Jump to content
Annons

Styra Vst pluggar med midicontroler


Gekko

Recommended Posts

Jag vet hur jag gör för att kunna styra vst pluggar med en midicontroler, men! Hur sparar man det så jag slipper ställa in alla knappar på nytt varje gång? Någon som kan hjälpa mig med detta blir galen!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland finns det mjukvara för själva kontrollern som man kan använda utanför DAW-programmet. Med den mjukvaran kan man ibland spara "Presets".

Man ställer in kontrollern så den kontrollerar pluginens parametrar som man vill, sen sparar man den inställningen som en preset. Sen gör man samma sak för nästa plugin osv osv.

För varje gång man vill justera en annan plugin än den föregående, måste man ladda in en ny preset i controllern via mjukvaran utanför DAW.

Steinbergs variant är deras AI-knapp, som finns på vissa av deras controllers. Med den ratten styr man den parameter som mus-pekaren hovrar över för stunden. Man kan även 'låsa' knappen på den parametern, så knappen fortsätter styra samma parameter även när mus-pekaren gör annat. Då slipper man ladda presets in- och ut, men ja misstänker att det vara funkar på VST-plugins.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...