Jump to content
Annons

Koppla om allt i elbasen


Fismumriken

Recommended Posts

Tjena! Har en Jazzbas som inte ville vara med lÀngre. Har bytt ut tone-poten innan, men denna gÄngen bytte jag ut allt. Ritade upp allt osv och trodde jag hade kopplat rÀtt, men icke.

Setupen bestÄr av 2 singlecoil mickar, en vit kabel, en röd kabel (sköld eller nÄt den den ej Àr fast i micken), samt den svarta (jord). En mini-switch, en volympot B500K, en tonepot A500K samt ett mono jack.

Testade ett annat kopplingsschema emot vad jag hade men det verkade inte funka. SÄ misstÀnker att nÄgot Àr brÀnt.

FrÄgan Àr dÄ om man ska skita i switchen och ha en till volympot istÀllet? Sen undrar jag vad den röda kabeln gör? Den kommer ut frÄn samma stÀlle som den vita, men nÀr jag drog i den satt den inte fast.

Och nu vill jag dÄ ha ett kopplingsschema. Kollat lite pÄ seymourduncan.com men jag hittade inget som passade min nuvarande setup. SÄ om nÄgon kan rita upp ett schema samt lÀnka delarna jag behöver till typ Thomann eller nÄgot. Potarna Àr samma som orginal. Switchen har jag aldrig bytt ut.

Mvh

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Switch pĂ„ en jazzbas? Är det inte baeavtvĂ„ volympottar o en ton?

De brukar va sĂ„, men inte pĂ„ denna. Är sĂ€kert inte orginal frĂ„n början. SĂ„ dĂ€rför funderade jag pĂ„ att sĂ€tta in en volympot istĂ€llet för switchen dĂ„ det inte finns nĂ„got kopplingsschema för switch^^

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mjo jag förstÄr det. Visserligen kostade den gratis för mig dÄ den var trasig nÀr jag fick den, men lyckades laga:)

SÄ tvÄ volympotar, en tone och ett jack?

Vad gör den röda trÄden vid micken egentligen?

Men en frÄga: om jag gÄr efter detta elschema http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=std_jazz_bass

sÄ borde det ju bli rÀtt, men vilka potentiometrar behöver jag? Funkar det med 3 st sÄna hÀr http://www.thomann.de/se/harley_benton_parts_potentiometer_250kohm.htm

eller mÄste man ha 2 linjÀra och tvÄ logoritmiska?

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

@Fismumriken; du kanske redan testat det kopplingsschemat hÀr men ÀndÄ...

62jbass.gif

Du kan hitta bra J-mikar (Allparts) hĂ€r Och se pĂ„ fan, jag hittade ett kopplings-set ocksĂ„ 🙂

Hoppas att du fĂ„r lite hjĂ€lp pĂ„ traven i alla fall 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Edith: lÀnkfail

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Köp orginal fender jazzmickar, de lÄter bÀst nu för tin. Gamla jazzmickar frÄn 60 talet lÄter mkt sÀmre o plonkigare. Jag har haft en sÄn bas o polarn har en annan likadan. Hopplöst dÄlig botten jmf med tex Àldre p bass. Men de nya lÄter helt suverÀnt. Fenders egna micksr Àr inte sÄ fura heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En bekant har en jazzbas med mickar frÄn 1964. Den lÄter sÄ illa sÄ man grinar. NÀr vi spelade in lajnade vi basen, men nÀr han hade vollen pÄ pÄ basen, men inte spelade nÄt hördes min slask kompgitarr tvÀrs över rummet in i basmickarna, som om det var ett par dÄliga dynamiska mickar.

De nya American Standard jazzbasarna har ett helt annat ljud, skitsnygg djupbas, vrÄlkanon mid, ojojoj, de gÄr att spela bas pÄ alla strÀngar, pÄ de gamla jazzarna funkar bara de tvÄ tjockaste, sen lÄter det som ful elgitarr bara. Allt var inte bÀttre förr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En bekant har en jazzbas med mickar frÄn 1964. Den lÄter sÄ illa sÄ man grinar. NÀr vi spelade in lajnade vi basen, men nÀr han hade vollen pÄ pÄ basen, men inte spelade nÄt hördes min slask kompgitarr tvÀrs över rummet in i basmickarna, som om det var ett par dÄliga dynamiska mickar.

De nya American Standard jazzbasarna har ett helt annat ljud, skitsnygg djupbas, vrÄlkanon mid, ojojoj, de gÄr att spela bas pÄ alla strÀngar, pÄ de gamla jazzarna funkar bara de tvÄ tjockaste, sen lÄter det som ful elgitarr bara. Allt var inte bÀttre förr.

Hade inte aning att basar frÄn den tiden var sÄ dÄliga. I sÄna fall fattar jag inte varför man inte sÀljer av den fortast möjligast. Ja om nu nÄgon vill köpa en sÄ dÄlig bas. Ja min första gura som jag blev pÄprackad av sÀljare i butik nÀr jag var 16 i mitten pÄ 80-talet var vÀrsta skiten men enligt honom en grym gura.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Funderar pÄ dessa http://www.ebay.com/itm/Fender-Standard-Jazz-Bass-J-Bass-Pickups-/231067489823?pt=Guitar_Accessories&hash=item35ccb2161f

och dessa till http://www.ebay.com/itm/271183316606?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Vad tror ni? Har inte rÄd att spendera tusen spÀnn pÄ nya grejor, men detta borde ju funka i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena! Nu har jag fĂ„tt hem nya mickar, fender mickar 🙂 samt all elektronik. Dock sĂ„ passar inte mickarna i mina nuvarande mickhĂ„l. SĂ„ jag behöver nytt plektrumskydd samt ett skydd till micken nere vid stallet. Jag hittar inget, ska man behöva göra ett eget igen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...