Jump to content
Annons

Finns det någon marknad för distans mixning?


rockstone

Recommended Posts

Finns det någon möjlighet för en duktig mixare att sitta hemma och mixa andra musikers låtar och tjäna pengar?

Typ att musikern skickar filer på t.e.x sendspace, och mixaren sitter hemma och mixar.

Man ser ju sånna här annonser ibland på tex vend, men kan en duktig mixare livnära sig på sånt här, eller vill folk bara spela in och mixa i studios

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har fått känslan av att det krävs bra referenser och något som gör dig åtråvärd (som i de flesta andra fall).

Oftast när någon vill ha något rattat så finns det ett komplett band i bakgrunden. Inklusive trummis.

Finns det en trummis så finns det en studio där trummisen har lirat in. Finns det en studio där trummisen lirat in så finns det antingen en duktig tekniker på plats, eller en inlånad/inhyrd tekniker som löser biffen där. Dialogen missar man dessvärre när det skickas dessutom.

Det enda som skulle kunna få mig att välja att betala för en mix på distans är en erkänt duktig tekniker som jag vill ska ratta mitt mateial, plus ett förmånligt pris kontra IRL så att säga.

Har inte provat själv, och det kanske funkar utmärkt, men mina spontana gissningar lyder så.

Redigerat av Ken Kängström
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du menar med marknad. Att kunna leva på enbart distansmixning eller mastring är visserligen fullt möjligt, men kräver många års hårt arbete i form av att bygga upp relationer och en trogen och återkommande kundkrets, samt att man självklart är väldigt duktig på det man gör.

Att som "helt okänd" bara sitta hemma och mixa folk tror jag inte på, det kräver nog att du kommer ut i början de första åren och knyter riktiga personliga kontakter, tex i olika inspelningssammangang, och på så sätt sprida ordet bland musikerna. Forum som tex detta kan också vara till stor hjälp, då det är en möjlighet att visa upp vad du kan. Är du duktig, och då krävs det mer eller mindre att du är fenomenal, så kommer ordet spridas.

Personligen lever jag idag gott på musiken, men det innebär inte att jag bara sitter hemma och mixar folk på distans hela dagarna, även om detta naturligtvis förekommer. Jag åker ut och träffar band i deras repkolaker, hjälper dem med inspelning, eller spelar in musiker i min egen studio etc. Förutom mitt eget företag har jag två extraknäck på 25% vardera, upsweden och orca - Även detta bra jobb som hjälper mig att komma i konakt med trevliga och intressanta männsikor.

Lycka till, ingenting är omöjligt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade lite det i åtanken när jag startade min hemsida www.ljudredigering.se har fått 1 jobb på den adresen. Trots en hel del reklam via google adwords samt manuella pappersutskick och Email.

Då jag hade 100/100 mbit lina så tänkte jag att man kunde jobba på distans. Men ICKE. hela mediabranschen är EJ mogen för tekniska framsteg när det gäller sammarbeten via intenet.

Det var inte längesedan TV-klippare sprang och hämtade CD skivor och rippade musik och ljudeffekter

eller Budade hårddiskar i sthlms innerstad med Bakgrundsmusik. Nu snackar vi 2010.

Håller helt med förestående skribenter.

Tror inte du skall lägga ner någon större budget på att försöka få kunder. Då allt handlar om kontakter, kontaker, kontakter. och har du dom 3 sakerna så är det inget som säger att du skall få ett jobb för att du är polare / krökar med sångaren i ett av sveriges största band. Mycket handlar om personkemi och en stor skopa TUR.

Men ge aldrig upp!

Det gör inte jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag hade 100/100 mbit lina så tänkte jag att man kunde jobba på distans. Men ICKE. hela mediabranschen är EJ mogen för tekniska framsteg när det gäller sammarbeten via intenet.

tror snarare att det hänger mer på att man själv vill vara med när det händer även om nån annan gör jobbet

det kan dessutom bli rätt knepigt när man vill ändra på nåt och ska försöka beskriva detta som sen misstolkas litegrann eller övertolkas eller öht tolkas så resultatet inte blir precis som önskan hade velat

och då ska den processen gås igenom igen å igen å igen

mycket mer slitsamt än att ha direktkontakten när man sitter bredvid varandra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...