Jump to content
Annons

Ny musikdator till PT beställd:) UTVÄRDERING!


dr.kaufman (oregistrerad)

Recommended Posts

dr.kaufman (oregistrerad)

UTVÄRDERING AV DATORN I SENASTE INLÄGGET!

Tjena

Har beställt mig en ny musikdata. Tänkte posta delar för komentarer/kritik eller som tips för andra (om det nu är bra val jag gjort 🙂 ).... 🙂

Skall använda datorn till min nyinköpta digi 003 rack. Utgick lite från digidesigns forum när jag beställde den:

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...fpart=1#1172215

Jag tjata nog hål i huvet på folk i musikaffärer också för den delen 😆

Här kommer skapelsen:

Moderkort:

ASUS P5B Deluxe http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=2

CPU:

Intel Core 2 Quad Q6600 http://www.intel.com/products/processor/core2quad/index.htm

Ram:

2x2 Gb pc6400 800Mhz okänt fabrikat

Hårddiskar:

Hitachi 80Gb systemdisk http://www.hitachigst.com/portal/site/en/m...5c1a70eac4f0a0/

Hitachi 160 Gb instalationsdisk (Samma som ovan)

Hitachi 320 Gb Audiodisk http://www.hitachigst.com/portal/site/en/m...284977eac4f0a0/

Chassi:

Antec Performance One P182 http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=09182

Nätagg:

Zalman ZM500-HP http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...x=276&code=

DVD-Brännare:

Plextor PX-800A http://www.plextor.be/products/px-800a.asp?choice=PX-800A

Grafikkort:

Leadtek WinFast PX8600 GT TDH (heatpipe) http://www.leadtek.com/uk/3d_graphic/overv...p;pronameid=340

Skärmar:

2x Benq FP93G http://www.benq.se/products/LCD/?product=647

Och windowns Xp home på det hela.

Har jag gått på en nit nånstans eller verkar allt funka som det ska? känner mig jävligt nöjd själv iaf:D längtar efter att den skall komma så jag kan använda min 003a till slut... har stått oanvänd i snart 3 veckor nu:( (har inge firewire på min nuvarande data:( )

Hoppas det ska funka

Mvh

Dr.Kaufman

Redigerat av dr.kaufman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
dr.kaufman (oregistrerad)
Varför 4:3 skärmar om jag får fråga?

hmmm... bra fråga egentligen.. bara tog dom billigaste 19" jag kunde hitta har jag för mig.. hum... kanske dumt.. aja:D har ändå suttit och mixat på 1 17 tummare hela tiden innan så detta blir nog liiite bättre ändå🙂

tänkte inte så mycket helt enkelt:P Men det räcker nog för mig îaf:P, höjd också alltid bra att ha.... :rolleyes:

dr.kaufman

Edit: Dom va snyggast också har jag för mig:D Mycket viktigt!😄

Redigerat av dr.kaufman
Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Vad blev slutsumman för datorn?

Skissar själv på en som utgår från Intel quad 6600.

/jonas

Jag har beställt genom en kompis och fått rabatt så min landa på runt 12 000 exklusive moms med skärmar och windows inräknat. Kan tänka mig att det kanske blivit 2-3 000 kronor dyrare från komplett eller nåt sånt. men sen öste jag på mer än jag borde gjort egentligen också med typ chassi osv som bara den, utan nätagg, kostade 1000 kr så det finns en del att spara om man vill det. Jag köpte såpass dyrt tack vara rabbatten och för att jag fick det rekomenderat från en musikaffär:)

Kolla motsvarande på komplett eller nåt sånt så kan du få dig en ungefärlig uppfattning.

MVH

dr kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad blev slutsumman för datorn?

Skissar själv på en som utgår från Intel quad 6600.

/jonas

Jag har beställt genom en kompis och fått rabatt så min landa på runt 12 000 exklusive moms med skärmar och windows inräknat. Kan tänka mig att det kanske blivit 2-3 000 kronor dyrare från komplett eller nåt sånt. men sen öste jag på mer än jag borde gjort egentligen också med typ chassi osv som bara den, utan nätagg, kostade 1000 kr så det finns en del att spara om man vill det. Jag köpte såpass dyrt tack vara rabbatten och för att jag fick det rekomenderat från en musikaffär:)

Kolla motsvarande på komplett eller nåt sånt så kan du få dig en ungefärlig uppfattning.

