Jump to content
Annons

Ny musikdator


Herman

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha Er hjälp med lite funderingar jag har.

Sitter idag med en 3 år gammal dator P4 1,8 mhz med en Digi001 och Protools 5.4.

Detta system fungerar idag ganska stabilt och jag har fått hyfsad koll på hur det skall användas.

Jag är en väldigt analog kille som oftast sitter med en akustisk gitarr och sångmik men känner att jag vill ha möjlighet att göra lite syntetisk musik eller pålägg i form av synthar och trummaskiner och har därför tittat på eventuella lösningar med en ny musik-PC.

Reason 3.0 ser ut att kunna fylla mina syften men jag blir lite orolig när jag ser bilder av hur systemet ser ut med sladdar som virituellt skall dras och virituella rackmoduler som skall vändas på och kopplas rätt (som sagt "analog kille").

Nu har jag en budget på 30000 kr att bygga en dator för och då skall ljudkort och mjukvara vara inkluderat.

Kan oxå tillägga att jag har ett Behringer 2004a mixerbord och ett midiklaviatur (hittills oanvänd).

Mina frågor:

Verkar det vara en lämplig lösning att ha mitt gamla Protools som inspelnings/redigeringsdator och en ny dator som mjukvarusynth/inspelningsdator?

Vilka ljudkort bör kunna användas? (Hade tänkt köra lite midistyrning från Protools till reason och behöver därför både midi och en del in och utgångar vid inspelning av exempelvis Reasons trummor).

Något att tänka på när jag beställer komponenterna till den nya datorn (kompabilitet)?

Något helt annat förslag till lösning?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

Herman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag förstår din sits helt och hållet. Är själv en "Analog" kille. En kompis demade Reason 2.5 för mig i helgen och det var inte alls så krångligt som det först verkar utan snarare busenkelt och logiskt så var inte rädd för det programmet.

När det gäller dina andra spörsmål så lämnar jag över ordet till andra, mer erfarna.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack KluZ för snabbt svar, då skall jag inte vara rädd för programvaran. Sitter lite avsides i Strömstad och har inte haft möjlighet att titta inom någon vettig musikaffär (Göteborg) ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera dig att först köpa en bra ljudkort. Typ ett externt Motu 828 mk2 med 8 in/ut. Till det behöver du firewire på burken. Ska du bara använda

sequensen i datorn mer eller mindre för att hålla reda på tracksen så behöver du

ingen monsterdator. Satsa stålarna på externa syntar etc istället för mjukvara så mår CPU:n bättre. Samt på ett par bra monitorer.

Du har en ganska fet budget så varför inte Logic och Mac, även om du med ett

Motu kort trillar över med ett par tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Spaceman! Jag skall kolla upp Motu 828 mk2. Firewire kommer helt klart att finnas i den nya burken. Jag tror att jag mestadels kommer att använda den gamla burken med Digi 001:an som sequenser och hämta midistyrda ljud från mjukvarusynthar i den nya, har jag dessutom lite kräma i den nya burken så skadar det ju inte att testa en ny variant inspelningsprogram (som Reason).

När det gäller monitorer så har jag ett par Swan M-200 som jag faktiskt är ganska nöjd med.

Jag har varit inne på Logic och Mac men det känns som om mina 30000 då knappt räcker till och det kommer absolut inte finnas kosing över till mjukvaruleksaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vassego´. Du snackar om att sitta avsides men vad säger du om Piteå då?  😏

Piteå är väl en riktig stad iaf. Strömstad kvalificerar endast in under begreppet stad på Skärtorsdagen då tusentals norskar varje år av någon underlig anledning vallfärdar till Strömstad för att åka raggarvarvet och visar röven genom vindrutorna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit inne på Logic och Mac men det känns som om mina 30000 då knappt räcker till och det kommer absolut inte finnas kosing över till mjukvaruleksaker.

Har du studentrabatt?

I så fall kostar en 20" iMac med 512 MB RAM 16 816 kr

Logic express kostar 1495

512 MB extra RAM kostar ca. 700 spänn hos den lokale datornasaren

Ett stycke MOTU 828 MK II kostar ca. 10 000 hos Jam.

