Jump to content
Annons

Borde det inte vara billigare med download versionen ?

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa Reason Essentials 2. Kollade deras hemsida och där kostar det 1000kr att köpa ner laddnings versionen. På Thomann.de kostar det ca 800kr för kartong versionen, borde det inte vara tvärt om ?

Annons
Postat

Tyvärr brukar det inte vara så, utan tvärtom precis som du säger. Jag kan tänka mig att det har att göra med att de ligger ute med pengar för produktionen av boxarna och vill bli av med dem i första hand. Digitala kopior kostar ju liksom inget extra att producera.

Postat

Jag vill alltid ha en fysisk version om jag kan få det. Det kanske är en generationsfråga.

Det vill jag också helst, men tyvärr finns det vissa saker som bara säljs som download. Med en fysisk kopia kan man installera även om hårddisken kraschar, man har glömt göra backup på sin download och tillverkaren har lagt ner. Lite som att ha både hängslen och livrem, alltså... 😉

Postat

Det kan också vara så, att de håller sitt listpris när de säljer från hemsidan, för att inte riskera att konkurrera med sina återförsäljare, medan återförsäljarna är fria att sätta ett annat pris om de vill.

Mycket riktigt. Propellerheads shop säljer till sitt listpris.

Luthman har satt 999 kr som svenskt listpris och även om musikaffärerna kan välja att kapa sin marginal ska man inte vänta sig att man hittar programmet billigare än så.

Jag har däremot sett att flera musikaffärer säljer bort sina kartongversioner av Reason 6 samt Reason Essentials 1 extra billigt eftersom kartonger med gamla versioner inte lockar så bra. Fast givetvis ingår då gratis uppdatering till 7:an eller Essentials 2 så i slutändan får man samma sak fast lite billigare. Det är möjligt att Thomann gör så också.

Postat

Det kan också vara så, att de håller sitt listpris när de säljer från hemsidan, för att inte riskera att konkurrera med sina återförsäljare, medan återförsäljarna är fria att sätta ett annat pris om de vill.

En mycket rimlig förklaring ju! På samma sätt som att jag själv alltid ser till att sälja mina plattor i webshopen på hemsidan till minst samma pris som Cdon och Ginza för att inte konkurrera med dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.