Jump to content
Annons

Serirkoppla passiva högtalare med delningsfilter?


Recommended Posts

Anta att jag har tvÄ trevÀgs passiva högtalare med delningsfilter pÄ 2 ohm. Funkar det att seriekoppla dem för att fÄ 4 ohm sÄ inte förstÀrkarens slutsteg pajar? Eller blir det nÄt skumt med delningsfiltren?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Om impedansen pÄ respektive passiv högtalare Àr 2 Ohm sÄ kommer en seriekoppling av dom tre tillsammans att reslutera i en total impedans pÄ 6 Ohm. SÄ slutsteget kommer inte att bli överbelastat. Bara tut och kör!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Det Àr totala impedansen pÄ en högtalare jag tÀnker pÄ. Vad de separata elementen Àr pÄ vet jag inte... Det Àr JBL bilstereohögtalare jag tÀnker pÄ, mÄnga av deras trevÀgs coaxialer Àr pÄ tvÄ ohm, och det klarar inte en gammal Pioneer hemstereoreciever.

Jag tÀnker ev rusta upp dotterns gamla Carlsson OA5 med tvÄ sÄn coaxialer per lÄda. En pÄ ovansidan under gallret, sen sÀtter jag en till helt brutalt pÄ framsidan som pÄ normala högtalare.

(Är Herr Carlsson död roterar han nog i sin grav nĂ€r jag sĂ€tter sticksĂ„gen i sidan pĂ„ hans OA5) 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Det Àr den kompletta högtalaren jag menar ocksÄ.. Bara att seriekoppla dom

Ser gĂŒt. De lĂ„ter riktigt bra de dĂ€r i en större lĂ„da. Drivna av en riktig förstĂ€rkare borde de lĂ„ta lite bĂ€ttre Ă€n frĂ„n en 12 volts bilstereo.

Föresten... Serirkoppla? Vad Àr det?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast jag fattar inte varför du sÀtter in 6/9" koaxialhögtalare i ett par OA5??? Vilka element Àr trasiga i dom.. Har inte ljudia passande? Jag menar dom ser ju ut sÄ hÀr i original http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5571

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...