Jump to content
Annons

Borde inte proffesionella inspelningar låta skit?


ChrioN

Recommended Posts

Vi säger att ett stort projekt innehåller 150kanaler, och alla mikrofoner pluggas in i konsolen. Du har mikrofoner som har ett självbrus på, låt säga 7dbA. Borde inte hela mixen brusa nått fruktansvärt? Är gates lösningen? Har haft den tanken i huvet rätt länge, men har aldrig fått tummen ur och frågat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Proffesionella inspelningar låter ofta plastigt och intetsägande men knappast brusigt. Vi snackar ju för det första utrustning med väldigt lågt brus i såna här sammanhang sen blir ju inte 2 spår med brus = dubbelt så högt brus. Det ligger ju liksom kvar på sin volymnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Steven Hyde, om du använder nåra neumann u67 eller vad dom nu heter så får du rätt kraftig brusnivå. Jag räknar alltså inte med alla preamps, eq's m.m. som kanalerna går igenom...

Sen så säger du att två mikrofoners brus adderade med varandra inte blir dubbelt så högt. Det stämmer, efter som dbA-skalan inte fungerar så, men ändå så får du ett väldigt högt brusvärde när du har 150kanaler.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen grabbar

De är inte på lika högt allihop.

De är inte på allihop på en gång, man drar upp regeln när det finns nåt att lyssna på, drar ner den annars.

Noise gates är ett sätt att göra det automatiskt på.

150 kanaler -- visa mig det analoga bord i Sverige som har det. Jag har faktiskt svårt att tro att det finns ett enda.

Pratar vi digitalt, till exempel ProTools så kommer det inget alls från en kanal som inte har ett aktivt ljudspår i ett givet ögonblick.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrioN,

förresten. Svaren får det att verka som om det är en dum fråga.

Inte heller, det är en mycket bra fråga. Jag tror att just sånt här håller ingenjörerna vakna på natten för att de skall få ihop det till slut. Det finns säkert många olika lösningar beroende på exakt hur man vill lösa problemet.

I den digitala världen så är det lite lättare just för att en kanal som inte har något ljud vid ett givet ögonblick faktiskt inte skickar ut något brus. I den analoga världen måste det antingen brusa ruskitgt lite eller också finnas en gate emellan.

Så fortsätt fråga.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)
150 kanaler -- visa mig det analoga bord i Sverige som har det. Jag har faktiskt svårt att tro att det finns ett enda.

så svårt är det faktiskt inte att koppla ihop två eller tre bord..

Link to comment
Dela på andra sajter

Madonna-plattan Ray Of Light tycker jag är talande i det här fallet. Den var ju nämligen högt ansedd när den kom, ja, fortfarande. Jag gillar den skarpt! Men om man lyssnar på den med lurar så hör man det. Bruset. Det är enormt! ;-) Men det gör inget. Skivan är ju bra, det är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...