föröka sig?? 🙂

På tal om barn har vi inga gemensamma (ännu - de får komma efter drömmarna är förverkligade), men hon har en son på 12 bast; min kompis (ja, hon fick honom riktigt tidigt). Jag tror det är delvis tack vare hans existens min sambo har förståelse för att man sitter och leker i timmar framför datorn. Inte för att hon ser musikskapande som lek, men jag leker såklart oxå. Han är min ursäkt för att köpa prylar till Xboxen, installera nätspel på alla burkarna här hemma, plocka fram bilbanan, etc, etc... 😄

Var var jag? Är väl helt off-topic här nu... har blivit lite vin idag... och just nu en 20-årig Macallan... <hick>.. 😛 ehh... JO! Jag har alltså TIDEN till att göra musik, men andra "hinder" som står i vägen... just nu. Precis som Karl skrev; allt har sin tid. Men jag tror samtidigt man måste TA sig tid, eller planera att man ska FÅ sin tid. Och speciellt i förhållanden måste man GE varandra tid till att förverkliga sina individuella drömmar, skriva sina egna låtar, sy sina egna kläder... 😄 TA, FÅ, GE tid. Låter bra i mina örliga öron. 🙂

Ska sluta älta nu. Som MongoLars brukar säga: Scchhkååål!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Gör rätt grejor!" och "Lär dig känna igen lycka!" är mina levnadstips till allmänheten.

"Do the right thing" är ju gammal, men "Lär dig känna igen lycka" har jag inte hört som ordspråk/fras förut. Care to elaborate? 😄

Läs Dalai Lamas "Lycka"! 😄

Jo, barn är en bra ursäkt! 😄

I mitt förra samboskap satt jag o hennes son o lallade med Ejay o han gjorde en del riktigt bra låtar.

Sedan flyttade jag tillbaka till Sthlm o då började min f.d. sambo sjunga i ett band 😛

Det där med att jobba bara en i taget och den andra pyntar räkningarna, det funkar nog bara utanför storstäderna, pröjsar man tre mille för en fyra så är det inte lika lätt....😄

Men (även) min nya sambo är väldigt snäll och förstående, men det blir så lite tid ändå, ombyggnad o reparationer av lägenheten, skiftjobb, bröllopsplanering och sedan alla såna där saker som kallas vardag (tvätt, handla, städa.... :rolleyes: )

behagar ju ta sin lilla tid....

Och är man 38 så är det inte riktigt läge att vänta med att försöka "föröka sig" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många timmar om dan tittar du på TV? Skit i det och pyssla med musik istället ett par veckor så får du se hur mycket man faktiskt hinner. Ett litet tips i all enkelhet. Allt handlar ju om prioriteringar.  😄

Jo, jag hörde Moby säga i en intervju för några år sedan att om folk skulle göra musk framför datorn istället för att spela spel så skulle det bli vääääldans massa mer musik, o det har han helt rätt i! 🙂

Men ändå, man ska ju umgås med sin sambo också, och jobbar den ene skift och den andra kontorstider o en del tjänsteresor så blir ju "ensam tid" rätt begränsad.

Men sen är det ju också en fråga om att vara disciplinerad; jag är väl inte den som lyckas städa bostaden på en kvart precis.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

- - - Och jag gör mycket mer musik än vad som någonsin kommer upp här (tur är väl det 😱 80tals synth-sliskpop är inte för alla öron)

Nä, men vissa! Låt höra! 🙂🙂🙂

JAAA ... jag vill oxå höra mera "sliskig 80-tals synth-pop"!? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

p_eversound (oregistrerad)

Hej på er alla,

Jag är nygammal här. Glömde av mitt användarnamn osv, så det var väl över ett år sedan jag skrev nåt här. Har nu reggat ett nytt konto.

Iallafall blev jag intresserad när denna tråd kom upp. Jag själv har stora problem med musik. Det har nästan tagit över mitt liv! Jag har sedan jag upptäckte "datormusik" blivit en asocial datornörd. Jag vill inget annat än att sitta i min hemstudio och lira. Ingen av mina nuvarande vänner är intresserade av musik (på detta fanatiska plan, eller så har de slutat drömma). Så då blir det ju att man sitter där för sig själv. Min fru är inte heller så glad, men henne har jag lyckats få med på ett hörn, då hon spelar piano och kan sjunga.

Men visst är detta sjukt!? Är det någon annan som blivit besatt på detta sätt?

Tyvärr blir man ju aldrig klar med något heller. Man blir bättre och bättre och hör då att det man spelade in för en månad sedan inte var så himla bra. Då är det bara att börja om.

Antingen får börja gå till AM (Anonyma musikmissbrukare) eller skaffa nya vänner, så man får umgås OCH spela musik.

/P-E

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är inte heller så glad, men henne har jag lyckats få med på ett hörn, då hon spelar piano och kan sjunga.

Ja, men det är väl det ultimata...?!?

Antingen får börja gå till AM (Anonyma musikmissbrukare) eller skaffa nya vänner, så man får umgås OCH spela musik.

Tror du att du får spela där...? Om målet är avvänjning alltså 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

- - - Och jag gör mycket mer musik än vad som någonsin kommer upp här (tur är väl det 🙂 80tals synth-sliskpop är inte för alla öron)

Nä, men vissa! Låt höra! 🙂🙂🙂

Vi får väl se 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu så har jag ett jobb där jag arbetar fm varannan vecka och bara 6h/dag. Det gör att det blir lite tid till att sitta och knåpa musik. Det mesta av den tiden har iofs hittils gått åt till att göra om gamla låtar, med hjälp av de nya kunskaper jag förvärvat här. 🙂 Nåja, lite nytt hinner det bli emellanåt. Sen har jag sambo och tre barn som också skall ha sin beskärda del av min lediga tid. Som tur är så accepterar min sambo min hobby, så länge hon får det hon vill :-)

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många timmar om dan tittar du på TV? Skit i det och pyssla med musik istället ett par veckor så får du se hur mycket man faktiskt hinner. Ett litet tips i all enkelhet. Allt handlar ju om prioriteringar.  😉

En halvtimme om dagen. Max. kanske förklarar en del... 🙂

Vad är en tv för något, om jag får fråga? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är singel och bor ensam i min lilla etta. Så när jobbet är över så tar jag mig tid ibland. Jag har två datorer; en för studio och en för internet, så om jag bara startar studiodatorn så distraherar inte internet lika mkt 🙂.. Annars är internet förjävla lätt att slösa bort tid på 😉

Edit:

Har för tillfället visstidsanställning på ett sju till fyra-jobb..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är konsult (egen firma)... jobbar tre dagar per månad och tjänar en vanlig månadslön på dessa tre dagar. Har prioriterat tid framför att tjäna en massa stålar...

Ska snart bli farsa... så då blir det nog mindre tid... just nu tillbringar jag nog 30 timmar i veckan i min hemstudio... 4,2 kvm... kolla gärna in:

http://hem.bredband.net/hemstudio/GearList.htm

Recept:

Konsten är att utbilda sig... lära sig något nischat och jobba med det några år... sedan starta egen firma och jobba så lite som möjligt och ta så mycket betalt som bara går.

Kul tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...