Jump to content
Annons

MIDI-konverter slutar sända signaler?


kallgren

Recommended Posts

Hej, jag antar att denna kategori passar bäst för mitt problem.

Det är så att jag har ett Roland TD-4KX2 trumset som jag kopplar in i datorn med en Terrasoniq MIDI One-kabel (http://www.thomann.d...iq_midi_one.htm). Efter några minuter (från ca 5 till 20 eller nåt sånt) så tycks den sluta sända några signaler, och jag är tvungen att koppla ur och i kabeln igen för att den skall fungera igen. Jag måste därmed även starta om min DAW, vilket gör det hela mycket mer tidskrävande. Jag gjorde diverse felsökningar och kom tillslut fram till att det måste vara kabeln som är trasig. Därför returnerade jag den till Thomann och beställde en ny likadan, men det blev samma visa igen.

I och med att ur- och ikopplingen fungerar känns det som att trumsetet inte borde vara orsaken. Värt att notera är också att kabeln fortfarande syns i Windows, så ett drivrutinsproblem borde också kunna uteslutas. Jag har även testat flera olika USB-ingångar, samt att koppla ifrån alla andra USB-enheter, så ett strömförsörjningsproblem är det nog inte heller. Då har jag också kopplat bort mitt externa ljudkort, så det påverkar alltså inget.

Jag har ett KeyRig 49 keyboard som har fungerat i flera år utan minsta problem, så det känns som det trots allt fortfarande lutar starkt åt ett fel med kabeln. Genom googling har jag dock inte tyckts hitta någon med liknande problem, varken med kabeln eller trumsetet.

Det allra sista skulle väl vara att jag lyckats få två defekta kablar från Thomann, men det känns lite väl långsökt, eller? (Som en liten detalj kan jag berätta att den nya kabeln ej kom i sin orginalförpackning, utan låg i en plastpåse. Det kändes lite udda...)

Ska jag helt enkelt beställa en ny kabel av annan modell, eller är det någon som tror sig veta vad felet är?

Tack på förhand!

Redigerat av kallgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En ren MIDI kabel är passiv så den sänder inga signaler alls.. Ska inte sluta transportera signaler heller efter en viss tid.. Felet är någon annanstans.. Funkar kabeln från början kan jag garantera att den inte blir sämre efter en viss tid heller.. Såvida den inte har någon galen kallödning i den ände som blir varmast (t.ex ljukortets MIDI utgång)

Link to comment
Dela på andra sajter

En ren MIDI kabel är passiv så den sänder inga signaler alls.. Ska inte sluta transportera signaler heller efter en viss tid.. Felet är någon annanstans.. Funkar kabeln från början kan jag garantera att den inte blir sämre efter en viss tid heller.. Såvida den inte har någon galen kallödning i den ände som blir varmast (t.ex ljukortets MIDI utgång)

Ok, tack för att du klargjort den biten. Just denna modell är ju dock MIDI till USB, med endast ett litet inbyggt chip som står för "konverteringen". Du tror inte att det är där någonstans som felet kan uppstå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är det en aktiv kabel och visst kan en kallödning ställa till det.. En äkta MIDI-kabel är helt passiv och har 5 kontakter (fast bara 3 är aktiva ) .. Så är det en USB inblandandad är det ingen MIDI kabel utan en MIDI konverter! 🙂 (och iom att det är en konverter kan massa saker ställa till det.. Drivrutiner etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...