Jump to content
Annons

Mishkin

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Mishkin

  • Födelsedag 1985-07-13

Om mig

Socialt

  • Skype
    micke_jorhult@hotmail.com
  1. Samma fråga kvarstår , Om en " Slinga " spelats in av en instrumentalist och följer med i en samplingsskiva ELLER om en " slinga " spelats in av en instrumentalist och placeras på skiva VAD är skillnaden ? Båda är ju inspelade av en " riktig " person.Hur ska man kunna höra skillnad på dessa två undrar jag ? Det fall du beskriver är ju precis samma sak så där kan du inte höra någon skillnad. Men i fallet med en samplad slinga så är du ju bunden till det tonmaterial som stämman innefattar. Detta är en "teknik", eller vad man ska kalla det, som inte tas upp i uppsatsen som istället inriktar sig på samplingstekniker där instrumentet/sampler fungerar som en instrumentalist det vill säga spelar de noter (MIDI-instruktioner) som den ges.
  2. Det är väl det dom flesta samplingsbibliotek är , Analoga inspelningar med bra mickar i ett bra rum. Just sådant som dom flesta inte har råd med. Jo, ett lite dåligt ordval från min sida kanske att bara benämna det som "akustisk inspelning". Mer korrekt vore "akustisk inspelning där en hel melodi eller stämma spelats in med en instrumentalist" eller någonting i den vägen. Ska se om jag inte kan skriva detta tydligare..
  3. Mishkin

    Uppsats om sampling

    I min utbildning inom ljud- och musikproduktionsområdet har jag skrivit ett arbete som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag håller så hög klass att man inte längre kan skilja dem från akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som själva spelar instrument och personer som aldrig spelat någonting. Detta har nu alltså resulterat i ett dokument som ventileras nästa vecka i Falun och jag är också intresserad av vad ni som håller till på detta forum tycker och tänker i ämnet. Uppsatsen finns att ladda hem på min blogg på http://www.mishkin.se/blog/?p=424.
  4. Det är klart att det går att få till om man bara vill. Om synkar programmen med timecode så att de spelar upp/in samtidigt så handlar det ju bara om att få in signalen på två olika kanaler. Detta kan du göra med hårdvara (en splitbox) och skicka vardera kopia av signalen till respektive program eller med hjälp av av någon MIDI Loopback-programvara (se http://www.nerds.de/). Med programvaran kan du ju skicka vidare signalen från ditt inspelningsprogram till notskrivningsprogrammet. Själv brukar jag dock exportera i MIDI för att sedan importera i Sibelius eller Finale. Eftersom man alltid behöver rätta noterna för hand för att få en vettig notbild är tiden det tar att flytta över MIDI mellan programmen ganska liten.. Jo... känner till att man kan göra så förstås! Det är ju visserligen smidigare än att spela in allt två gånger, men fortfarande inte lika skönt som att få allting nedskrivet på en gång. Är det säkert att det inte finns en sådan lösning som jag eftersträvar ovan? Vore ju så nice! PS: Har för mig att jag sett det i någon film... var det The Holiday måntro?
  5. Man kan alltid exportera det inspelade som en midi-fil och sen importera den i notskrivningsprogrammet. Det kommer aldrig bli exakt utan kräver lite småjusteringar men det kommer du nog inte undan annars heller...
×
×
  • Skapa ny...