Jump to content
Annons

Macbook och TC Konnekt 8


Nikke K

Recommended Posts

Tjoa folket!

Jag kommer bege mig västerut den 1 maj, närmare bestämt till New York. Väl där så tänkte jag köpa mig en Macbook : ) Det jag nu undrar är om det fortfarande sitter Agere fw-chipset i dem, och om det gör det, har problemen blivit lösta? Har läst rätt mkt om folk som har stora problem med just Agere's fw-chipset. Kan man köpa något nytt kort å sätta i macbooken isåfall?

Jag använder mig av ett TC Konnekt 8 just nu och detta tänkte jag fortsätta med även till macbooken : )

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Tjoa folket!

Jag kommer bege mig västerut den 1 maj, närmare bestämt till New York. Väl där så tänkte jag köpa mig en Macbook : ) Det jag nu undrar är om det fortfarande sitter Agere fw-chipset i dem, och om det gör det, har problemen blivit lösta? Har läst rätt mkt om folk som har stora problem med just Agere's fw-chipset. Kan man köpa något nytt kort å sätta i macbooken isåfall?

Jag använder mig av ett TC Konnekt 8 just nu och detta tänkte jag fortsätta med även till macbooken : )

Mycket tacksam för svar!

Återigen det är bara ett fåtal ljudkort som har problem mest beroende på att de korten drar för mycket ström alt. inte följer FW specs men även de problemen går det att gå runt ganska lätt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det verkar som om alla inblandade parter säger att de följer specifikationen för FW...

Fast uppenbarligen så gör ju inte vissa ljudkortstillverkare det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoa folket!

Jag kommer bege mig västerut den 1 maj, närmare bestämt till New York. Väl där så tänkte jag köpa mig en Macbook : ) Det jag nu undrar är om det fortfarande sitter Agere fw-chipset i dem, och om det gör det, har problemen blivit lösta? Har läst rätt mkt om folk som har stora problem med just Agere's fw-chipset. Kan man köpa något nytt kort å sätta i macbooken isåfall?

Jag använder mig av ett TC Konnekt 8 just nu och detta tänkte jag fortsätta med även till macbooken : )

Mycket tacksam för svar!

Återigen det är bara ett fåtal ljudkort som har problem mest beroende på att de korten drar för mycket ström alt. inte följer FW specs men även de problemen går det att gå runt ganska lätt....

Hur tar man reda på det då? Har googlat väldans mkt utan framgång...Hur går man runt problemet? : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Öh om du läser vad de skriver så är det ganska uppenbart att deras lösning inte följer FW standarden till 100% utan är framtagen av RME själva vilket kan leda till problem...

""RME developed the FireWire audio core completely on their own"

De skryter också om att deras lösning är lätt att anpassa och buggfixa, vilket tydligen inte verkar stämma med verkligheten...

"RME is the only manufacturer not to use a third party FireWire audio technology. All other manufacturers use dedicated all-in-one FireWire audio chips. As a result, their access to bugfixes and improvements is more than limited."

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tjoa folket!

Jag kommer bege mig västerut den 1 maj, närmare bestämt till New York. Väl där så tänkte jag köpa mig en Macbook : ) Det jag nu undrar är om det fortfarande sitter Agere fw-chipset i dem, och om det gör det, har problemen blivit lösta? Har läst rätt mkt om folk som har stora problem med just Agere's fw-chipset. Kan man köpa något nytt kort å sätta i macbooken isåfall?

Jag använder mig av ett TC Konnekt 8 just nu och detta tänkte jag fortsätta med även till macbooken : )

Mycket tacksam för svar!

Återigen det är bara ett fåtal ljudkort som har problem mest beroende på att de korten drar för mycket ström alt. inte följer FW specs men även de problemen går det att gå runt ganska lätt....

Hur tar man reda på det då? Har googlat väldans mkt utan framgång...Hur går man runt problemet? : )

Problemet kan gås runt med hjälp av en extern FW hårddisk eller en annan FW kabel, men som sagt problemet drabbar nog inte ditt kort men kolla Kolla på TCs supportsida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glada nyheter!

Jag drog iväg ett maill till TC Electronics support och fick svar av dem väldigt fort! För dem som inte orkar läsa så säger killen att Apple ska ha bytt tillbaka till TI chip, whooohooo : )

Customer (Niklas) 03/18/2008 01:36 PM

Hey!