Reason 3 kostar ca. 3700 oavsett vart du köper det.

Detta blir 33 000, några tusenlappar för mycket men du kan välja ett billigare lljudinterface än MOTU:n som visserligen är ruggigt bra men tio tusen är ändå tio tusen. Har du redan en bra skärm så kostar en powermac 2x1,8 lika mycket som iMacen och då kan du sätta i mer RAM och använda dig av ett billigare PCI-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Peth!

Har tyvärr ingen studentrabatt och eftersom jag kan PC så kommer den nya maskinen oxå bli en PC. Har funderat vidare på Motu 828 MkII kortet men det känns inte nödvändigt för mig att använda ett så dyrt och fint kort eftersom maskinen mest kommer att användas som styrning av mjukvarusyntar för inspelning i Protools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju tonvis med trådar här med bra konfigurationer på PC-datorer. Ska du köra ProTools så är nog denna länk värd att kika in: http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=1#360675

Sen vet jag inte riktigt, men behöver man inte ProTools hårdvara (ljudkort) för att få programmet att fungera ordentligt? M-box eller Digi002 Rack är väl de du får kika in då... Digi002 Rack kostar väl ungefär som Motu-ljudkortet, men å andra sidan blir ju PC:n såpass mycket billigare än Mac:en att det inte borde vara några problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret JJRockford.

Protools kör jag på idag via ett Digi001 ljudkort och den befintliga PC´n kommer jag att använda för ljudinspelning och eventuell midi triggning så det jag nu är intresserad av är en ny PC som skall användas till mjukvarusynthar i kombination med min gamla PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roll_over (oregistrerad)

M-audio delta 1010 är ett väldigt bra ljudkort som ligger runt 5000 kronor..

Har det inte själv men jag har spelat in med det och det är ett väldigt bra kort för endast 5000kr!! de rekomenderas starkt!!......

nu har jag aldrig jobbat med protools (lr vad de hette?) jag spelar in med cubase sx.cubase är ett väldigt väldigt bra program 😎 om du inte har lust och inte behöver SX så kan man ju köpa SL som är lite bantad men mycket kraftfull...

(oftast behöver man inte SX)

Lycka till !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Roll_over!

Det börjar luta åt Cubase och jag ser att Musikbörsen har en produkt dom kallar Cubase system 4 för 4460 kr som innehåller Cubase SL2 och ett USB-ljudkort (M14). Skall ta en titt på produkten så får vi se....

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att du ska ha den nya PCn som extra beräkningskraft? Låter som om vi väldigt snart handlar utanför min kunskapssfär... 🙂 Speciellt med ProTools. Vet att Cubase har någon slags system/protokoll/funktion för att köra flera datorer ihop ("System link", fanns med instruktioner i något nummer av Studio). Finns det något liknande för ProTools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att du ska ha den nya PCn som extra beräkningskraft? Låter som om vi väldigt snart handlar utanför min kunskapssfär... 😉 Speciellt med ProTools. Vet att Cubase har någon slags system/protokoll/funktion för att köra flera datorer ihop ("System link", fanns med instruktioner i något nummer av Studio). Finns det något liknande för ProTools?

Det har jag aldrig hört talas om i Pro-tools. Det är en annan arkitektur än Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade denna tråd med att presentera mig som en väldigt analog kille och nu känns det som om jag är ute på väldigt djupt vatten men....

....det jag vill få till är programmera låtar (midi) i Protools på min gamla PC. Denna midi programmering vill jag skicka till den nya PC´n för att i dess mjukvarusynthar hämta ljuden som då skickas tillbaka till gamla Protools-PC´n.

Är jag helt ute och cyklar nu? Börjar bli orolig!

Kanske jag bör köpa en gammal bandare att koppla in akustgitarren i och nöja mig med det (Press play on tape) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha Er hjälp med lite funderingar jag har.

Sitter idag med en 3 år gammal dator P4 1,8 mhz med en Digi001 och Protools 5.4.

Detta system fungerar idag ganska stabilt och jag har fått hyfsad koll på hur det skall användas.

