Jump to content
Annons

paradigm

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Tack för svaret "Vogel"! Det var säkert det jag letade efter, men jag kommer inte heller in. Ingen som vet något om vad som hänt där, ifall de har flyttat, lagt ner, eller blivit uppköpta rent av? Mvh Roland
  2. paradigm

    Decibel racet

    Hej! Jag hade för ett tag sedan, en ganska lång diskussion här om att dynamikomfånget blir allt mindre på dagens inspelningar och fick då en länk till några som aktivt försöker bekämpa det s k "decibelracet". Nu hittar jag inte tillbaks dit och jag undrar om det är någon som vet vad jag menar och som kan hjälpa mig på traven. Mvh Roland
  3. Är väl bara det att jag starkt tvivlar på att det görs färre plattor musik med stor dynamik nu än vad det gjordes för 20 år sen. Enligt killarna (och tjejerna?) på den här siten, så gör det det. (Eller åtminstone så görs det färre högbudgetproduktioner med med stor dynamik, den "alternativa scenen" tuffar väl på som vanligt.) Men hela det här problemet handlar väl inte om huruvida artister och producenter har blivit knäppa i huvudet på de senaste åren, utan om att killarna (och tjejerna?) som jobbar på skivbolagen och har makten över många färdiga produkter anser att högt=bra och att misshandeln sker vid mastringen. Jaha, se där. 😱 På den site dit länken går, tycks man ju helt uppenbart förfäkta det jag har försökt säga här och jag tror det är rimligt anta, att de som har satt ihop den sidan inte har gjort det enbart på pin tji, utan att de känner ungefär samma oro och frustration som jag och att de har dragit ungefär samma slutsatser som jag, men att de dessutom har kunnat underbygga detta med en rad starka argument, på ett sätt som jag inte har mäktat med. Tack robotapan för den länken!!! 😆 Den satt som gjuten här!!! /Roland
  4. Dynamikomfånget, kan beskrivas som skillnaden mellan de svagaste och starkaste tonerna som återges i t ex ett musikstycke. /Roland
  5. -VacUm Ja, det är nog så att vi tycker helt olika om komprimeringens för och nackdelar och får väl lämna det därhän, men jag förstår inte varför du tror att jag inte skulle ha upptäckt och botaniserat de avdelningar i skivbutiken som du föreslår. -robotapan Huvudet på spiken!!! Och för att det stora flertalet har köpt ljudanläggningar som förmodligen skulle "dö" av dynamikvariationer på över 10dB. /Roland
  6. -VacUm Jag skulle kunna göra en mycket lång lista med musik från 80-talet som har ett mycket stort dynamikomfång. Visst har mainstream alltid funnits, men jag menar ändå med en dåres envishet, att mainstream idag, är som en jämförelse mellan Amazonas och 80-talets klarälven och att skillnaden ökar för var dag som går. Att mycket av dagens musik aldrig spelats live är givetvis ett helt relevant argument, men det är inte riktigt det jag menar med live känsla, för även om musiken aldrig spelats inför publik, så vill jag ändå att en baskagge, låt vara samplad och hur konstgjord som helst, ska kunna spelas så att den känns fysiskt i bröstkorgen. Olika instrument låter olika högt och de skillnaderna vill jag ha på skivan också och jag håller definitivt inte med om att det förstör musikaliteten om vissa delar sticker ut, jag tycker tvärt om det är just det som gör musiken levande, spännande och dynamisk. Tacka vet jag musik som görs av levande människor tillsammans och med "levande" instrument i en kreativ miljö och inte som ett laboratorieexperiment på nåt litet labb, förlåt studio med en massa datorer, pluggar, samplingar och allsköns gizmo's. Missförstå mig rätt, jag har alltså inget emot elgitarrer och synthar om de trakteras av livs levande musiker, i en kreativ miljö. Jag är rädd för att mycket av dagens musik inte överlever ett mycket kort bäst före datum, just för att den är så medvetet mainstream och för att den ofta är en ren computter-produkt gjord av och för ungdomar och de undantag som självklart alltid finns, syftar dessvärre mest till att bekräfta regeln. Att snickaren skulle ha problem med att kunden vill ha björk istf furu, är som att han skulle ha problem med att kunden vill välja egna tapeter, och riktigt så banal är inte jämförelsen med producenten, som jag ser det. Men låt oss inte trassla in oss i en massa semantiska hårklyverier, jag ställer mig bara lite tveksam till att det alltid bara är kunden/skivbolagsdirektören som i alla lägen vill trycka upp alla reglar på max. Ibland får jag en känsla av att man nästan tävlar om att bräcka varandra och jag undrar vem som ska våga bryta trenden, för förr eller senare måste den brytas, det är jag helt övertygad om. /Roland
