Jump to content
Annons

Lite tips på mickar och mixers


johlin

Recommended Posts

Jag skulle behöva följande:

Mickar till trummor (2 crash, 2 hihat, 1 bas, 1 virvel, 1 golvpuka och 2 hängpukor).

Något som gör så att jag kan koppla dessa mickar i grupper till kanske 2-3 kanaler (cymbal och hihat på 1, bas och virvel på 1 och pukor på 1), någon sladd eller nåt.

En mixer. Kanske 5-6 kanaler, ska sen kopplas till datorns ljudkort.

Ska koppla in trummor, gitarr, mick och så småningom en bas.

Gärna hörlursutgång.Ska gå att jag kan skicka bara en kanal till ljudkortet, men att alla hörs i lurarna.

Och en sångmick.

Om detta går att köpa över disk, för max 4-5000, men mindre om det går. Behöver ingen jättekvalitet, men gärna helt ok.

*EDIT*

Funkar det med bara 1 eller 3 eller nåt annat litet antal mickar till trummorna? Blir lite billigare då.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Överhäng:

Här kan du använda antingen två stora- eller småmembrabs kondensatormikrofoner.

Studio Projects B1 (ca 1000kr st)

ADK A51

Hi Hat:

Samma sak gäller hi hat. Antingen stor eller liten kondensatormikrofon. En räcker gott och väl.

Virvel:

Shure Sm57 är en klassiker. Du kan välja ifall du vill micka upp bara övre skinnet eller använda två mikrofoner där du även mickar upp resonansskinnet. Vill du ha mer krispigt ljud kan du istället använda dig utav kondensatormikrofon (stor eller liten).

Shure SM57 (ca 1000kr)

Sennheiser MD421 (ca 3500kr)

Beyer 160 (har hört att denna ska funka bra på virvel)

Pukor:

Nästan samma sak som med virveln. Oftast mickas de upp på översidan av pukan. Vissa tar bort underskinnet och stoppar in en mikrofon där.

SM57

Sennheiser MD421 (ca 3500kr. Väldigt bra på pukor har jag hört. smaksak)

Bastrumma:

Här kan du använda antingen dynamisk mikrofon eller kondensator. Beror på vilket ljud du vill ha. Med en Shure Beta 52 får du med mer tryck och mindre övertoner/resonans vilket kan vara bra i mycket Rock musik. Vissa använder en Beta 52 inuti bastrumman (klicket mestadels) och en stor kondensator utanför som fångar de riktigt låga frekvenserna. Kolla in fasen på båda mikrofonerna så de inte släcker ute varandra.

Det finns tusen olika alternativ att använda sig av. Detta var tips från mig, och du kommer troligen höra folk som rekommenderar andra mikrofoner än de som jag berättade om. Smak kallas det. Och det är inte säkert att allt är korrekt som jag skrivit. Vill tala om det så jag slipper rätta en massa.

MvH Rickard Gerthsson

Edit: Red microphones (tror de heter så) har ett paket för trummor som går på cirka 3000kr som har fått bra recensioner. Fråga Tuben här på forumet om vad han tycker om dem.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

har testat att spela in med bara 2 stormembrans mikrofoner. skruva den ena på bastrummans sarg, vid slagsskinnet, den andra i höjd med ditt öra riktad mot trummorna... testa detta, billigt och väldigt bra kvalite

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...