Jag är en väldigt analog kille som oftast sitter med en akustisk gitarr och sångmik men känner att jag vill ha möjlighet att göra lite syntetisk musik eller pålägg i form av synthar och trummaskiner och har därför tittat på eventuella lösningar med en ny musik-PC.

Reason 3.0 ser ut att kunna fylla mina syften men jag blir lite orolig när jag ser bilder av hur systemet ser ut med sladdar som virituellt skall dras och virituella rackmoduler som skall vändas på och kopplas rätt (som sagt "analog kille").

Nu har jag en budget på 30000 kr att bygga en dator för och då skall ljudkort och mjukvara vara inkluderat.

Kan oxå tillägga att jag har ett Behringer 2004a mixerbord och ett midiklaviatur (hittills oanvänd).

Mina frågor:

Verkar det vara en lämplig lösning att ha mitt gamla Protools som inspelnings/redigeringsdator och en ny dator som mjukvarusynth/inspelningsdator?

Vilka ljudkort bör kunna användas? (Hade tänkt köra lite midistyrning från Protools till reason och behöver därför både midi och en del in och utgångar vid inspelning av exempelvis Reasons trummor).

Något att tänka på när jag beställer komponenterna till den nya datorn (kompabilitet)?

Något helt annat förslag till lösning?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

Herman

Hejsan vid Data köp kan jag erbjuda en feting med tre års garanti på allt inklusive skruvar bara skriv till mig vad du behöver så kan du jämföra med likvärdiga system mitt företag är inte öppet än men är på god väg att starta har bara lite jobb med budgeten sen drar jag igång. du kan välja om du vill skruva o fixa själv eller om du vill få den skruvad hej hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade denna tråd med att presentera mig som en väldigt analog kille och nu känns det som om jag är ute på väldigt djupt vatten men....

....det jag vill få till är programmera låtar (midi) i Protools på min gamla PC. Denna midi programmering vill jag skicka till den nya PC´n för att i dess mjukvarusynthar hämta ljuden som då skickas tillbaka till gamla Protools-PC´n.

Är jag helt ute och cyklar nu? Börjar bli orolig!

Kanske jag bör köpa en gammal bandare att koppla in akustgitarren i och nöja mig med det (Press play on tape) 🙂

Precis så kan du göra med Cubase SX (och SL och SE också?) faktiskt... Bara ljudkorten på datorerna har digitala utgångar.

Men om Spaceman har rätt så funkar det tydligen inte med ProTools? Släng in en fråga på ProTools-sektionen för säkerhets skull.

Annars kanske det är dags att byta inspelningsprogram? Är säkert en liten tröskel innan du lär dig hantera ett nytt lika bra som något du jobbat med i några år, men principerna är ju samma, bara det att man gör det på olika sätt.

Har själv inte jobbat med ProTools någonting, men en av de "klassiska" skillnaderna (om man får tro de mer rutinerade människorna här på planket) verkar vara att Cubase fortfarande är något bättre på midi-hanteringen än ProTools (medans PT är bättre på audio-hanteringen). Fast det kanske bara gäller äldre versioner, kommer inte ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för erbjudandet Rastaman men jag kommer att använda lokala förmågor här i Strömstad.

JJRockford: Jag vill ogärna lämna Protools-miljön och jag förstår inte (kan bero på min "analogitet") varför en mjukvarusynth inte skulle kunna fungera på samma sätt som en ”hårdvarusynth”.

Jag kommer ju trots allt bara att skicka ut midisignalerna från Protools till en mjukvarusynth som då skall skicka angivet ljud tillbaka till Protools.

Det är kanske som du säger en fråga för Protools sektionen av forumet.

Tack för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har inte hållit på så länge med det här, men tycker inte det verkar som om det finns några "bara" i den här grenen... :rolleyes: Räcker ju att man kommer in i samma rum som datorn, så är det något som inte riktigt gör som man vill!

Håller annars med om att det borde gå att lösa på det viset du vill; Har du midi ut från din gamla dator, midi in på den nya (plus de analoga in-och utgångar som behövs) så borde det ju gå att göra på det viset du beskriver. Möjligen att man får lägga någon slags fördröjning på de som körs direkt på huvuddatorn, så att det synkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...