  7. Den mest självklara platsen förstås, att jag inte tänkte på det..... 😕 /Roland
  8. Men vars är brudarna? Förlåt, jag menar förstås, vars är ljudanläggningen? Inga JBL'are så långt ögat når. 😄 Det kan ju IMHO inte bli nån "riktig" partymaskin utan ett par rejäla JBL monitorer!!! 😄 Eller är det så att "chefen" helt enkelt säger till när det är fest? 😮 Annars är jag helt mä. Schyst rigg och schyst potential, om man nu kan bortse från JBL'arna förstås. 🙂 /Roland
  9. Du har rätt i att Don't Stand Me Down är en fantastisk skiva. Har du hört remastringen som kom helt nyss? Lika stort dynamiskt omfång på den som på gamla vinylmackan, plus att man slipper knastret när man vrider upp för att höra vad Kevin egentligen snackar om. Jag tror att dynamikproblemet återfinns i skräpmusik som måste höras maximalt i radion. Och alla gör vi ju inte musik för radion och listorna, eller hur? Ut och lyssna på Orbs senaste, Bicycles and Tricycles eller nåt från tyska Kompakt (label). Där har du stor dynamisk spännvidd, nyskapande ljudbilder (otroligt fjärran Bloodshy & Avant och Cheiron) och framförallt bra låtar! -nattvaktaren Tack för tipset på "Orb", det är alltid lika skoj att lyssna på nya influenser. Don't Stand Me Down, har jag på CD från -85 och jag konstaterar att redan då "på den gamla goda tiden", långt innan DVD-Audio och långt innan SACD kunde man med 16 bitar göra CD-skivor med dynamik som förmår skrämma slag på intet ont anande lyssnare. 🙂 Jag tror ingen skulle komma på tanken att klaga på låg volym när man lyssnar på den skivan iaf. Visst, du har helt rätt, all musik görs inte för radion och topplistorna, men jag menar att tendensen ändå är klart på väg i den riktningen, då allt mer tycks hamna mitt i strömfåran. /Roland
  10. -®offe Jag har inga problem med ditt resonemang och dina argument om det inte vore för den omständigheten att det dessvärre har gått dithän, att alla tvingas prioritera marknadsandelarna/vinsterna/kostnaderna och sist men inte minst den egna försörjningen och detta hindrar oss från att ta tillvara potentialen i alla teknikförbättringar. Vi använder inte teknikförbättringarna till att ge konsumenterna så bra produkter som möjligt utan vi tillverkar mest bara en massa billigt skräp, som ska gå sönder så snart garantin gått ut så att det kan säljas en ny skit-produkt åt masskonsumenten, som aldrig fått en chans att höra skillnaden mellan det massproducerade och tillika komprimerade radioskvalet och dynamisk och välproducerad musik framförd på en riktig ljudanläggning och som dessutom iaf sällan har råd att lägga mer än 3995:- ink. moms på sin ONOFF stapel. Notera då också att många s k "vintage" apparater står mycket högt i kurs bland många audiofiler. Något generaliserat skulle man kunna säga att allt handlar idag bara om makt och pengar. Man tar åt sig alla jobb man kan komma över, även om det betyder att man måste lämna ifrån sig en sekunda vara och då talar jag inte enbart om musikbranschen, det här gäller inom alla områden. Ta bara byggbranschen som exempel, där det inte längre går att få tag på en hantverkare som gör sitt jobb ordentligt. Visst skulle de kunna, men de gör det inte för de får inte betalt för att göra ett fullgott arbete (om du frågar hantverkaren). Notera nu att jag inte hävdar att det ALLTID är så här, men det är i den riktningen utvecklingen går, om man nu kan kalla det för utveckling och det är därför jag reagerat. -VacUm Jag kom att tänka på en skiva jag har med Dexys Midnight Runners som heter Don't stand me down, från 1985. Den börjar på en ganska låg volym och eftersom jag har en volymratt så höjer jag musiken till en angenäm nivå, vilket gör att när musiken blir dynamisk så smäller det till i högtalarna så att en lyssnare som inte är bekant med Dexys musik och dynamiska utspel, lyfter dom en halvmeter från stolen. Att lyssna på Dexys musik är en njutning som gränsar till orgasm varenda gång. Jag är också säker på att om den skivan hade producerats idag, skulle dynamiken förmodligen vara lika död som en daggmask i öknen. Varför skulle viss musik inte passa att spelas med sitt fulla dynamikinnehåll? Varför skulle viss musik inte må bra av att kunna återskapa en livekänsla i lyssningsfåtöljen? Om du säger att det inte går för att gemene mans musikanläggning inte klarar att återge full dynamik, så bekräftar det bara vad jag skrivit ovan till ®offe och då har vi ett moment 22 på halsen som jag ser det. /Roland
