Jump to content
Annons

Gamla vanliga, behöver tips och feedback. har "fastnat"


andersfallsessions

Recommended Posts

Hej Hej!

Jag presenterar mig genom att fråga efter hjälp.

Håller på att spela in vad som ska bli en "skiva" och behöver hjälp med mixningen.

Jag har kommit till den punkten där jag inte är nöjd men inte heller vet vad mer som kan göras.

Jobbar mycket med endast EQ och Reverb på grejerna, men får inte till det där "Stora" samt volymen överlag (ordnar sig sånt i mastringen sen?). Vet heller inte själv om allting är för diskant eller inte. Försöker lyssna på så många olika platser som möjligt, (bilen, stereon, lurarna, en annan stereo etc)

Jag vet inte, nån med kunskap får jättegärna lyssna lite här och ge mig lite tips på vad som kan förbättras.

Jag mixar i cubase.

https://soundcloud.com/rialareservatet/ett-stenkast-fr-n-att-ruttna

https://soundcloud.com/rialareservatet/vi-r-bara-idioter

https://soundcloud.com/rialareservatet/f-r-dum-alternative

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Problemet du har är att mixarna inte limmar alls. Det är också för mycket reverb på allt. Prova gärna delay på sång också. Eller åtminstone mindre reverb på sången. Trummorna låter som de spelas i ett annat rum. Tänk på människan hör i fyra nivåer, bas, lägre mellanregistret, högre mellanregistret och diskant. Faller alla de på plats och får sin beskärda del upplever vi en låt som behaglig. Tvärtom så låter det bara kaos. Innan du börjar mixa ens, visualisera hur du vill att dina låtar ska låta. Tyvärr så gör inte de flesta det utan sätter sig bara och mixar och hoppas att det ska bli bra. Sen tänker de flesta bara på de tekniska detaljerna. Det räcker inte bara att mixa bra tekniskt. All teknik är till för att förstärka upplevelsen av låten. Mixa med känsla för låtarna också. Annars låter det bara tråkigt. Volymåkningar är också viktiga för en låt. Börja om från början och ta bort allt reverb. Spara det till sist. Jämför med referenslåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För starka trummor. Kör med enklare trumkomp, mer rätt fram. Du kör antagligen insert effekter istället för att köra med sends. Då kan det låta som om alla instrument är i olika rum och dessutom blir tex reverb på sången i mono eftersom sångkanalen är en monokanal.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur använder jag sends i cubase? Har suttit och försökt med det länge nu utan framgång.

om det var effekter du menar:

Du skapar ett FX-track, ge namn till t ex FX1, där du lägger effekten som inserts.

På Instrument eller audiospåret går du in på inspektorn > Send och väljer FX1 spåret

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att jämföra dessa två, blir tydligt hur mycket extra ansträngning som krävdes för det andra svaret 🙂

Ja du det är vad manualen är till för. Allt står där hur man gör.

Du skapar ett FX-track, ge namn till t ex FX1, där du lägger effekten som inserts.

På Instrument eller audiospåret går du in på inspektorn > Send och väljer FX1 spåret

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl bra att man lär sig att titta i manualen - där de facto svaren finns till bra mycket mer än bara denna frågan

eller tycker du inte det?

Jo. Jag läser alltid manualen. På åttiotalet kom det massor av syntar och annan utrustning med mycket små teckenfönster och mjukvara från helvetet. Köpte en synt en gång som en tidning, när man skulle sätta betyg på användarvänlighet, beskrev som användarfientlig. Då var det ett öga i manualen hela tiden. Som ett svar på en fråga här är det idiotiskt, nedlåtande och översittaraktigt. Die Hard i ett nötskal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett svar på en fråga här är det idiotiskt, nedlåtande och översittaraktigt. Die Hard i ett nötskal.

och du själv i ett kokosnötskal är inlägg av den här sorten som inte ger nån som helst hjälp alls

die hard bidrog åtminstone med det här innan han gav tips om att manualen har svaren på dom flesta frågorna

så tror du egentligen att du är den som ska tycka till om andras bidrag och insatser öht på det här forumet?

och innan dina tankar börjar irra iväg åt fel håll... - nej det är du inte

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver nog snarare studera dina egna inlägg en stund och fundera vad du egentligen bidrar med

säg till om du hittar nåt

Jag har startat massor av trådar som har varit populära. Även Die Hard brukar va där och skriva när han har gnällt färdigt om ämnesvalet. Häromdan gav jag råd om gitarrköp som blev uppskattat. Såna saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Standardtipset här är att köpa Studio special om mixning och inspelning. Du skriver t ex att du mest använder EQ och reverb. Tror att det kan bli svårt att få till något som låter bra utan att använda kompressor och delay. Framför allt kompressor.

Att lyssna i många olika anläggningar är bra, men det viktigaste är att du lyssnar på referensspår i dina monitorer. Ta en låt med någon artist du gillar som påminner så mycket som möjligt om det du vill uppnå. Lägg in den i projektet och spela omväxlande upp den och din egen musik. Försöka lyssna och jämför. Hur ligger det olika instrumenten/delarna av instrumenten i nivå i förhållandet till varandra? Hur låter basen? Ljudbilden totalt? O s v.

Litar du inte riktigt på din lyssning kan en frekvensspektrumanalysator vara en bra hjälp här. Kör samma sak här. Spela först referenslåten, titta i analysatorn, sen din egen, och jämför. Även om du inte hör det kanske du då ser att din låt har mycket mindre energi i mixen från 4000 Hz och uppåt, jämfört med ditt referensspår. Eller vad det nu kan vara.

Att lära sig (och våga) automatisera brukar också lyfta mixen en hel del. Det finns inga gränser för hur mycket du kan automatisera. Att automatisera volymen på varje kanal är väldigt vanligt. Men du kan ju ändra vad som helst, reverbtider, master-eqinställningar, när en viss send-effekt ska vara av/på o s v. Tänk inte att saker måste vara på ett visst sätt (t ex att basen ska vara lika hög hela låten), utan lyssna igenom låten del för del och fundera på hur det borde låta i varje enskilt ögonblick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...