Jump to content
Annons

A&H ZED R16, Firewire till Windows 8? ADAT


GloriousL

Recommended Posts

Vore oerhört tacksam för råd i samband med att jag köper ny PC och DAW.

Jag ska köpa ny PC och vill börja köra allt musikrelaterat på denna (kör DAW på Mac idag).

Min nuvarande mixer/ljudkort är en A&H ZED R16, med Firewire och ADAT utgångar.

Helst vill jag köra Windows 8 på min nya dator, men jag är LIVRÄDD att få problem med Firewire då Microsoft inte stödjer Firewire i Windows 8. Teknikstrul är det sista jag vill ha, pallar inte det mer... Någon som kör ZED R16 eller annan firewire-hårdvara på Windows 8 och har bra erfarenheter, eller dåliga? Är mina farhågor om Firewire och Windows 8 befogade?

Ett alternativt skulle vara att köra Windows 7, men det känns fel att inte köra det senaste operativet på en ny dator.

Min tanke är då:

Jag skall ändå köpa nytt DAW och har väl bestämt mig för Cubase. Steinberg säljer ett Ultimate Cubase Recording Pack, där Cubase 7.5 skeppas tillsammans med ett UR824 USB Audio Interface.

Skulle det fungera att koppla ADAT från min ZED R16 in i UR824 som i sin tur är kopplad via USB i datorn? Blir det kaka på kaka med risk för komplikationer, eller kan det vara ett bra sätt att komma ifrån Firewire? Eller är det bara en dyr lösning? Min nuvarande mixer behåller jag helst då jag är nöjd med den. I den här setupen fungerar den ju enbart som ett analogt mixerbord.

ADAT lösningen begränsar sample raten till 48kHz, men vad jag förstår blir ljudkvaliten tillräckligt bra ändå, även om 96 kHz är bättre.

Finns det annan ADAT hårdvara som gör ovan beskrivna lika bra till lägre pris?

Jag tänkte köra MIDI via min TI2 desktop. Klarar Cubase av att hantera flera samtidiga ljudkort då TI2 även är ett ljudkort?

Alternativt har jag ett gammalt Midiman USB Midisport 4x4.

Det blev många frågor, men all feedback mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...