Jump to content
Annons

Min M-Audio Delta Control Panel försvinner från aktivitetsfältet


hertingen

Recommended Posts

Hej. Jag har problem med att in M-Audio Delta Control Panel försvinner ifån aktivitetsfältet. När jag uppdaterar drivrutinen så installeras den och lägger sig i aktivitetsfältet och jag kan gå in där och styra mitt ljudkort. Men om jag sen stänger av datorn och startar den igen så är Control Panel försvunnen från aktivitetsfältet och jag kan inte komma åt den. Om jag går in i Cubase så kan jag komma åt den via "Device Setup". Men det känns krångligt. Jag vill ju ha den nere i aktivitetsfältet som jag alltid har haft tidigare. Vad är det som kan vara fel? Jag har Windows 7 64-bitar. Har installerat 64-bitars drivrutinen till mitt M-Audio Delta 1010lt kort också. Borde jag installera 32-bits drivrutin ist? Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Grejen är att om jag går in på "välj vilka ikoner som ska visas i aktivitetsfältet" så finns "M-Audio Delta Tray Application" där och är vald att visas. Fast den saknar M-Audios "logga" före namnet. Och den visas iaf inte i aktivitetsfältet. Och försöker jag ändra status på den på "välj vilka ikoner som ska visas i aktivitetsfältet" sidan. Då står det att "ikonen är inte aktiv utan visas nästa gång den aktiveras".

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske startar inte M-Audio Delta Tray Application programmet som det ska när datorn startar.

Kolla så att DeltaIITray.exe startas.

Jag kollade... Systemkonfiguration - Autostart... där finns det inte nån DeltaIITray.exe eller något annat som antyder M-audio och Delta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade... Systemkonfiguration - Autostart... där finns det inte nån DeltaIITray.exe eller något annat som antyder M-audio och Delta.

Kolla

Windows knappen (mellan Ctrl och alt) +r och skriv msconfig/fliken startup finns den där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla

Windows knappen (mellan Ctrl och alt) +r och skriv msconfig/fliken startup finns den där?

Nej, den finns inte där heller. Jag provade att ta bort drivrutinen och sen installlera den igen. Då dök den upp som den skulle i aktivitetsfältet. Jag startade om datorn. Och jag stängde av datorn och startade den igen. Och den låg kvar i aktivitetsfältet som den ska. Då trodde jag det hade fixat sig. Detta var igår kväll. Men nu när jag startartar datorn så är den borta igen. Förstår inte vad som kan bli fel? Har det nåt med 64-bitars drivrutinen att göra? Borde jag installera 32-bitars istället? På min tidigare dator med Windows XP-32 bitars var det aldrig nåt sånt här problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lyckades lokera filen DeltaIITray.exe i C:\Windows\SysWOW64 och lade den som en genväg på skrivbordet. Jag kan inte öppna M-Audio Contol Panel via den. Men när jag dubbelklickar på den, då dyker den upp i aktivitetsfältet. Och jag kan gå in i M-Audio Control Panel via vägen i aktivitetsfältet. Men så fort jag startar om datorn så är genvägen borta ur aktivitetsfältet igen. Fattar inte...

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

kör regedit och leta upp följande sträng

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOw6432Node\Microsoft\Windows\Currentversion\Run

där lägger du till genom att högerklicka i högerfältet ett nytt strängvärde (stringvalue) namnge den det nya värdet

"M-Audio Taskbar Icon" (inga citationstecken) dubbelklicka sedan på den och ange value data:

C:\Windows\system32\DeltaIITray.exe

se till att denna fil finns där också, starta om datorn

var försiktig när du gör saker i registret så att du inte gör fel, det kan få en del oväntade resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

kör regedit och leta upp följande sträng

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOw6432Node\Microsoft\Windows\Currentversion\Run

där lägger du till genom att högerklicka i högerfältet ett nytt strängvärde (stringvalue) namnge den det nya värdet

"M-Audio Taskbar Icon" (inga citationstecken) dubbelklicka sedan på den och ange value data:

C:\Windows\system32\DeltaIITray.exe

se till att denna fil finns där också, starta om datorn

var försiktig när du gör saker i registret så att du inte gör fel, det kan få en del oväntade resultat.

Tack så mycket! Nu lade den sig i aktivitetsfältet där jag vill ha den. Får hoppas att den håller sig kvar där nu då. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket! Nu lade den sig i aktivitetsfältet där jag vill ha den. Får hoppas att den håller sig kvar där nu då. 🙂

Det funkade ett tag. Sen när datorn gick i "vilo läge" så försvann den igen. Jag startar om datorn och den är borta ur aktivitetsfältet. 🙁

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

kör regedit och leta upp följande sträng

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOw6432Node\Microsoft\Windows\Currentversion\Run

där lägger du till genom att högerklicka i högerfältet ett nytt strängvärde (stringvalue) namnge den det nya värdet

"M-Audio Taskbar Icon" (inga citationstecken) dubbelklicka sedan på den och ange value data:

C:\Windows\system32\DeltaIITray.exe

se till att denna fil finns där också, starta om datorn

var försiktig när du gör saker i registret så att du inte gör fel, det kan få en del oväntade resultat.

Gick tillbaka och kollade om det nya stringvärdet (M-Audio Taskbar Icon) fanns kvar, och det gjorde det inte. Den var borta här med.
Link to comment
Dela på andra sajter

mycket skumt där men jag tänker att har du nån form av återställningsprogramvara igång, kanske är det en märkesdator med nåt skit av tillverkaren som återställer den till idioti...

har aldrig haft nåt sånt besvär, kör själv Win7 64Bit och delta1010lt och har aldrig haft nå problem med installationen eller därefter men sen å andra sidan har jag inget startat som inte behövs vare sig i "run" eller som tjänster, jag stänger av det mesta som inte har med audio/video eller nätverk att göra...

har du testat att bara stänga av datorn, starta den och ge fan i sovläget?

kan ditt antivirus eller andra s.k. antispyware-program etc ha nån funktion som återställer det hela?

Är din användare "admin" eller bara "användare" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket skumt där men jag tänker att har du nån form av återställningsprogramvara igång, kanske är det en märkesdator med nåt skit av tillverkaren som återställer den till idioti...

har aldrig haft nåt sånt besvär, kör själv Win7 64Bit och delta1010lt och har aldrig haft nå problem med installationen eller därefter men sen å andra sidan har jag inget startat som inte behövs vare sig i "run" eller som tjänster, jag stänger av det mesta som inte har med audio/video eller nätverk att göra...

har du testat att bara stänga av datorn, starta den och ge fan i sovläget?

kan ditt antivirus eller andra s.k. antispyware-program etc ha nån funktion som återställer det hela?

Är din användare "admin" eller bara "användare" ?

Provade att köra regedit och samma sak som du beskrev tidigare igen. Men den här gången ändrade jag value data på "M-Audio Taskbar Icon" strängvärdet till: C:\Windows\SysWOW64\DeltaIITray.exe där jag också hittade en .exe fil. Och sen dess har det funkat.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...