Jump to content
Annons

VST på Linux = sant!


Mange

Recommended Posts

Snubblade över denna sida och fastnade för raderna "The rumor is true: VST/VSTi plugins can be used in Linux."

Har vi någon här på forumet som testat?

Eller någon som åtminståne kör sina inspelningsprogram i Linux?

..jag har varit sugen på att testa väääldigt länge nu... men det blir liksom aldrig av.

Skulle vilja ha tips på bästa progget att börja med.. måste fixa på midi och audio.. annars har jag inte stora krav 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag citerar:

"THE FOLLOWING EXAMPLES UTILIZE BETA OR EVEN ALPHA-STAGE SOFTWARE. IT MAY NOT WORK AT ALL. IT MAY CRASH YOUR APPLICATIONS AND POSSIBLY YOUR SYSTEM."

Inte för att vara sådan, men jag hävdar att Unix-system fortfarande bara är bäst för networking 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag citerar:

"THE FOLLOWING EXAMPLES UTILIZE BETA OR EVEN ALPHA-STAGE SOFTWARE. IT MAY NOT WORK AT ALL. IT MAY CRASH YOUR APPLICATIONS AND POSSIBLY YOUR SYSTEM."

Inte för att vara sådan, men jag hävdar att Unix-system fortfarande bara är bäst för networking 😎

hehe... får väl jag oxå citerar lite.. 🙂

"but first I must issue the obligatory warnings"

När jag får tid kommer jag testa. Tror mycket på linux för musik.

Windows XP suger mycket processorkraft och minne... det tror jag ingen säger emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sådan, men jag hävdar att Unix-system fortfarande bara är bäst för networking 😎

Det beror nog på vem du frågar. Stanton Finalscratch fanns endast till Linux i sin pc-version bara fram till för ett par veckor sedan för sin stabilitets skull. Jag gissar att ingen DJ vill råka ut för en dator-krasch live...

Link to comment
Dela på andra sajter

En partition kommer installeras med Linux, så detta kommer nog att testas om en vecka eller så när jag har fått ordning på XP installationerna.

Om någon annan testar, återkom gärna med resultat och tips om det var något som var lite krångligt 😎

Har precis skaffat en egen replokal för bandet och har då givetvis flyttat min hemmastudio så att det nu har blivit en replokalsstudio. I samband med detta har jag installerat om datorn och gjort ett gäng boot partitioner för att hålla musik partitionen ren från all skit och för att kunna optimera den lite utan att annat blir lidande.

Återkommer när jag har testat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på vem du frågar. Stanton Finalscratch fanns endast till Linux i sin pc-version bara fram till för ett par veckor sedan för sin stabilitets skull. Jag gissar att ingen DJ vill råka ut för en dator-krasch live...

Nej program som är skräddarsydda för unix-system må vara en annan sak. Dock har det varit så, att när jag försökt mig på multimedia (ljud och video-editering) på FreeBSD tidigare, har jag funnit Windows och MacOS klart överlägset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Vilket inspelningsprogram kommer du att köra? Jag har inte hittat något som jag fastnat riktigt för...

Och vilken linux-distr.? Red-Hat eller Mandrake hade jag nog tänkt..

Här finns en hel del info om Linux program

Turn-Key Linux Audio

Planet CCRMA

Och här är en link till en Audio Linux dist

The AGNULA project

Själv väntar jag på kernel 2.6 som borde ha bättre stöd för låg latency hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...