Jump to content
Annons

LÖST! Dell-strul-Firewire och ESI QuataFire


Ludwig100_1

Recommended Posts

Sprillans ny Dell Latitude D810. Eftersom det inte fanns Firewire i burken så införskaffade jag ett separat LaCie FireWire 800 PC card (med Texas instr. kretsar). Datorn hittar ljudkortet (Esi QuataFire 610) och finns med i enhetshanteraren. Rapporterar inga fel (kopplar jag ur fwkabeln så disablas drivern och när jag kopplar in den igen så aktiveras den).

PROBLEMET! Jo jag kan inte aktivera ASIO 2.0-drivern i Cubase SX. Den finns med i listan men klagar på att "No sound device connected to the PC" och byter tillbaka till "ASIO Multimedia driver".

http://www.ludwigsson.se/dump.jpg

Kollade oxå i Ljudegenskaper i Windows kontrollpanel. Där finns den överhuvud taget inte med utan endast datorns "Sigmatel C-Major Audio". Disablar jag Sigmatel i enhetshanteraren har jag inget ljudkort alls att välja på i ljudhanteraren. Och i BIOS kan man inte heller avaktivera datorns interna ljudkort.

Nån som har nåt tips?

Redigerat av Ludwig100_1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Vilka enheter finns med under enhetshanteraren / ljud-och-blablabla-enheter ?

Jag tror att kortet inte är helt och hållet installerat än.

Vilket operativsystem kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vilka enheter finns med under enhetshanteraren / ljud-och-blablabla-enheter ?

http://www.ludwigsson.se/dump2.jpg

Jag tror att kortet inte är helt och hållet installerat än.

Kan det installeras "delvis" menar du? Jag har testat med drivern på installskivan som följde med (v1.15) och även testat de senaste drivrutinerna (v1.19).

Jag kör WinXP Pro SP2.

Mvh Ludde

Redigerat av Ludwig100_1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du lägga ut en skärm dump på IRQ anslutna enher... DVS IRQ listan

Det låter mycket märkligt att du inte kan avaktivera det inbyggda ljudkortet i BIOS.Det fungerar på de flesta datorer som jag skruvat i Har dock inte pillat DELL datorer.

Någonting säger mig att det inbyggda ljudkortet har prioritet 1 på just ljud och jag tror att detta måste bort, det kan ha med drivern att göra oxå.

Kolla BIOS igen.../ läs moderkorts manualen

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Jisses vilken hemsk BIOS...

Prova med att först avinstallera drivern till det interna ljudkortet.

Du bör finna det under " Lägg till eller ta bort program" i kontrollpanelen.

Sedan avaktiverar du det interna ljudkortet i enhets hanteraren.

Om det dyker upp igen i enhetshanteraren avaktiverar du det igen (tar du bort det igen).

Starta om datorn och installera driven till ditt nya kort...

EDIT: Gå ut på nätet och hämta senaste drive´n till kortet, om du inte redan har gjort det.

Detta har jag fått gjort på några datorer, men jag har även avaktiverat ljudkortet i Bios oxå iof.

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser kortet i Cubase inställningar men får inte välja den (se första inlägget i tråden). Jag har också intallerat drivern innan jag kopplade in det, precis som det står i manualen.

Hemsk BIOS, ja! Jag har rätt stor datorvana men aldrig stött på detta problem. Det finns heller ingen "Sigma Tel" att avinstallera i Lägg till/ta bort. Och avinstallerar jag enheten så installeras den om automatiskt efter omstart. Verkar som Dell har gjort en dator där man har noll koll själv.

Vad jag inte gjort är att installera om datorn totalt med en ren WinXP. Jag antar att vissa kretsar i datorn behöver drivrutiner och har man inte dessa tillgänglig för datorn så kan de inte aktiveras. Och Sigmatel (som jag för övrigt inte hört talas om) har väl inga drivar på XP-skivan? Ska tilläggas att datorn är "förinstallerad" av Dell.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars dig...

Ska jag vara riktigt ärlig så har jag faktiskt hört detta... att DELL bygger datorer som bara de själva kan konfiguera.

Har inte Dell samma typ av installation som Compaq (tror det var dem) hade tidigare, dvs den kräver en partion med viss kod som skall svara emot Bios vid installation av nytt OS annars fungerar det inte, tror det var så att datorn inte bootade up alls.

Jag skulle nog oxå tänka på format C:\... och in med nytt OS i din situation.

Men prova först att kontakta supporten.

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det löste sig!! Som så många ggr förr så är inte alltid SP2 av godo. Tydligen har Mr. Windows fipplat med några filer tillhörande 1394-standarden så att det inte är fullt kompatibla med diverse kort. Efter att ha "backat" dessa filer från SP1 har jag fått det att funka.

Så mitt Dell-förtroende består 😄

Mvh Ludde

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...