Jump to content
Annons

Gjort en låt och skrivit text. Ny i sammarbeta med sångerska. Hur mkt ska hon få utav kakan?


MartinHedelin

Recommended Posts

Hej. Jag har nu jobbat ett längre tag med en låt och även skrivit text till den. Nu har jag hittat en vocalist som är väldigt duktig och som passar låten jättebra. När det kommer till låten så har jag gjort allt med musiken och även skrivit 90 % av texten. Hur mkt del av låten ska hon få om den nu säljer rätt bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äh, dela 50/50 snåljåp. 🙂 Ok

Ja, det skulle också gå hur bra som helst då pengar är långt ifrån det viktigaste 😛 Men tänkte mest på hur mkt man tar i normala situationer då jag lagt ner aningen längre tid än vocalisten och det är bra att veta för framtiden menar jag.

50/50 på denna låt är väldigt fair så en snåljåp är jag inte 😛

Redigerat av MartinHedelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar väl inte om att vara snåljåp eller inte. Trist inställning till rättigheter. Självklart ska vokalisten få det hon förtjänar. Men det är som att jämföra äpplen och päron. Ni kan komma överens om att dela inkomster och reglera det med avtal som inte berör upphovsrätten. Ni kan ju göra ett avtal där ni delar 50/50 på alla faktiska inkomster som uppkommer av låten, vare sig det handlar om royalty eller synkroniseringspengar. Men där du fortfarande har din del av rättigheterna av låten och hon sin del (dvs 10 % av texterförfattandet).

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har nu jobbat ett längre tag med en låt och även skrivit text till den. Nu har jag hittat en vocalist som är väldigt duktig och som passar låten jättebra. När det kommer till låten så har jag gjort allt med musiken och även skrivit 90 % av texten. Hur mkt del av låten ska hon få om den nu säljer rätt bra?

du ska särskilja på inkomster av försäljning av produkten och inkomster från mediaspelning (stim)

inkomster av försäljning kan ni splitta 50/50 efter avräkning av ev utgifter

stiminkomster bör fördelas så hon får 10% av texten som i sin tur är 50% av låten eller 33% beroende på hur du/ni resonerar

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska särskilja på inkomster av försäljning av produkten och inkomster från mediaspelning (stim)

inkomster av försäljning kan ni splitta 50/50 efter avräkning av ev utgifter

stiminkomster bör fördelas så hon får 10% av texten som i sin tur är 50% av låten eller 33% beroende på hur du/ni resonerar

Ska man skriva ngt avtal eller räcker en konversation på typ facebook? 😛

Handlar väl inte om att vara snåljåp eller inte. Trist inställning till rättigheter. Självklart ska vokalisten få det hon förtjänar. Men det är som att jämföra äpplen och päron. Ni kan komma överens om att dela inkomster och reglera det med avtal som inte berör upphovsrätten. Ni kan ju göra ett avtal där ni delar 50/50 på alla faktiska inkomster som uppkommer av låten, vare sig det handlar om royalty eller synkroniseringspengar. Men där du fortfarande har din del av rättigheterna av låten och hon sin del (dvs 10 % av texterförfattandet).

Jag är lite ny så jag tänker ur det perspektivet som bara e rimligast men det kanske är en tråkig inställning om man är insatt i branschen. Som sagt är en fisk ute på ett djupt vatten så va snäll mot mig hehe 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man skriva ngt avtal eller räcker en konversation på typ facebook? 😛

skriv alltid ett avtal och skäms inte för att hålla koll på dina rättigheter

se bara till att samma förutsättningar gäller om din samarbetspartner kommer nästa gång med 90% färdigt och du bidrar med 10

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...