Jump to content
Annons

Focusrite saffir Ljudkort + Presonus Eureka Preamp


MrMarcus

Recommended Posts

Hejsan Jag kopplar out från min preamp till line in på mitt ljudkort och det finns 2 lägen antingen line eller inst. Är det någon som vet vilken jag ska välja och vad skillnaden är? När jag har på line blir det lägre volym och när jag trycker in så det blir Inst så blir det högra. Vad är bäst kvalite? Jag har en balanserad Xlr till line kabel som jag kopplar med

Ursäkta om jag skrev otydligt 🙂😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är som en di-box så det blir rätt impedans.

Line är bra när du kopplar in saker på line-nivå (en extern preamp, kompressor, POD eller liknande som har en line-utgång). Instrument är till om du kopplar en gitarr eller bas rakt in (rakt ur gitarren och sen in, ingen POD eller liknande på vägen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som en di-box så det blir rätt impedans.

Line är bra när du kopplar in saker på line-nivå (en extern preamp, kompressor, POD eller liknande som har en line-utgång). Instrument är till om du kopplar en gitarr eller bas rakt in (rakt ur gitarren och sen in, ingen POD eller liknande på vägen).

Aha tack för svaret 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som en di-box så det blir rätt impedans.

Line är bra när du kopplar in saker på line-nivå (en extern preamp, kompressor, POD eller liknande som har en line-utgång). Instrument är till om du kopplar en gitarr eller bas rakt in (rakt ur gitarren och sen in, ingen POD eller liknande på vägen).

Men jag ska ärligt säga att jag fattar inte heller (har ett Saffire LE). Kopplar jag in en elgura eller bas med passiva mickar så får jag inte mer input volym på det ena eller andra läget. Inte heller hör jag nån skillnad på det inspelade materialet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag ska ärligt säga att jag fattar inte heller (har ett Saffire LE). Kopplar jag in en elgura eller bas med passiva mickar så får jag inte mer input volym på det ena eller andra läget. Inte heller hör jag nån skillnad på det inspelade materialet...

Jag har Saffire pro, har en knapp med inst på kanal 1 och 2. Där är det stor skillnad.

Mysko 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Då manualen till Saffire inte någonstans nämner hög impedans om man kopplar om till instrument, så undrar jag om ingången verkligen ändrar impedans (till Hi-Z) när man väljer ”INST”?

Det utgår jag ifrån för att det ska kallas instrumentingång. Annars blir det ju impedansskillnad.

Men visst kan jag ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...