Jump to content
Annons

Livegigs inspelning med hög latency


tvåtakt

Recommended Posts

Jag har inte haft några större problem med mitt Tascam 1641 tidigare å har kunnat spela in trummor med typ 12 ingångar samtidigt ibland utan problem.

Men vi ska spela in en av våra kommande spelningar med bandet och vi provspelade in i replokalen å fick rutan "error: too many tracks recording" i Cubase.

Jag tänkte att jag måste väl uppgradera till SSD hårddisk eller nåt

Men så kom jag på att kanske ändra inställning på ljudkortet till hög latency skulle kunna funka också?

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det förstår jag, jag undrade mest om det hjälper att ha många spår samtidigt jämfört med låg lataency...

Men tack!

Egentligen är väl problemet sången, hur den ska komma in i ljudkortet då vi kommer ha datorn på scen. Blir väl en sån där XLR signal splittare så man kan dela upp 8 ingångar till 16 utgångar (2 vardera) antar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag övergivit Cubase för länge sedan, men problemet "Too many tracks recording" har jag aldrig kunnat koppla samman med latencyinställningar. Jag tror att problemet snarare är kopplat till typ dålig överföringshastighet mot lagrinsmediet. Fick ofta det problemet på en skola där man spelade in mot en server, trots att man kanske bara spelade in ett spår i taget. Lade man över projektet på hårddisken så försvann problemet.

Fick även det problemet med ett Tascamljudkort i samma serie som ditt när vi skulle försöka köra in live med bandet. Googlade på det och hittade något om att någon fick samma problem, men bara när gitarristen stampade igång sin distpedal?! Jag vet inte om problemet i tascamfallet kan vara elrelaterat, men det slog mig just att vi satt på ojordade uttag när vi hade det problemet. Hm.

Kan någon elingenjör bringa klarhet i frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...