Jump to content
Annons

Undertak spann 3.5m tjocklek på reglar


gypsycamp

Recommended Posts

Hejsan, tänkte kolla om någon har använt 45 x 90 träreglar i ett fribärande undertak med lyckat resultat med ett spann på ca 3.5, med 3 lager gips.

Det blir ungefär 30 kg i vikt per kvm2, jag antar att det är i det klenaste lagret och risken finns att taket börjar svikta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan, tänkte kolla om någon har använt 45 x 90 träreglar i ett fribärande undertak med lyckat resultat med ett spann på ca 3.5, med 3 lager gips.

Det blir ungefär 30 kg i vikt per kvm2, jag antar att det är i det klenaste lagret och risken finns att taket börjar svikta.

Du kommer få några mm nedböjning vid 95x45 även om du bygger med c/c 600. Jag skull nog ha gått upp till 145x45. Om inte konstruktionshöjden tillåter det kan du skruvlimma 12 mm K-plyfa på sidorna om 95x45. Kolla även om din brädgård har konstruktionsvirke (K 24) som är starka än vanligt regelvirke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, den ursprungliga planen var att använda 70mm förstärkningsreglar, vilka klarar ett spann på 3.5 m med 3 lager gips utan att bygga allt för mycket på höjden. Håller som bäst på att påbörja ett större bygge i en lokal med standard 2.4m i takhöjd.

Plyfa idéen är ett smart alternativ.

Tack för tipset med konstruktionsvirke!

Så här ser lokalen ut. 4 kontrollrum samt ett liverum med vocbås.

studiobygge_byggskiss-v1.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...