Jump to content
Annons

Musik till film om professor


Ravioli

Recommended Posts

Jag håller på att göra en film om en professor och skulle behöva tips på nån stillsam, kanske lite intetsägande (piano?)musik. De ville först ha Gershwins "Rhapsody in blue" men den blev för "storslagen" med tanke på att väldigt amatörmässiga intervjuer följer efter inledningen. 😛

Otroligt tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag håller på att göra en film om en professor och skulle behöva tips på nån stillsam, kanske lite intetsägande (piano?)musik.

Typ vad som helst med Lars "Örongodis" Roos.

Nej...skratta inte åt Lars Roos -- så länge ni skippar Örongodisolattorna. Otroligt fin pianist som har gjort många fina saker. Fjanten för dagen heter Robert Wells -- han är ju *****, ju.

Skall du göra en film med hyrda rättigheter måste du ju fråga upphovsrättsinnehavaren, och jag har ingen aning om vilka som är möjliga och omöjliga. Skall du ha ett "pirat-soundtrack" kan du ju ta vad som helst.

I vilket fall : mitt förstahandsförslag är Billy Joels pianoetyder spelade av Richard Joo (skivnummer SONY COL 504875-2) [finns även som SACD] . Plattan heter Music composed by Billy Joel; Op. 1-10: Fantasies & Delusions. Den är bra; både lite lättsam men ändå med seriös touch.

Vill du ha lite mer avancerad och lite "konstigare" pianomusik, pröva vår polsksvenske kompositör/studiomusiker Wlodek Gulgowski "13 works for piano" (skivnummer Phono Suecia PSCD 065) inspelad av Niklas Sivelöv. Låter som "Chopin skriver jazz-mazurkor".

Vill du istället ha lättare/enklare musik än Billy Joel kan du gott välja Erik Nilsson som spelat in två skivor på sitt eget skivbolag dB Productions (Alone on a Strange Planet; dB 7 393787 97039 4; samt Rendezvous , dBCD 52). Nilsson låter precis som den kände mjukispianisten George Winston men har den fördelen att publiken till din film har mindre chans att känna igen musiken, eftersom Winston är storstjärna och Nilsson inte (jag tror inte han spelar in plattor längre -- det beror säkert inte på mina recensioner av hans plattor men hade jag varit mer egocentrisk skulle jag kanske befarat det. I vilket fall släpper han utmärkt musik på sitt bolag. Grammyvinnaren gitarristen Stefan Östersjö har en ny platta för olika akustiska gitarrer, leksaker och elektroakustiska band. Bra skiva.)

Någon av dessa plattor passar säkert ditt projekt, beroende på vilken "ton" din film har.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här länken går till en ganska flitig artist , som nog är ganska okänd idag.

Ganska mycket att välja på , han har gjort 91 skivor 🙂

Snacka om stillsam musik 😠

http://www.andromeda.se/index.shtml

Nej nej, Lundsten är INTE okänd idag. Han är en stor svensk exportvara, större än vad folk tror, och är mycket populär bland New-Age-konsumenter som åker till Indien och tittar på solnedgångar etc. Jag hörde senast hans stycke med verknummer 500, och det släpptes, tror jag, på 90-talet. Ja...ni kan ju tänka er själva...synthsmet på fler än 500 verk...vad är meningen...?

THE BOTTOM LINE är dock att man lär inte hitta mycket pianomusik -- det är syntetisk naturromantik som gäller här. Passar EJ till någon professorfilm om man inte gör en satir om en galen professor som forskar i parapsykologi. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

THE BOTTOM LINE är dock att man lär inte hitta mycket pianomusik -- det är syntetisk naturromantik som gäller här. Passar EJ till någon professorfilm om man inte gör en satir om en galen professor som forskar i parapsykologi. 🙂

...tycker att han passar perfekt som bakgrundsskval , skulle inte haft nåt emot att han spelades hela dagen på låg ,låg volym i tunnelbanans högtalarsystem , eller som hos oss på spårvägarna , eller tänk ........ í parkeringshus ! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra satsen ur Beethovens 8:e pianosonat. c-moll, op. 13. "pathétique"

[tumme upp]

Den som ibland kallas Adagio Cantabile?

Håkan

kallas och kallas 🙂 det är satsbeteckningen 🙂

Hur som helst ett av de vackraste stycken som har skrivits (beethoven-sonaterna är en svårslagen samling). Ab-dur är för övrigt en väldigt mjuk och fin tonart.

Andra stycken som kan passa till ett personportträtt:

* Andra satsen ur Mozarts 20:e pianokonsert. Romansen. Otroligt fin. Insplening med gulda eller perahia rekommenderas.

* Andra satsen ur Beethovens 27:e pianosonat op. 90. Ett av de få verk som fick satsbeteckning på tyska då beethoven under en tid vägrade använda italienska termer hehe.

* Bachs preludium till första cellosviten (klassiker hehe). inspelning med rospopovich eller du pré rekommenderas.

* Egentligen vilken som helst av Chopins nocturner. Beror på vilket "mood" du vill åt. moll - dur hehe. Men op. 9 no. 1 i Bb-moll och op. 55 no. 1 i F-moll är mina favoriter i moll. no. 2 i Eb-dur och op. 27 no. 2 i Db-dur är favoriterna i dur. Även många av valserna och mazurkorna är fina och användbara i sammanhanget.

* Schubert är en annan som passar bra. vackert rakt igenom. Bb-dur-sonaten är min favorit. väldigt stor så där finns mycket att plocka ifrån. kanske lite lite bakgrundsfeeling hela tiden för en presentation men. första a-dur-sonaten är mycket fin också. hans impromptun passar också. kolla in Gb-dur no. 3 (kommer inte ihåg opus eller D-nummer men den är bland de kändaste). Eller kolla in allihop förresten 😄 Sonaterna finns fina inspelningar med Hans Leygraf.

* Många av Brahms småstycken är fina också. Och grieg. arietta är ett litet fint lyriskt stycke. lugnt, stilla och otroligt fint. simple is king!

För beethoven och chopin gillar jag maurizio pollini. avspänt och fint format. jag gillar det väldigt mycket, men kan vara lite överdriven ibland.

finns massa braiga verk 🙂 fina körverk: cantique de jean racine och in paradisum av fauré eller mendelssohns hear my prayer (avslutas med "wings of a dove"). annars har ju bachs air, barbers adagio och mozarts ave verum corpus funkat tidigare haha ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

THE BOTTOM LINE är dock att man lär inte hitta mycket pianomusik -- det är syntetisk naturromantik som gäller här. Passar EJ till någon professorfilm om man inte gör en satir om en galen professor som forskar i parapsykologi.  😎

...tycker att han passar perfekt som bakgrundsskval , skulle inte haft nåt emot att han spelades hela dagen på låg ,låg volym i tunnelbanans högtalarsystem , eller som hos oss på spårvägarna , eller tänk ........ í parkeringshus ! 😎

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...