I am a happy owner of your Konnekt 8 Fw-card and about to change from PC to Mac. More precisely a Macbook, and I was wondering how well Konnekt 8 works with their new machines? I've heard and read about several people having trobule with different Fw-interfaces after Apple decided to change the Fw-chipset on Macbook to Agere. Have you heard anything about this problem?

Cheers! / Niklas

Response (Rasmus) 03/19/2008 02:58 AM

Hello Niklas

You are the best kind of costumer, ask and reade before buy, I like you.

You are absolutly right that the Agere is very bad with almost all firewire soundcards, we have only had a few incidents with the agere.

But i have good news, Apple has changed back to TI i think last week, make sure you get a tatal new Mackbook, you want the TI version for sure.

Thank you for contacting TC support.

Best Regards

Rasmus Andersen

TC Electronic

Link to comment
Dela på andra sajter

Glada nyheter!

Jag drog iväg ett maill till TC Electronics support och fick svar av dem väldigt fort! För dem som inte orkar läsa så säger killen att Apple ska ha bytt tillbaka till TI chip, whooohooo : )

Finns dock en risk att han blandar ihop Macbook med Macbook Pro... på de uppdaterade Pro-modellerna (uppdateringen är några veckor gammal) är nämligen TI-chipet tillbaka, men så vitt jag vet har de nya MB fortfarande agere - om de inte ändrat IGEN, trots att den förra uppdateringen alltså skedde för bara några veckor sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Låter konstigt då det enligt Glaskatten inte är något fel på Agere-kretsarna...

Precis, Eftersom det bara är ett fåtal kort som har haft problem så är det nog inte agerekretsarna det är fel på utan på ljudkorten som avviker från FW-specarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har MBP någonsin haft Agere?

Ja, de som såldes från förra hösten nångång fram till senaste uppdateringen (i februari eller när det nu var) hade det. Fast nu har de alltså bytt tillbaka till den dyra, stora och strömslukande TI-kretsen, fast det ju självklart inte var några problem alls med den billigare kretsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt då det enligt Glaskatten inte är något fel på Agere-kretsarna...

Precis, Eftersom det bara är ett fåtal kort som har haft problem så är det nog inte agerekretsarna det är fel på utan på ljudkorten som avviker från FW-specarna..

Ser ut som Apple bytt tillbaka till TI i Macbook:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?m...89

Vilket kanske innebär att de insett att Agere-chipet var dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt då det enligt Glaskatten inte är något fel på Agere-kretsarna...

Precis, Eftersom det bara är ett fåtal kort som har haft problem så är det nog inte agerekretsarna det är fel på utan på ljudkorten som avviker från FW-specarna..

Ser ut som Apple bytt tillbaka till TI i Macbook:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?m...89

Vilket kanske innebär att de insett att Agere-chipet var dåligt.

Fast om man tittar noga på inlägget du länkar till (och noterar i vilket forum det ligger) så verkar det som att han i själva verket har en MBP...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har MBP någonsin haft Agere?

Ja, de som såldes från förra hösten nångång fram till senaste uppdateringen (i februari eller när det nu var) hade det. Fast nu har de alltså bytt tillbaka till den dyra, stora och strömslukande TI-kretsen, fast det ju självklart inte var några problem alls med den billigare kretsen.

Min MBP som är tillverkad i slutet av förra året har TI-chipset, vilket, vad jag förstår, alla MBP har haft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh om du läser vad de skriver så är det ganska uppenbart att deras lösning inte följer FW standarden till 100% utan är framtagen av RME själva vilket kan leda till problem...

""RME developed the FireWire audio core completely on their own"

De skryter också om att deras lösning är lätt att anpassa och buggfixa, vilket tydligen inte verkar stämma med verkligheten...

"RME is the only manufacturer not to use a third party FireWire audio technology. All other manufacturers use dedicated all-in-one FireWire audio chips. As a result, their access to bugfixes and improvements is more than limited."

"Note that all mentioned manufacturers simply use a physical connection chip from TI, not made by themselve. So if at all you could accuse TI to be out of spec. But then you have to acknowledge that T was first, has been known to be very compatible, and Agere should have made sure their chip works with the most wide spread one on the market.

--------------------------------------------------------------------------------

Regards

Matthias Carstens

RME" *

* http://rme-audio.de/forum/viewtopic.php?pid=11115#p11115

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...