Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena 🙂 ,

jag skulle gärna höra hur ni gör när ni arrangerar/strukturerar era låtar? Själv har jag kört fast, jag har flera okej melodier med harmoniserande ackord under som jag tycker borde gå att göra något med.

Men jag kommer inte längre än så... Blir bara en refräng oftast 🙁 .Är det lättast att hitta rätt instrument först eller kan man arrangera hela låten med piano exempelvis? Det känns sjukt svårt det här alltså..

Annons
Postat

Jag personligen börjar nästintill alltid med huvudslingan tillsammans med tonföljden för basen. Sedan lägger jag ackorden. Därefter pillar jag ihop ljuden som jag vill ha till Drop#1 och försöker göra det första droppet kanske 80-90 % färdigt vad gäller struktur och mixning. Sedan börjar jag med Break#1 och builden till drop #1. När jag är klar med det brukar jag faktiskt göra introt så att jag har Intro+Break#1+Build#1+Drop#1 i ganska stor utsträckning klart. Därefter jobbar jag med övergången från Drop#1 till break#2. Sedan kör jag framåt tills outrot är klart.

Ser ingen anledning till varför man ska komponera hela låten först ton för ton, men vissa kanske gillar det. Jag tycker det är lättast att köra på med instrumenten när man har ackorden och huvudslingan klar för då har man oftast ett humm om vilka instrument man vill ha istället för att bara sitta och lalla runt utan att få något gjort även om man kanske kan få lite idéer genom att göra så.

Hur man lägger upp det och hur man går tillväga när man gör detta är antagligen något högst personligt och om du fastnar försök att jobba på något annat parti eller övergångar istället.

Postat

Tack för svaret dreas, jag håller med dig om att alla förmodligen har ett eget personligt sätt att arrangera på. Metoden du beskriver är ungefär som jag har försökt tidigare, man bygger huvudmelodin och harmoniserar den med bas och ackord och bygger resten utifrån det. Det är möjligt att jag inte gjort den biten tillräckligt klar kanske, du säger ju 80-90% medans jag kanske börjar på build#1 när min "refräng/drop1" är 50-60% klar och då blir det rörigt när man ändrar i både delar samtidigt.

Postat

Kolla PM Andre2e, skickade ett exempel på en låt jag började med igår kväll. Det omfånget försöker jag få nästintill helt klart innan jag går vidare med något annat parti.

@D Vibe Genren jag syftar på är mer House, mer specifikt progressive.

Postat (redigerat)

Försök att träna på att göra klart låtar och inte fastna på specifika delar.

Arrangera, menar du bara med midi eller även samples osv också?

Bygga upp låten i intro, break, drop osv?

Redigerat av Lindeborg
Postat

I huvudsak midi, men jag funderar på om man skulle begränsa sig till ett par basinstrument, t.ex. piano, bas, trummor o kanske en pad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.