Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Det hĂ€r Ă€r sĂ€kert hur knĂ€ppt som helst 🙂)

Om jag kopplar bort det externa ljudkortet frÄn min laptop.

Kopplar in midi keyboard och "spelar in" flera spÄr frÄn pluggar mm. (ej sÄng)

Och sen i efterhand kopplar pÄ ljudkortet igen och spelar upp det eller bouncar. Vad har jag dÄ missat i ljudkvalitet?

HĂ€lsn.

Martini

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Inget. Om du kör mjukasyntar kan du bounca med samma kvalité oavsett vilket ljudkort du anvÀnder. Det sker internt i dator sÄ det har inget med ljudkortet att göra.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

DÀrför att det Àr oftast den svagaste lÀnken i de inbyggda ljudkorten, DA ut lÄter ofta helt OK medan AD in lÄter ofta inte sÄ kul.

Redigerat av drloop
Postat

AlltsÄ, sÄ lÀnge jag inte spelar in analogt pÄ datorn, sÄ gör ett externt ljudkort ingenting, förutom att det lÄter ett yns bÀttre nÀr man lyssnar genom monitorer kopplade dit?

drloop (oregistrerad)
Postat

AlltsÄ, sÄ lÀnge jag inte spelar in analogt pÄ datorn, sÄ gör ett externt ljudkort ingenting, förutom att det lÄter ett yns bÀttre nÀr man lyssnar genom monitorer kopplade dit?

Korrekt

drloop (oregistrerad)
Postat

En grej till, kör du Windows sÄ brukar ett ljudkort avsett för musik ge bÀttre latency Àn det inbyggda ljudkortet.

Postat

Jag jobbar dagligen med olika ljudkort och har inga som helst problem att höra skillnad mellan dem.

Postat (redigerat)

UrsĂ€kta tjatet men
. 🙂)))

SÄ om jag tar endast laptop, lurar och keyboard. Sitter och skriver lÄtar(musiken). Bouncar ner det till wave, sÄ har jag jag toppkvalitet?

Mitt RME har jag bara till min U87 för sÄng? Och för att fÄ lite bÀttre lyssning nÀr jag mixar i mina Genelec?

Men hur Ă€r det om jag gör det i min iPad?
.Ok. det Ă€r förstĂ„s betydligt sĂ€mre kvalitet pĂ„ pluggarna.

Redigerat av Martini
Postat

Hmm.. Fler dumma frÄgor...

Var kommer behovet av ett bra ljudkort in?

nÀr du vill höra ljudet.. kopplar du bara in midi sÄ kommer du inte höra nÄt sÄ vida du inte splar ut midi till extern synth/sampelplayer och lyssnar via den.

Postat

UrsĂ€kta tjatet men
. 🙂)))

SÄ om jag tar endast laptop, lurar och keyboard. Sitter och skriver lÄtar(musiken). Bouncar ner det till wave, sÄ har jag jag toppkvalitet?

Nja, du har möjlighet att fÄ toppkvalitet, men hur slutresultatet faktiskt blir beror pÄ hur du mixar det, samt vad du har att utgÄ ifrÄn. Men det blir ingen vidare degradering av ljudet undantaget vad programmet sjÀlv orsakar.

Mitt RME har jag bara till min U87 för sÄng? Och för att fÄ lite bÀttre lyssning nÀr jag mixar i mina Genelec?

Utan bra lyssning kan du inte höra vad du gör, och utan att höra vad du gör sÄ kan du inte mixa med precision. RME spöar utan tvekan alla inbyggda ljudkort, men just Apples omvandlare Àr nÄgot jag skulle undvika som pesten att jobba pÄ. Ljudet Àr extremt hÄrt beskuret i undre mellanregistret, och har fjÀskiga frequenser i över-midden för att lÄta mer imponerande. Jag...Àr inte road....

Postat

nÀr du vill höra ljudet.. kopplar du bara in midi sÄ kommer du inte höra nÄt sÄ vida du inte splar ut midi till extern synth/sampelplayer och lyssnar via den.

Japp. SÄ mycket Àr jag med. Jag spelar in allt midi och kör via pluggar. Blir mycket sÀllan instrument via analogingÄngar.

Postat

Nja, du har möjlighet att fÄ toppkvalitet, men hur slutresultatet faktiskt blir beror pÄ hur du mixar det, samt vad du har att utgÄ ifrÄn. Men det blir ingen vidare degradering av ljudet undantaget vad programmet sjÀlv orsakar.

Utan bra lyssning kan du inte höra vad du gör, och utan att höra vad du gör sÄ kan du inte mixa med precision. RME spöar utan tvekan alla inbyggda ljudkort, men just Apples omvandlare Àr nÄgot jag skulle undvika som pesten att jobba pÄ. Ljudet Àr extremt hÄrt beskuret i undre mellanregistret, och har fjÀskiga frequenser i över-midden för att lÄta mer imponerande. Jag...Àr inte road....

Ok. DĂ„ spelar mitt RME en stor roll Ă€ndÄ för lyssning i alla fall. Jag ska testa med och utan lite, för att se hur stor skillnaden Ă€r.

Fikar pÄ att ha en lÄtskrivardator att kunna ta med pÄ resor etc.

Men vill inte komma hem och koppla in mitt RME för att höra att hela produktionen inte alls lĂ„ter som jag tĂ€nkt mig.. Fast jag tror vĂ€l inte att det skulle göra sĂ„dan skillnad 🙂)

drloop (oregistrerad)
Postat

UrsĂ€kta tjatet men
. 🙂)))

Men hur Ă€r det om jag gör det i min iPad?
.Ok. det Ă€r förstĂ„s betydligt sĂ€mre kvalitet pĂ„ pluggarna.

Samma sak med iPaden, nedmix pÄverkas inte av adda.

Inte alls sÀkert att det Àr sÀmre kvalité pÄ pluggarna i iPaden. Tar man min favvis synt Thor sÄ Àr det i princip samma DSP kod som gör ljudet i iPaden som i din PC/Mac. Resultatet blir alltsÄ i detta fall lika bra pÄ alla stÀllen.

RME ger dig pÄ pappret bÀttre latency och bra preampar för micken. Dessutom Àr RME ena rackare pÄ att skriva bra drivrutiner sÄ det Àr möjligt att fÄ mycket lÄg latency med RME.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok. DĂ„ spelar mitt RME en stor roll Ă€ndÄ för lyssning i alla fall. Jag ska testa med och utan lite, för att se hur stor skillnaden Ă€r.

Fikar pÄ att ha en lÄtskrivardator att kunna ta med pÄ resor etc.

Men vill inte komma hem och koppla in mitt RME för att höra att hela produktionen inte alls lĂ„ter som jag tĂ€nkt mig.. Fast jag tror vĂ€l inte att det skulle göra sĂ„dan skillnad 🙂)

Jag gjorde en snabbtest med min laptop. Spelade in ljudutgÄngen.

Spelar sedan upp original wavfilen och laptopens inspelning och klipper lite slumpmÀssigt mellan dessa tvÄ filer.

NÀr jag lyssnar pÄ resultatet sÄ konstaterar jag att jag kan anvÀnda min laptop för mix, skillnaden Àr sÄ pass liten mellan original wavfilen och laptopens DA. DÀremot upptÀckte jag att laptopens fil var fasvÀnd mot origianlfilen, konstigt.

HÀr Àr min testfil sÄ ni kan avgöra sjÀlva:

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.