Jump to content
Annons

Betala in skatt när man får pengar från stim?


rockstone

Recommended Posts

Sitter och ska skicka in papper till stim tänkte jag, nu ser ja att det står, Tänk på att stim inte gör några skatte avdrag på pengarna.

Måste jag typ va egen företagare med F skatt sedel och betala in skatten själv då eller hur fungerar det här??

Sedan måste jag välja mella att kryssa i två rutor där det står,

1 Upphovsman, tonsättare,författare,bearbetare.

och i den andra står det

2 musikförläggare

Jag är ju låtskrivare och vill ha betalt när mina låtar spelas på radio, så första rutan måste ju markeras men vad är musikförläggare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du måste betala in den skatten själv. Har du tur jämnas det ut i det fall du får återbäring. Men om du redan har restskatt blir det mer restskatt.

Du ska bara kryssa i den första rutan. I det fall du har ett förlagskontrakt är verkanmälan en del av deras uppgifter och en del av den service du betalar för genom att de tar en del av royaltykakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där sista förstog jag inte riktigt men jag kryssar bara i första rutan då, Tack

Hur gör jag när jag betalar in skatten? är det krångligt att ta reda på exakt hur mycket man skall betala in och så? Har aldrig gjort det p.g.a. att jag har ett vanligt svensson jobb, deklarerar en gång om året och drar bara av för resor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där sista förstog jag inte riktigt men jag kryssar bara i första rutan då, Tack

Hur gör jag när jag betalar in skatten? är det krångligt att ta reda på exakt hur mycket man skall betala in och så? Har aldrig gjort det p.g.a. att jag har ett vanligt svensson jobb, deklarerar en gång om året och drar bara av för resor.

Hmm.. kan vara jag som förklarade slarvigt och kanske lite fel. När får du möjligheten att kryssa i musikförlag?

Jag antar att du skulle kunna räkna ut momsen. Den ligger på 6 %. Jag vet inte riktigt vad som gäller för A-skattsedel då jag själv har FA. Men det kanske går att dra av på något sätt även för privatperson? Hur som helst borde du kunna räkan ut momsen och betala in den summan till ditt skattekonto. Har dock för mig att deadlinen för det redan passerat. Men är inte säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...