Jump to content
Annons

Drumlover92

Recommended Posts

Hejsan alla duktiga här ute!!

jag Har lite funderingar kring inspelning m.m då jag just nu håller på och lär mig cubase 7.

Jag spelar bara in trummor, jag har försökt ge mig på och micka upp akustiska trummor, men dock har det inte gå speciellt bra.. Dels i brist på grejer men samt att jag inte har jätte mycket kött på fingrarna än, så just nu spelar jag bara in med det digitala trumsetet för att på ett smidigare sätt lära mig cubase.

Men för att komma till saken.

1. Vad gör och är den stora skillnaden på att spela in i mono/stereo? är det mono som gäller för trummor? i så fall varför jämfört med alla andra instrument inspelning osv.. Har läst att många väljer att mixa i mono, stereo känns mycket fylligare på något vis. men vad skillnaden är vet jag icke.

2. När jag har prövat inspelning av mina akustiska trummor så kan jag ibland ha svårt att få det att ligga i centrum, beror det på dålig uppmickning, eller varför? exempelvis så kan ibland hi-haten bara höras i vänstra monitoren.

3. Vad är skillnaden på att mastra, mixa?

Ni får även gärna ge mig lite andra tips, råd, som man bör tänka på, detta är en djungel..

det finns ju många viktiga saker som man inte har en aning om angående detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

är ingen stjärna men;

1. Mono spelar man in med en mick, för stereo krävs två. Stereo är en effekt man får när man leker med balansen och kan vara viktig om du tex använder en effektbox.

2. ja, tror det

3. mixa är att skruva på hi/mid/lo eq och diverse andra som komprimering, limit osv. att mastra är process där någon "mixar" dina två färdiga spår(höger+vänster) innana man mastrar, eller lejer bort till mastring har man förhoppningsvis gjort allt man kunnat för att få ett bra ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  1. Normalt sett spelas och mixas trummor i stereo. Du kan använda flera mickar på trumsetet och ändå mixa det i mono. Hur mycket ach vilka ljudkällor som panoreras hur finns det många åsikter om. En variant är att du mixar trummorna så som du ser dem från publik håll. Det innebär att en eventuell hi-hat mick panoreras till höger.
  2. Det är du som bestämmer vid mix hur trummorna ska ligga, baskagge och virvel är ju energirika coh väldigt väsentliga delar av trumsoundet och i min mening bör de två inte panoreras alls. Men som sgat det finns mång uppfattningar om hur man bör göra. Om du har två over-headmickar tycker jag de bör panorerars ut fullt. Har du bara en overhead så bör den ligga centrerad.
  3. Mix handlar precis om det du säger, EQ, kompressorer, effekter, nivåer på alla individuella kanaler och till slut även samma sak på hela mixen. Mastring innbär att du putsar på den färdiga effekten med tex flerbandskompressor, limiters, masterreverb, exciter, maximizer allt beroende på vad du är ute efter för sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen!

Tackar och bugar för allas hjälp!

Har inte hunnit sitta med cubase idag!

men om jag har fattat det rätt det här med panorering, så innebär det att man kan ta det ena spåret, exempelvis ljuda 90% i högra högtalaren, och sedan 10% i vänstra? vilket då innebär att man o balanserar just det spåret lite.

Nu vet jag dock inte hur man gör detta än, får kika på det, om inte annat så får jag väl återkomma med frågor....

Om man nu känner för att spela in i stereo, och sedan mixa i mono som du beskrev, hur går man till väga då? är det så enkelt att man bara lägger till stereo in, mono out, eller finns det "stereo mix mode" "mono mix mode" som jag i så fall har missat fullständigt?

Ha det bra så länge!

/Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen!

Tackar och bugar för allas hjälp!

Har inte hunnit sitta med cubase idag!

men om jag har fattat det rätt det här med panorering, så innebär det att man kan ta det ena spåret, exempelvis ljuda 90% i högra högtalaren, och sedan 10% i vänstra? vilket då innebär att man o balanserar just det spåret lite.

Nu vet jag dock inte hur man gör detta än, får kika på det, om inte annat så får jag väl återkomma med frågor....

Om man nu känner för att spela in i stereo, och sedan mixa i mono som du beskrev, hur går man till väga då? är det så enkelt att man bara lägger till stereo in, mono out, eller finns det "stereo mix mode" "mono mix mode" som jag i så fall har missat fullständigt?

Ha det bra så länge!

/Jonatan

Du har en del att lära, svårt att skriva allt på ett kortfattigt sätt. Föreslår att du testar lite själv med panorering mm, så du har lite mer specifika frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...