Jump to content
Annons

Helt ny i Logic/Mac! ***Hjälp!***


Ironoak

Recommended Posts

Hej på er, alla snälla duktiga studiomänniskor! Jag tänkte att jag kanske skulle kunna få ösa ur er aldrig sinande källa av kunskap och visdom?

Det är så här, att jag har kört en del Pro Tools i Pc-miljö, men av en rad olika anledningar nu hamnat i Logic Pro X, i Mac-miljö. Och... allt detta är helt nytt för mig! Faktum är att det sista av programmet håller på att laddas ner just nu, men jag chansar och slänger ur mig frågan.

Hur kommer jag igång? Vad är dom viktigaste sakerna att veta ifrån början i Logic? Vilka är likheterna från Pro Tools? Finns förstås ca 1150 ytterligare frågor jag kommer på just nu, men... jag tror ni förstår mitt problem.

Tacksam för svar! =)

/Ironoak

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det första du ska göra är, gå in på ljud/midiinställningar i osx om du vill att osx ska använda ditt ljudkort utöver i Logic. Ange det du vill ska användas.

Starta upp Logic. Sen går du in på Preferences och Audio och väljer ditt ljudkort på in och ut. Ställ oxå latency, typ 256 samples så är du i rätt bra utgångsläge. Klicka på apply, klart!

Sen startar du ett nytt projekt. Välj vart du vill ha/spara projektet. Helst på en extern hårddisk. Döp projektet och spara.

Sen är det bara att köra igång.

Sitter inte vid datorn nu men det finns massor på tuben att lära ifrån.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är barnsligt enkelt att komma igång. Jag håller med föregående talare att det är enklare att kolla tuben än att slänga iväg en generell fråga. Jag tror att du kommer märka stor skilnad i att komma igång snabbt med en låt idé och snabbt lägga på lite slaskinstrument etc.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...