  11. - ®offe Självklart finns inga vetenskapliga belägg för att Cervin Vega låg bakom Discodöden, men jag tror att jag slår in öppna dörrar när jag hävdar att Cervins framgångar främst kan tillskrivas en synnerligen framgångsrik marknadsföringskampanj, snarare än att Cervins högtalare skulle låta bra och jag tänker då särskilt cervins basar med mässingstång. *Rysningar på ryggen* Sen får var och en dra vilka slutsatser som helst. Annars tror jag att problemet med dynamikkompression snart kommer att sprida sig till alla schangrar, om skivbolagen märker att de inte får något mothugg och snart finns det väl bara mp3 filer kvar att köpa via nätet. -Disco Dan Du får tro mig på mitt ord, när jag säger att jag inte har några problem med att inte alla håller med mig, men jag har för länge sen slutat bemöta inlägg till varje pris och att till varje pris hävda min ståndpunkt. Jag är aktiv i många olika forum och i många olika sammanhang, där det finns många som skriver på ett moget och civiliserat sätt, där man försöker diskutera själva sakfrågan och argumenten. Jag har bara inte tid och lust att diskutera vidare, när nivån på diskussionen inte förs på den nivån. Det är mitt val och jag kan inte hjälpa om du tror att jag blev sur över att inte alla håller med mig. /Roland
  12. Tack och hej leverpastej! Jag har varit med i olika diskussionsforum i många år vid det här laget och jag har för länge sedan bestämt mig för att fortsätta en diskussion så länge den förs på ett respektfullt sätt och jag kan konstatera att det började mycket bra, men det dröjde inte särskilt länge, förrän det dök upp någon som vill göra sig lustig på andras bekostnad, så jag lägger ner mitt deltagande och det spelar ingen roll om någon tycker att jag är överkänslig. Det är bara så att jag inte ids delta i diskussioner där man inte vill eller kan vara vuxen. Då sätter jag mig hellre och lyssnar på musik (okomprimerad musik). Mvh Roland
  13. Hej Andreas L! Och jag är inte säker på att det är pengarna som utvecklar produkterna. Pengarna gör det möjligt att marknadsföra och exploatera marknaden, men jag tror att det väldigt ofta är de små entusiasterna som kommer på olika sätt att tweaka konstruktionerna och som gör dem bättre. Sen är det kapitalet som slår mynt av dessa förbättringar till kommande modeller. Entusiasten får nog sällan eller aldrig ens ett tack för sin insats. Mvh Roland Mollbrandt
  14. Hej unbornichen! Visst finns det entusiaster som gör vad de kan för att musiken på CD:n ska bli så bra den kan, men eftersom problemet ändå finns och dessutom växer som en lavin, är det således inte dessa entusiaster jag har något att ivända mot. Det är främst de stora bolagen som driver på i "mainstream" fåran, som jag vill göra uppmärksam på detta snabbt växande problem och om det finns medlemmar här på forumet som skulle kunna lyfta fram problemet och lägga upp det på de blankpolerade skrivborden och där försöka påverka om det går, eller att passa på när man samlas i baren eller på kick-offen eller var man nu råkar stöta på beslutsfattarna. Mvh Roland Mollbrandt
  15. Hej Andreas! Alltså, jag pratar inte om den breda massan och jag pratar inte om stereopaket från ON-OFF eller Siba, för 4995:- inkl moms och hemkörning. Visst, jag håller med dig, dessa anläggningar kan omöjligt återge en live-känsla, eller fånga lyssnarens intresse så till den grad att man ägnar en stor del av sin fritid och en stor del av inkomsten till lyssning, diskussioner, snickrande, tweakande, testande och köpa, byta och sälja. Jag pratar om alla dessa entusiaster med riktiga ljudanläggningar, som gör att branschen utvecklas över huvud taget. Människor som går på konserter, men OCKSÅ vill njuta av samma sorts närvarokänsla, hemma i fåtöljen och "sweetspoten". Det ena behöver inte förta det andra. Jag är säker på att vore det inte för bilentusiasterna, skulle vi fortfarande åka omkring i 50-talsbilar och vore det inte för alla ljudentusiaster, skulle vi förmodligen sitta med resegrammofoner från Nils Dackes tid. Utvecklingen behöver entusiasterna och branschen klarar sig inte utan dem. Men visst är det som du säger också, en MYCKET stor del av musikkonsumtionen är inriktad på den breda massan, att ge folket vad folket vill ha och det är just det som börjar bli ett problem. Struntar man i entusiasterna, kommer problemen som ett brev på posten, och det är just det som jag vill belysa. Mvh Roland Mollbrandt
×
×
  • Skapa ny...