Jump to content
Annons

Problem: RME Babyface och Cubase


Basmongot

Recommended Posts

Har efter ett längre uppehåll från musiken ominstallerat cubase 6 och skulle köra igång tänkte jag.

Går sådär.

Nåväl.

Nu går signalen från gitarren i alla fall in i ljudkortet, (rme babyface) vilket var bökigare än det nånsin har varit. Problemet uppstår i cubase där jag inte får en enda liten ton. Dock kan jag höra lite brus om jag maxar på regeln. Man får vara glad för det lilla.

Jag misstänker att det har nåt med device setup att göra. Dock har jag aldrig haft just det här problemet förut och efter ett par timmar med min begagnade hjärna som enda sällskap tänkte jag kolla om det var något geni, eller bara rätt hygglig varelse, som har nån idé om vad som kan vara fel...

Nån idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla VST connections och se så att din input är rätt mappad. Kolla sen RME's mjukvara så att du har tillräcklig gain pådraget.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME är ju begåvat med Totalmix - engen mixer/routing-mjukvara där du kan ställa in en del grejer.. har du kollat så inget är konstigt där? d.v.s att signalen kommer in och att den ser ut att gå ut genom interfacet (mot ex. Cubase).

OM allt detta ser OK ut får du sedan kolla så Cubase hittar RME babyface i VST connections. Finns den inte där får du se till så Cubase hittar det. (ominstallation /omstart av Windows e.t.c)

Om den gör det så skapar du antingen mono eller stereo inputs i VST connections och döper dem till något logiskt , assignar ljudkortets möjliga portar till dessa "inputkanaler" och det är dessa namn som sedan dyker upp i Cubase när du skapar dina audiospår.

Du har förmodligen lite grundläggande koll på monitor/rec-funktioner i Cubase så du vet nästa steg när övrigt lirar

Lycka till.

p.s döpte om din tråd så andra lättare förstår vad du behöver hjälp med.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Nu har jag kommit så pass långt att det funkar ungefär varannan gång. Samma inställningar osv...

Logiken lyser med sin frånvaro men det går i alla fall att åtgärda med ett par omstarter. Good enough for me som transatlanten skulle kunna sagt.

Den rimligaste lösningen är förstås en ny dator och en uppdatering till 7.5... vad skulle möjligtvis kunna gå fel då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle jag kolla om det är moderkortet som spökar. Fel komponenter I moderkortet kan göra att den inte är kompatibel med det externa ljudkortet. Har själv haft det problemet. Väldigt viktigt med rätt komponenter I datorn!!!!!. Själv kör jag på ett RME Fireface UCX och har köpt ett separate Firewirekort som jag installerat på moderkortet som jag kör genom. Texas Instruments är det som gäller. Finns bl.a. på Inet. MvhP

Redigerat av Paul
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast Babyface är ett USB-ljudkort - och där brukar det inte förekomma den typen av kompatibilitetsproblem.

Finns det flera andra USB-prylar inkopplade, så kan det vara att strömuttaget ibland blir för högt från porten. Vissa datorer är lite väl snåla med det, medan andra tillåter lite mer än vad USB-standarden säger, så det kan skilja mellan olika modeller. Då kan man koppla in en separat nätdel till Babyface, alternativt sätta en USB-hub med egen nätdel, så löser det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. som Claes är inne på kan ju vara en grej att kolla..

Är det Mac eller PC? Nu vet jag inte om Babyface är USB 2 eller 3.. men sådana saker kan i vissa fall innebära att enheten inte hittas, alt funkar lite när den själv vill.... min Virus TI2 funkar inte om den inte sitter i rätt USB port.. prova att flytta Butterface till en annan port om du har möjlighet.. prova också en annan USB kabel om du har tillgång till det.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...