Jump to content
Annons

Sälja backtracks?


Papercut

Recommended Posts

Hej! Jag har spelat in en del covers åt sångare som vill lägga upp någon youtube-cover osv. Nu sitter jag här med några enligt mig välljudande instrumentala backtracks till låtarna. Det jag undrar är om det finns någon marknad för att sälja dessa till t.ex giggande sångerskor utan band och till flera sångerskor som vill göra covers.

Får jag sälja en instrumental cover av en låt utan något tillstånd eller hur är det? Jag har helt enkalt plankat originalet och spelat in allting på nytt.

Vart ska man vända sig för att hitta folk som vill köpa detta?

EDIT Jag tänker alltså bara sälja varje backtrack en gång så att köparen "äger" min inspelning efteråt.

Redigerat av Papercut
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Folk har ofta dålig koll på rättigheter vad gäller karaoke-bakgrunder mm, så vanligt är att de bara tar en existerande från youtube/spotify och använder till sin egna cover, om det är på en lite lägre nivå vad gäller youtube-covers/livespelningar.

Rättighetshavarna till inspelningarna ser ofta mellan fingrarna gällande detta, tills man kommer upp lite i nivå det blir aktuellt att börja sälja sina covers.

Och ska man sälja sin cover, så måste man dessutom ha licens för själva låten - inte bara eventuell musikbakgrund. Det behövs egentligen även för att lägga upp sin youtube-cover, men här är det definitivt praxis att se mellan fingrarna från förlagens sida.

Så frågan är vem du ska sälja till egentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har ofta dålig koll på rättigheter vad gäller karaoke-bakgrunder mm, så vanligt är att de bara tar en existerande från youtube/spotify och använder till sin egna cover, om det är på en lite lägre nivå vad gäller youtube-covers/livespelningar.

Rättighetshavarna till inspelningarna ser ofta mellan fingrarna gällande detta, tills man kommer upp lite i nivå det blir aktuellt att börja sälja sina covers.

Och ska man sälja sin cover, så måste man dessutom ha licens för själva låten - inte bara eventuell musikbakgrund. Det behövs egentligen även för att lägga upp sin youtube-cover, men här är det definitivt praxis att se mellan fingrarna från förlagens sida.

Så frågan är vem du ska sälja till egentligen...

Jag har förstått det som att om jag ska sälja en cover på itunes behöver jag licens för låten men detta gäller även om jag har gjort allt ifrån grunden och att covern är instrumental? Som jag trodde då, segt men förståeligt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förstått det som att om jag ska sälja en cover på itunes behöver jag licens för låten men detta gäller även om jag har gjort allt ifrån grunden och att covern är instrumental? Som jag trodde då, segt men förståeligt! 🙂

Jo det är viktigt att hålla isär rättigheterna för låt samt inspelning. Proddar du själv så är det din inspelning, men en annans låt behöver du fortfarande licens för att få sälja. Låtskrivaren får ju en slant för varje sålt ex, så det behöver registreras korrekt mm.

Förvånansvärt många vet inte skillnaden på detta och blir upprörda av låga låtskrivar-royalties från Spotify mm, och visst de är låga, men en stor anledning till det är att majoriteten av det du betalar för på Spotify/iTunes är inspelningen, endast en liten del är "låten".

Redigerat av wiik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...