Jump to content
Annons

M-Audio BX5a.. Någon som har koll?


johaan

Recommended Posts

Hej alla!

Har hittat M-Audio BX5a monitorer för ett billigt pris och undrar nu om de är bra..

Sitter på en liten hemmastudio med en mbox2 och har inte jätte höga krav på monitorerna.

Har alldeles för dålig kunskap kring monitorer så är tacksam om det är någon som kan skriva ett par ord om M-Audio BX5a. Duger dom? Kan även tilläga om det är relevant att musiken jag spelar in är rock/pop/jazz

M-Audio BX5a finns bl a på www.musikborsen.se

MVH Johan

Redigerat av johaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade en gång på dessa på 4sound eller om det nu var dom större BX6 när jag hade hört att dom skulle vara bra bl.a i Future Music. Jag måste dock säga att jag inte gillade dom något vidare. Vill minnas att jag tyckte att ljudet lät trasigt på något sätt och att diskanten var tröttsam.

Nu är ju allt då det gäller ljud personligt och jag vet att det är ett antal hyfsat kända namn inom electronica/Dance som använder dessa eller om det nu var BX6 så så dåliga som jag tyckte kan dom knappast vara.

Enda sättet är nog trots allt att försöka provlyssna och se vad du själv tycker för det är du som vet bäst och som ska jobba med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade en gång på dessa på 4sound eller om det nu var dom större BX6 när jag hade hört att dom skulle vara bra bl.a i Future Music. Jag måste dock säga att jag inte gillade dom något vidare. Vill minnas att jag tyckte att ljudet lät trasigt på något sätt och att diskanten var tröttsam.

Nu är ju allt då det gäller ljud personligt och jag vet att det är ett antal hyfsat kända namn inom electronica/Dance som använder dessa eller om det nu var BX6 så så dåliga som jag tyckte kan dom knappast vara.

Enda sättet är nog trots allt att försöka provlyssna och se vad du själv tycker för det är du som vet bäst och som ska jobba med dom.

Okej! Tack för svar!

Kan tänka mig att dom inte är superbra men det säger priset också.. får väll helt enkelt lyssna! Men behöver nått billligt till o börja med.. har suttit med lurar nu i ett par år och börjar bli rätt trött:p

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Hej alla!

Har hittat M-Audio BX5a monitorer för ett billigt pris och undrar nu om de är bra..

Sitter på en liten hemmastudio med en mbox2 och har inte jätte höga krav på monitorerna.

Har alldeles för dålig kunskap kring monitorer så är tacksam om det är någon som kan skriva ett par ord om M-Audio BX5a. Duger dom? Kan även tilläga om det är relevant att musiken jag spelar in är rock/pop/jazz

M-Audio BX5a finns bl a på www.musikborsen.se

MVH Johan

Hej Johan, jag lyssnade på dessa alldeles nyligen på Börsen i Västerås och jag tycker de är väldigt bra för sitt pris. Det finns även en "De luxe" variant av dessa högtalare som jag också hört, men någon större skillnad verkar det inte vara enligt min bedömning. Jag tycker nog du kan "slå till" på dessa för runt 1600 kr paret, det är ett bra köp.

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har också köpt ett par BX5 nu för 1695 paret.

Mycket nöjd!

Jämförde med Alesis M1 520 och dom små KRK-lådorna och jag tycker BX5orn är klart jämförbara fast för halva priset.

Lite vass diskant i jämfört med dyrare märken som Genelec och Event men väldigt OK med tanke på priset!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Har också köpt ett par BX5 nu för 1695 paret.

Mycket nöjd!

Jämförde med Alesis M1 520 och dom små KRK-lådorna och jag tycker BX5orn är klart jämförbara fast för halva priset.

Lite vass diskant i jämfört med dyrare märken som Genelec och Event men väldigt OK med tanke på priset!

hej kanse lite sent ute men ville lägga till det, jag sitter med ett par BX5a Deluxe och tycker det låter bra för den prisklassen

sen e det bara att du lär känna dina högtalare

länk till BX5a hamonic graph.

http://www.maudio.co.uk/images/en/callouts...a_harmonics.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

För det priset kan du lika gärna fortsätta använda vanliga datahögtalare. Det finns inget som monitorer i den prisklassen. Det är bara ett säljargument. Gör dig själv en tjänst och spara ihop till lite bättre och dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)

Det vet jag inte om jag håller med om! Nu är ju dessa högtalare nedsatta till nästan halva priset och så dåliga är dom inte. Över huvudtaget finns det många tillverkare av monitorer där man sätter priser som är löjliga. Sanningen ligger som vanligt någonstans mitt emellan. Man kan lika gärna köpa Behringers monitorer för en hyfsad slant, än att slänga ut en månadslön på Genelec. Båda färgar ljudet lika mycket!

