Jump to content
Annons

hur "mixa" ljud i dvd-format


sixties

Recommended Posts

Hej, har fått en dvd från en konsert jag var på som är filmad med nån typ av dvd-video kamera.

Nu skulle jag vilja förbättra ljudet om det går (det är ju inspelat genom kameran) men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Vad behöver jag för program, antar att man måste separera ljudet från filmen innan man kan göra nått.

nån som har nått tips eller förslag vad jag kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Stoppa in dvd'n i datorn o hitta en stor fil som slutar på .vob

2. Testa med om det räcker med att döpa om den till .mpg. Funkar det så ska den nu gå att spela i t ex mediaspelaren.

3. Öppna den i t ex TMPGEnc, Discreet Cleaner, Adobe Audition eller nåt liknande som kan läsa videofilmer. Där kan du välja att exporetera ljudet till en wav.

4. Om det inte funkar med att döpa om den så behöver du en "ripp-programvara". Resultatet blir en ren mpg2 som du sen använder under punkt 3.

Ibland så har man tur så att ljudet är okomprimerad 48khz 16bit wav som är ihopbakat med mpg2-strömmen. Men ibland så är det komprimerat till mp3 eller AC-3. Mp3 antar jag att du vet hur man konverterar till wav, AC-3 finns det en del mjukvara som kan konvertera. Kommer inte på några namn på sånt för tillfället. Måste kolla på jobbet.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...