Jump to content
Annons

Kvackande gitarr


Bejan

Recommended Posts

Hej!

jag har problem med att varje gång jag slår an på strängen med plektrumet så får jag med väldigt mycket av det lilla skrap sm blir när plektrumet glider över strängen och då uppstår ett sorts kvackande ljud. Hur kan man få bort det här ljudet? Finns det nått speciell spelteknik som minskar detta ljud?

Eller måste jag helt enkelt byta gitarrljud. eq:a har jag försökt göra utan framgång.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack du!

Jag har nog lyckats undkomma det på vissa låtar. Men nu när jag kör med amplitube 3 så ör det nästan helt oundvikligt. Det låter så mycket att det nästan överröstar allt annat. Ska se om jag kan ladda upp ett litet stycke när jag kommer hem sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förstår vad du menar. Du behöver justera dragstången lite för att bli kvitt det där. Såvida den inte är ok och du slår lika hårt som en gorilla på strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan spela både hårt och löst, vinkla plektrumet åt alla håll, hårt som mjukt, men problemet kvarstår. Vissa grejer funkar dock bättre än andra. Har 2 humbucker på gitarren, om jag spelat ovanför bridge micken fram till stallet är ljudet helt borta. men från mitten av bridge till att halsen börjar kvackar det. kan det ha med mickens förhållande till strängarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att du måste justera mickens höjd till strängarna. Sänk den berörda micken och lyssna om det blir bättre. Har du mickar med hög output så kan det lätt bli så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...