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

För det priset kan du lika gärna fortsätta använda vanliga datahögtalare. Det finns inget som monitorer i den prisklassen. Det är bara ett säljargument. Gör dig själv en tjänst och spara ihop till lite bättre och dyrare.

Håller inte med. I mitt fall jämförde jag just med lite olika s k datahögtalare och även ett par hifi-lådor jag hade och M-Audio-högtalarna är mycket bättre (tydligaare och rakare kurva).

Däremot är dom ju inget att ha för seriös referenslyssning. Men för en liten projektstudio helt OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det vet jag inte om jag håller med om! Nu är ju dessa högtalare nedsatta till nästan halva priset och så dåliga är dom inte. Över huvudtaget finns det många tillverkare av monitorer där man sätter priser som är löjliga. Sanningen ligger som vanligt någonstans mitt emellan. Man kan lika gärna köpa Behringers monitorer för en hyfsad slant, än att slänga ut en månadslön på Genelec. Båda färgar ljudet lika mycket!

Zogge

Ja tänk om du hade rätt och studios skulle ta och sälja sina Genelecs och köra med Behringer istället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Ja tänk om du hade rätt och studios skulle ta och sälja sina Genelecs och köra med Behringer istället. 😉

Ja det vore ju en intressant vändning! Vad jag menar är att man överdriver detta med monitorer. Köper man Genelec eller Tannoy eller Yamaha för 25 tkr, så kommer man att vara världsmästare i mastering eller mixning. Sanningen är ju den att monitorerna sitter i öronen. Har du bara någon referens, kan du mixa i ett par Sony Mp3 lurar.

Det ultimata är att bygga in monitorerna i väggarna samt anpassa rummet/lyssningen rent akustiskt efter dem. Men för att göra en lång historia kort... Det är mixarens förmåga att kunna lyssna på helheten som är avgörande. Titta på TV-programmet "Så ska det låta" får ni höra mixning när den är som sämst. Man får sitta och "hissa" med fjärrkontrollens volym upp och ner. Detta trots monitorer för sexsiffriga belopp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vore ju en intressant vändning! Vad jag menar är att man överdriver detta med monitorer. Köper man Genelec eller Tannoy eller Yamaha för 25 tkr, så kommer man att vara världsmästare i mastering eller mixning. Sanningen är ju den att monitorerna sitter i öronen. Har du bara någon referens, kan du mixa i ett par Sony Mp3 lurar.

Det ultimata är att bygga in monitorerna i väggarna samt anpassa rummet/lyssningen rent akustiskt efter dem. Men för att göra en lång historia kort... Det är mixarens förmåga att kunna lyssna på helheten som är avgörande. Titta på TV-programmet "Så ska det låta" får ni höra mixning när den är som sämst. Man får sitta och "hissa" med fjärrkontrollens volym upp och ner. Detta trots monitorer för sexsiffriga belopp...

Om de ska fungera bra som monitorer, så är det inte bara teknikerns förmåga att lyssna, utan också monitorernas förmåga att återge alla detaljer utan att delar av frekvensinnehållet kamufleras och utan att transienter tappas bort. Man kan lära sig mixa hyggligt med de flesta högtalare, men varför ska man göra det svårt för sig...? 😉

De flesta monitorer är däremot inte gjorda för inbyggnad, så det är inte alls säkert att inbyggnad är särskilt optimalt - men akustikbehandling behövs alltid, vare sig man kör med billiga eller dyra monitorer.

"Så ska det låta" och andra TV-program är inget bra exempel på hur dåligt det kan bli med bra monitorer. Där handlar det ju knappast om någon finlyssning, utan mest om att det ska låta öht, så att Svensson hemma i TV-fåtöljen ska tycka att det är kul att titta på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Om de ska fungera bra som monitorer, så är det inte bara teknikerns förmåga att lyssna, utan också monitorernas förmåga att återge alla detaljer utan att delar av frekvensinnehållet kamufleras och utan att transienter tappas bort. Man kan lära sig mixa hyggligt med de flesta högtalare, men varför ska man göra det svårt för sig...? :rolleyes:

De flesta monitorer är däremot inte gjorda för inbyggnad, så det är inte alls säkert att inbyggnad är särskilt optimalt - men akustikbehandling behövs alltid, vare sig man kör med billiga eller dyra monitorer.

