Jump to content
Annons

Big Mama - konvalescens.nu


Hur låter det?  

5 röster

  1. 1. Hur låter det?

    • 5, Helt otroligt
      0
    • 4, Svänger bra
      0
    • 3, Helt ok
      0
    • 2, Har en bit kvar för att bli något
      1
    • 1, Inte bra
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN:Big Mama

ARTIST/GRUPP:KONVALESCENS.NU

GENRE:Postprogg

LÅTLÄNGD: 4:34

KOMPOSITÖR: FredAsp

PRODUCENT: FredAsp

EV. MEDVERKANDE: Tack Magnus för hjälpen med mixning o mastring

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Färdig singel från kommande album

LÅTLÄNK: www.konvalescens.nu/musik/Big Mama.mp3

konvalescens.nu

Senare i vår släpper konvalescens.nu sitt första album, Sprid kärlek, sprid den rätta propagandan – konvalescens.nu. Inspelningen av plattan har skett i Studio Closet Norrköping. (Dvs. i min garderob i hemmet) Arbetet med att mixa klart låtarna är i full gång, men redan nu finns ett smakprov fån plattan att lyssna till. På konvalescens.nufinns den första singeln, Big Mama att lyssna till, även låten - Vi blir många på färden går att njuta av.

Kom gärna med kommentarer på de båda låtarna, ge gärna tips om vad i som skulle kunna göras bättre, eller beröm det som kanske redan låter bra.

Väl mött

FredAsp

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jorå, men det riktiga reggae-gunget saknar jag. Basen skulle väl vara mer synkoperad antar jag men jag har dålig taktkänsla. Låter mycket midi, syntetiskt om kompet. Texten är ju suveränt framförd, när sjutton andas du egentligen? Budskapet passar mig men jag har svårt för svordomar i sångtexter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om att det låter lite midi.

Kanske är det delvis därför det inte blir det där trycket

i låten, att du inte känner gunget. Är det någon som

har något tips som gör att det kan låta lite mindre midi.

(utan att hyra in en halv orkester)

Jag bemästrar tyvärr bara synthen. Finns det något

knep eller är det bara att låta det vara?

Angående andningen så är det bara att ta djupa andetag ;-)

FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns de som kan ge bättre svar än jag men kolla denna berömda tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=8397 om hur en reggae låt byggs upp. Lyssna särskilt på Godheads tunga reaggae-groove, det finns nåt i samspelet mellan trummor och bas som ger gunget och trycket.

När det gäller midi är det ju väldig skillnad på de synthljud midit skall styra. Beträffande akustiska instrument är väl regeln den att mjukvarusynthar är klart överlägsna hårdvarusynthar. Ett piano kan ju idag innehålla samplingar på flera gigabyte för att få bästa upplösning. Jag tycker att mjukvarusynthljud låter förbluffande bra medan andra menar att vissa instrument (läs: blås-) aldrig kan samplas till naturtrogenhet. General Midi (GM), 128 ljud, låter oftast rent ut sagt skit ssk från hårdvarusynth.

I din låt tror jag det gäller att få in det rätta groovet, mindre kritiskt vilka ljud du använder. Det hörs ju lång väg att du har de rätta musikaliska förutsättningarna! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största problemet för mig är nog

att jag inte riktigt har hittat stilen, jag

bara gör musik. I början var det meningen

att det skulle bli hiphop (som kanske märks på rimmen i texten)

Men jag kom fram till att det blev snyggare

om jag sjöng ut lite mer, där av ändrade

jag till lite mer reggaeinspirerat. Jag får jobba

vidare… Skaffa mig mjukvarusynthar,

jobba på trummor bas ;-)

FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det är riktigt bra. Varför göra som alla andra?

Lite summer vibes på det hela.

Fast jag tycker sången låter lite "burkig". Likaså låter precussion grejjorna väldigt syntetiska. Tror att det har mycket med att just hihaten eller vad det är är väldigt hög jämnfört med resten.

Men som sagt - jag gillar det - Enkelt rakt och slår in i märgen. Mycket progg känsla över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med ovanstående talare...varför göra som alla andra...du har en egen tuch på det hela, behåll det.jag får lite Kjelle Höglundvibbar av det här...först tyckte jag nja , men det var dom fem första sekunderna ....sen drar texten igång och det räddar allt med ett sådant budskap...viktigt....kul också att du bryter mark för både svenska och engelska i samma låt....jag tycker om det här 😄:rolleyes:😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni gillar det, ska tänka på hihaten i fortsättningen,

Just nu har jag förbannat mycket att göra, men om nån månad är nog resten av låtarna färdigmixade. Jag tror att det är viktigt att avsluta låtar, låta de få ha de fel och brister de har och sedan försöka lära sig något av det till nästa låt, annars kan man hålla på i all oändlighet med en låt. Jag tror man måste våga misslyckas för att utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst gung! Och det är tack vare din sång, det är den som skapar gunget.. mycket bra.

Men håller med om att det andra låter MIDI... och det där piano-ljudet låter som ett GM-ljud. Trummor och bas är oxå lite fjuttigt. Hade man hört musiken utan rösten, hade man inte anat att slutresultatet skulle bli så här pass bra. Ditt sätt att "rappa" påminner lite om Timbuktu.

Jag hade övervägt att jobba mer på det instrumentala, det är låten värd. 🙂

PS. Min flickvän påpekar att det låter som snott från Bangeles - Eternal Flame... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men visst, ibland får man inspiration från de allra konstigaste ställen… Lyssna på basgången en extra gång så kanske den påminner om något också… Som jag ser det, har jag inte snott, även om bitar av texten i refrängen ligger ruggigt nära Bangeles - Eternal Flame.

Jag har förädlat det jag funnit av intresse i den låten och använt deras idé på mitt eget sätt. Det är ju ingen cover! Eller sjunger dom om Big Mama? En diskussion kring ämnet kan nog hålla på i evigheter men som kanske förstås är jag mycket misstänksam mot patent av alla dess slag…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...