Jump to content
Annons

Göran Källman

Medlem
  • Antal inlägg

    3
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man

Senaste profilbesökare

1 201 profilvisningar
  1. Varför krångla till det? För det första har jag aldrig hört talas om en kromatisk dominant. Den existerar inte. Om vi pratar om tonikan C så är dominanten G som i föregående inlägg även kan vara G7, ja det stämmer men det är grundtonen man går efter när det gäller funktionsanalys. Dominanten skulle också kunna vara hur färgad som helst som t ex G13 -9 och den har fortfarande funktionen som dominant i C-dur. Det där med kromatisk dominant är som jag uppattar det en felaktig benämning eller missupfattning och jag gissar att det är tritonus-intervall man menar. Med C som tonika skulle i detta fall tritonusintervallet vara Db7 som egentligen är ett G7-9 men med Db som basston. Därför är G7 i detta sammanhang besläktat med ett Db7ackord. Oftast lägger man i Db-ackordet till även minus-fem-tonen vilket är G och detta intervall är helt enkel tritonus: G-Db eller G-Ciss, även kallat "djävulens intervall", fast det var länge sen. Detta betyder att t ex en bassist skulle kunna spela följande grundtoner på Dm7-G7-Cmaj7: D-G-C men alltså även tritonusalternativet D-Db-C på exakt samma ackordföljd.
×
×
  • Skapa ny...