Jump to content
Annons

Ambia


Recommended Posts

LÅTNAMN: Ambia

LÅTLÄNGD: 4.32

KOMPOSITÖR: Drummer

EV. MEDVERKANDE: F. D. Roosevelt

INSPELNINGSÅR: 05

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.3 Mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Drummer

Har haft en del o stå i o inte spelat in på länge, men fick äntligen lite lugn runt mig o det resulterade i ovanstående komposition. Inte riktigt vad jag brukar hålla på med, men ändå. Som vanligt blev låten inte som jag hade planerat från början, därför kan kanske namnet Ambia vara lite förvillande, men har inte orkat ändra det.

Redigerat av Drummer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Låter som något som skulle kunna vara soundtrack eller snarare bakgrundsmusik i en film. Lite psyko-känsla blandat med skräckis från 80-talet...

Snyggt ljud och faktiskt bra gitarrljud. Vilket är det?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Ja, det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Det skulle bli nån typ av ambient sak, men inte då. Gjorde musiken först o hade inte tänkt ha nåt mer, men hittade några berömda tal o klippte upp o adderade F.D Roosevelts tal.

Gitarren är VSL Horizon Series Concert Guitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra...gillar mycket... kanske aningen att man känner att gitarren spelas på midivis...annars kalasharmonier 🙂😉

Detta verkar skilja sig en hel del ifrån dina andra alster???Men otroligt skön feeling 😛

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Först o främst tack!!

Riktigt bra...gillar mycket... kanske aningen att man känner att gitarren spelas på midivis...annars kalasharmonier

Ja, gitarren kunde vara bättre gjord, men jag hade lite bråttom o sen blev det inte av.

Detta verkar skilja sig en hel del ifrån dina anda alster???

Jag har tidigare mestadels gjort metal.

Men otroligt skön feeling

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar skilja sig en hel del ifrån dina andra alster???

Jag har tidigare mestadels gjort metal.

Men otroligt skön feeling

🙂

Ja, jag var inne på din hemsida och lyssna och som sagt där var bara metal...nu är det väl inte någon nyhet att metalmusiker ofta är j-gt begåvade eller åtminstånde skickliga instrumentalister...men för mig personligen gillar jag Ambia bättre 😆😎 mer sånt... där harmisarna lever sitt eget liv och allt inte känns så förutsägsbart....

://karl

Edit:stavfell

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var inne på din hemsida och lyssna och som sagt där var bara metal...nu är det väl inte någon nyhet att metalmusiker ofta är j-gt begåvade eller åtminstånde skickliga instrumentalister...men för mig personligen gillar jag Ambia bättre  mer sånt... där harmisarna lever sitt eget liv och allt inte känns så förutsägsbart....

Ok, de där låtarna är från en grupp jag spelade ett par gig med 97, på gitarr. De har aldrig blivit riktigt inspelade, så jag tänkte försöka ändra på det. Det var ett tag sen jag spelade in de där, ska lägga på riktig bas mm. Men det är som du säger, ganska förutsägbara låtar, 80-tals stuk.

Ambia är lite mer luftig o levande på ett sätt, mer musikalisk faktiskt, inte en vägg med gitarrer. Lättare att dela upp harmoniken mellan flera olika instrument.

Hehe, jag bara väntade på att det skulle braka igång metall. Får lite Megadeth-känsla (den där låten där det är nån auktionsförrättare som ropar ut nåt gammalt pars möbler, ingen aning om vad den heter)

Fina harmonier.

Tackar!

Ahhh, du menar Forclosure of a Dream. Trevlig låt tycker jag.

Själv fick jag lite One med Metallica vibbar i början o var rädd att det skulle bli för likt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant låt, tycker du fått med Roosevelt på ett snyggt sätt i låten, eller rättare sagt byggt upp låten på ett bra sätt efter hans röst. 😆

Väldigt mycket filmmusik tycker jag, lite spooky emellanåt blandat med vackra utopiska tongångar, snygga byten där mellan tycker jag. 😉

Har inte så mkt mer att tillägga mer än att jag diggar det. 🙂

Har för lite koll på denna genren för att uttala mig mera.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!!

Intressant låt, tycker du fått med Roosevelt på ett snyggt sätt i låten, eller rättare sagt byggt upp låten på ett bra sätt efter hans röst.

Roosevelt kom in sist av allt eftersom det egentligen skulle vara en helt instrumental låt, men jag tänkte att det skulle kanske bli lite mer spännande med ett tal, så jag testade o det funkade utan att sabba musiken. Det var bara att försöka lägga talsnuttarna, när musiken stod mer stilla.

Väldigt mycket filmmusik tycker jag, lite spooky emellanåt blandat med vackra utopiska tongångar, snygga byten där mellan tycker jag.

Hela låten är uppbyggd kring gitarren. Jag kom på lite olika plock, som i huvudsak gick i am (am add 9 är en favorit) o ändrade bastonerna o nån annan ackordston för variation. Sen byggdes det på med plocken i em. Det var från början en massa lösryckta plock som jag lade in i en följd o sen var det bara att testa sig fram, lägga till o dra ifrån för o få ihop ett sammanhang o därefter lägga på resterande instrument.

Har inte så mkt mer att tillägga mer än att jag diggar det.

🙂 Kul!! Jag funderade på vad det var för mening med stycket, det är inte en låt i den vanliga bemärkelsen, men det blev som det blev o saker o ting måste ut ur huvudet så man inte blir helt vrickad.

Har för lite koll på denna genren för att uttala mig mera.

Då är vi två!! När jag skulle fylla i genre i inlägget, så kunde jag inte komma på nåt, så jag utelämnade det! Har inte en aning om vad det skulle kunna kallas.

Verkligen helt ok!! Skönt avskalat och luftigt till skillnad från så mycket annat man hör. Bra!!!

Tackar å det varmaste!! 😲 Som jag nämnt tidigare var detta lite annorlunda än vad jag brukar syssla med o det känns bara bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte men jag tror jag har fått inspiration från dig(även om du inte var den förste)som hade tal i låten så var det när jag hörde Ambia som allt börja snurra igång.....j-gt skönt stycke musik 😄

Edit: lägger ut snart 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte men jag tror jag har fått inspiration från dig(även om du inte var den förste)som hade tal i låten så var det när jag hörde Ambia som allt börja snurra igång.....j-gt skönt stycke musik

Tackar för det, kul att du blir inspirerad!! 😱

Kör på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...