"Så ska det låta" och andra TV-program är inget bra exempel på hur dåligt det kan bli med bra monitorer. Där handlar det ju knappast om någon finlyssning, utan mest om att det ska låta öht, så att Svensson hemma i TV-fåtöljen ska tycka att det är kul att titta på...

Jo självklart är det så Claes... Det är klart att man inte kan använda vad som helst om det ska bli ett bra slutresultat. När jag pratar om "inbyggda" monitorer, menar jag att det går alldeles utmärkt att kontakta Genelec och man skickar över några finska tekniker i ett par veckor. Dessa killar fixar både vägghögtalare och akustik för sådär runt 500 tkr och lyckan är fullständig.

När jag nämner "Så ska det låta" vill jag bara peka på hur slutresultatet blir (eller blivit) ställt i relation till de otroliga resurser som man har i form av teknik och inte minst ekonomi. Att musikinslagen med orkestern får TV-tittarna att hoppa högt i soffan, medan vid talinslagen med Peter Settman, får man krypa fram till TV-n för att man ska höra! Hur kul är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo självklart är det så Claes... Det är klart att man inte kan använda vad som helst om det ska bli ett bra slutresultat. När jag pratar om "inbyggda" monitorer, menar jag att det går alldeles utmärkt att kontakta Genelec och man skickar över några finska tekniker i ett par veckor. Dessa killar fixar både vägghögtalare och akustik för sådär runt 500 tkr och lyckan är fullständig.

Inte helt fullständig - för det är ju bara Genelec-monitorer man har fått inbyggt då... 🙂

När jag nämner "Så ska det låta" vill jag bara peka på hur slutresultatet blir (eller blivit) ställt i relation till de otroliga resurser som man har i form av teknik och inte minst ekonomi. Att musikinslagen med orkestern får TV-tittarna att hoppa högt i soffan, medan vid talinslagen med Peter Settman, får man krypa fram till TV-n för att man ska höra! Hur kul är det?

Har du inte förstått det ännu? Det är SVT:s nya policy att de ska se till att svenska folket får motion. Det genomskådade jag för länge sedan. Det är för övrigt j-t bra att kunna reglera centerkanalen från fjärren, så slipper man all denna påtvingade motion... 😉😄

Nåja - när det är "live" och ska gå snabbt så kan man inte begära samma resultat som när det är inspelat på allvar, så det är inte riktigt rättvisande att peka på deras resurser och jämföra med hur dåligt det blir där. SVT ser ju till att skaffa riktigt bra arbetsredskap som går att lita på helt - och då är svindyra monitorer en piss i havet jämfört med all videoteknik. Om arbetsredskapen sedan inte utnyttjas ordentligt av deras ljudtekniker, är en annan femma... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Inte helt fullständig - för det är ju bara Genelec-monitorer man har fått inbyggt då... 😉

Nej det är så sant - man kan säkert stressa upp ADAM:s gubbar i Berlin också och kanske äntligen bli helt tillfredställd... 😄

Har du inte förstått det ännu? Det är SVT:s nya policy att de ska se till att svenska folket får motion. Det genomskådade jag för länge sedan. Det är för övrigt j-t bra att kunna reglera centerkanalen från fjärren, så slipper man all denna påtvingade motion... 😉😆

Nåja - när det är "live" och ska gå snabbt så kan man inte begära samma resultat som när det är inspelat på allvar, så det är inte riktigt rättvisande att peka på deras resurser och jämföra med hur dåligt det blir där. SVT ser ju till att skaffa riktigt bra arbetsredskap som går att lita på helt - och då är svindyra monitorer en piss i havet jämfört med all videoteknik. Om arbetsredskapen sedan inte utnyttjas ordentligt av deras ljudtekniker, är en annan femma... 😏

Nu har jag råkat vara med på ett par inspelningar av det aktuella programmet och dessvärre tog det nästan fyra timmar senast. Så glöm detta med live-inspelning. Det är så många omtagningar att publiken sitter och skruvar på sig i ren frustration. Däremot kan du säkert ha rätt i din teori beträffande nyttjandet av de tekniska resurserna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...