shredderfromhell (oregistrerad) Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Hejsan! Jag är ganska ny i låtskrivarvärlden och undrar hur man kan tänka kring royaltyfördelning. Jag skriver och arrar låtarna själv. Ibland behöver jag förlag för att pitcha + producent till min demo (eftersom jag inte är bra på ljud/mixning). Fördelningen skulle kunna se ut såhär då: Förlag/subförlag: typ 30-50% Producent för demon: 20% Någon som t.ex. korrekturläser/ger tips om texten: 5% Jag (kompositör/arrangör): resten Det känns nu som att en obehagligt liten del tillhör mig, trots att jag skrivit låten. Ska man acceptera dessa fördelningsförslag, eller är man dumsnål om man försöker förhandla detta? Är det smartare att ge producenten en engångssumma istället för royalties? Får man acceptera att man bara får 20-30% i slutändan, av en låt man skrivit själv? Vad tänker ni om detta? Hur gör ni själva?
wellness music Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Jag tycker du först ska göra en bedömning av vad tror att parterna du ska förhandla med kommer att tillföra ditt projekt. Ställ det i proportion till andra alternativ och vad detta i så fall skulle att kosta i form av royalty och/eller fasta kostnader. Min erfarenhet är att de bästa dealarna för ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete är de som baserar sig på vinnar-vinnar lösningar. Har du tex. ekonomiska resurser i dagsläget att betala upfront, en bra producent, så att denne känner sig motiverad att verkligen ge allt för ditt projekt? Att förhandla är aldrig fel eftersom syftet är att alla parter ska bli så nöjda som möjligt. Det finns många varianter här, tex en stafflad royaltystege som initiellt fördelar nettovinsten till producenten upp till en förutbestämd nivå och efter det sjunker producentens royalty till en betydligt lägre nivå. På så sätt är producenten med och tar en ekonomisk risk samtidigt som denne känner sig motiverad att engagera sig i och med framtida royaltyintäkter enligt avtal om projektet faller väl ut.
everlastingrecords Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 En sak bara, skilj alltid på royalty och mekanisk och utförandeersättning. Dvs ge inte bort någon del av låten när ni reggar till STIM. Då har du för alltid gett bort en del av upphovsrätten. Det är inte vanligt i Sverige men i min erfarenhet vanligare i tex USA. Där får även producenterna (samt i extrema fall även släktingar till producenten) en del av upphovsmannaskapet.
Sonefors Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 (redigerat) En sak bara, skilj alltid på royalty och mekanisk och utförandeersättning. Dvs ge inte bort någon del av låten när ni reggar till STIM. Då har du för alltid gett bort en del av upphovsrätten. Det är inte vanligt i Sverige men i min erfarenhet vanligare i tex USA. Där får även producenterna (samt i extrema fall även släktingar till producenten) en del av upphovsmannaskapet. Jodå! Det ät väldigt vanligt även i Sverige. Många anser att producentens jobb är så viktigt idag man ofta får del av låten. Speciellt om man tillför något som inte fanns tidigare. Starka instrumentala hookar osv. Detta beror dock på vart i kedjan man kommer in. Om jag blir anlitad som producent till en låt som redan är satt på en artist så får jag (oftast) inget på låten, men om någon kommer till mig med en tidig demo och undrar om jag vill prodda upp den för pitch så får jag oftast en lika stor del på låten som dom andra upphovsmännen. Så jobbar som flesta jag känner. Mvh, Fredrik Redigerat 29 december 2013 av Sonefors
Demonproducenten Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Vad tänker ni om detta? Hur gör ni själva? jag jobbar som producentproducent enl det kanske förlegade sättet att se: den som formar ljudbilden på en produktion men inte deltar så mycket i skapandet av materialet mer än lösa ideer och arrförslag jag får alltid fast betalt - om det inte är så att jag faktiskt är med och skriver en del av låten vilket kan hända i enstaka fall då man kört fast eller det fattas nån bit nånstans eller nån bit som inte funkar och byts ut jag skiljer alltså på produktion och att skriva materialet men som sonefors skriver finns också en annan approach då producenten är med hela vägen fullt ut i skaparprocessen grejen är att du själv väljer vem och hur du vill samarbeta med (oj vilken svenska)
shredderfromhell (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 (redigerat) Tack för bra och tänkvärda svar allihopa! everlastningrecords: Kan man ge en person procent i mek.-/utförandeersättning utan att ge royalty? (Och tvärtom?). Trodde det hängde ihop automatiskt. Jag behöver nog en pedagogisk grundskoleförklaring av begreppen här 🙂 sonefors: Ok! Jag har varit lite rädd att bli utnyttjad i början när det snackas om procent, eftersom jag inte har nån koll eller tidigare erfarenhet av det. Mina låtar brukar vara helt färdigskrivna och arrade (gör själv demos med alla spår/stämmor etc). Det jag behöver från en producent är oftast bra tagningar, bra ljud och bra mix, så demon blir pitchbar. Vad tror du är en bra % till producenten för en sån insats? Eller snarare, var går gränserna för att producenten ska kännas undervärderad respektive övervärderad i procent för en sån insats, på ett ungefär? Redigerat 30 december 2013 av shredderfromhell
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.