Jump to content
Annons

hur får man pianot att låta fylligt?


elliotfrenker

Recommended Posts

Annons
Björn Lundberg (oregistrerad)

Det vore även bra att veta vilket pogram du jobbar i, men som sagt, vilken vst-instrument du använder är viktigt för att kunna komma med tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara bra att säga hur du spelar in ditt piano, eller ifall du använder en VST-plugg. I så fall, berätta gärna vilken.

Bra där Gerterface...jag tänkte precis på samma sak 🤪 ....Här på studio Forum träffas vi på olika sätt när det gäller musikproduktion... vissa spelar in sina låtar enbart med MIDI, och vissa med hjälp av andra musikaliska hjälpmedel. T,ex (en granne som är grym på akustisk gitarr/piano osv.) Frågan är...HUR man vill spake in...

Det gäller att vara tydlig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jahh förlååt! jag använder framförallt fruity loops men också logic 9 och x. i fl använder jag fl keys, och i logic använder jag den där preseten steinway grandpiano.. jag brukar eq:a och höja basen lite men vill liksom åt det där riktiga soundet.. 🙂 hoppas ni förstår :S

(edit)

jag använder midi och i fl så ritar jag in noterna..

Redigerat av elliotfrenker
Link to comment
Dela på andra sajter

jahh förlååt! jag använder framförallt fruity loops men också logic 9 och x. i fl använder jag fl keys, och i logic använder jag den där preseten steinway grandpiano.. jag brukar eq:a och höja basen lite men vill liksom åt det där riktiga soundet.. 🙂 hoppas ni förstår :S

(edit)

jag använder midi och i fl så ritar jag in noterna..

Nu använder jag inte logic själv men jag tror du har åtminstone en del av svaret i vilken plugg du använder. Det finns en hel uppsjö av pianopluggar på marknaden, var och en som fyller sitt lilla hörn.

Om du med "det där riktiga soundet" menar att du vill ha ett piano som låter naturtroget ligger en del av det i själva pluggen. Hur de samplat, vilket piano de samplat, i vilket rum de samplade, osv. Men lika mycket ligger i spelet. Tror det är svårt, nästintill omöjligt, att få till ett bra pianosound genom att rita in noter för piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör typ house men endå inte riktigt house.. låtarna jag lagt ut är ju house men har flera låtar och det är inte så housigt. edm typ 🙂

Tycker att pluggarna du använder borde funka helt ok för sån musik.

Har du provat att leka med velocity nånting ? Pianot låter mycket mer levande

och realistiskt om du varierar styrkan i anslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu använder jag inte logic själv men jag tror du har åtminstone en del av svaret i vilken plugg du använder. Det finns en hel uppsjö av pianopluggar på marknaden, var och en som fyller sitt lilla hörn.

Om du med "det där riktiga soundet" menar att du vill ha ett piano som låter naturtroget ligger en del av det i själva pluggen. Hur de samplat, vilket piano de samplat, i vilket rum de samplade, osv. Men lika mycket ligger i spelet. Tror det är svårt, nästintill omöjligt, att få till ett bra pianosound genom att rita in noter för piano.

Du har helt rätt i att var plugg fyller sitt hörn! Finns en väldigt massa bra piano pluggar, och alla har sina egna finesser.

Men att det nästan är omöjligt att få till bra pianosound genom att rita in noter för piano håller jag inte helt med om. Skulle säga att det är det instrument som är enklast att sampla (efter cembalo) faktiskt. Finns oerhört många bra pianosamplade låtar, t.ex: http://cinesamples.com/wp-content/uploads/2012/01/Bach_Dminor_Prelude.mp3. Låter väldigt realistiskt i mina öron i alla fall. 🙂 Sen är det ju inte den musikstilen som diskuteras här, men man kan göras väldigt bra piano genom att "bara skriva in noter". 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...