MVH

dr kaufman

Coolt, hoppas den rockar med PT.

Skriv gärna i tråden och berätta.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Vad blev slutsumman för datorn?

Skissar själv på en som utgår från Intel quad 6600.

/jonas

Jag har beställt genom en kompis och fått rabatt så min landa på runt 12 000 exklusive moms med skärmar och windows inräknat. Kan tänka mig att det kanske blivit 2-3 000 kronor dyrare från komplett eller nåt sånt. men sen öste jag på mer än jag borde gjort egentligen också med typ chassi osv som bara den, utan nätagg, kostade 1000 kr så det finns en del att spara om man vill det. Jag köpte såpass dyrt tack vara rabbatten och för att jag fick det rekomenderat från en musikaffär:)

Kolla motsvarande på komplett eller nåt sånt så kan du få dig en ungefärlig uppfattning.

MVH

dr kaufman

Coolt, hoppas den rockar med PT.

Skriv gärna i tråden och berätta.

Tack, Hoppas jag med:)

Jag får den om ungefär en vecka tror jag. sen ska jag bygga ihop den också, men ´sen kommer det nog en liten utvärdering om hur allt flyter på:rolleyes:

/dr kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
dr.kaufman (oregistrerad)

Har testkört min data som jag bestälde för ett tag sen nu och tänkte skrvia en lite utvärdering om hur den funkar.

Det blev en liten ändring i beställningen då affären inte hade ASUS P5B deluxe så fick det bli ett vanligt ASUS P5B istället och så har jag senare kompletterat med ett FW kort från exitdata. http://www.exitdata.se/exit/prodinfo.asp?id=94

Jag kan nog inte säga annat än att den hitils funkar grymt bra. 😆

Jag mixade ett 30 spårsprojekt i PT, tror det va 44,1 khz och 16 bitar (inte jag som spelat in det) och hade kompressor och eq på varje spår (PT's inbyggda dyn3 och 7bandseqn) 2 reverb (också PT's inbyggda samt easyverb (PSP)) samt 2-3 delay + lite extra såsom några vintage varmers och lite annat smått och gott.

Processorbelastningen låg då på runt 30% och hårddiskbelastningen på runt 10-15% (Antagligen hade dessa siffror ökat en hel del om spåren varit 96 khz 24 bitar men känns som att den säkerhetmarginalen jag har där räcker en mit 😕 )

Den har funkat bra med midi också. Fick låna ivory av en polare och körde på det samtidigt som reason och ezdrummer utan några problem alls. processorn typ helt obelastad 4% eller nåt sånt. Ramen verkade räcka för detta iaf.

Datorn är väldigt kall också, kanske för att det nästan alltid är kallt på mitt rum också, men det är inte ovanligt att processortempraturen ligger nästan under rumstempratur 😳 när den är obelastad. jag vet inte om det är felvisning eller så men den brukar ligga runt 20-25 grader.

Ljudet är det ändå som stört mig lite. 3 st 120mm fläktar ger ifrånsig ett visst oväsen även om man ställt dom på minimum. Det är inte jättehögt, men låter det gör det. men får som man jag kan lösa det på något sätt, skärma av datorn eller något sådant.

I övrigt så rekomonderar jag varmt denna dator. Inget krångel än, iaf inte när jag updaterat PT som krångla lite med nätverkskortet först, men det var lättåtgärdat och inget fel som datan ska beskyllas för 😄

Lycka till alla andra dataköpare

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ner ljudet på datorn så byt ut de 120mm fläktarna som kom med till nexusfläktar + en kontroller för att styra deras hastighet - finns på komplett. Kör själv med samma låda och det blev en märkbar skillnad på ljudet när jag gjorde modden.

För att gå ännu längre så byt ut nätaggregatet mot ett corsair på mellan 500-650 watt. körde själv med ett zalma 600w nätagg (vilket väsnas lite mer än din zalman men ändå) blev stor skilland när jag bytte till corsair agget. Corsair ska göra bland de tystare nätaggen på marknaden just nu.

ett steg längre ändå för att få ner ljunivån på datorn är att byta ut kylaren till CPUn. Att rekomendera är Schyte Ninja eller Zerotherm Btf95 (btf95 kör jag själv på, fläktlös , kyler min intel e6600 cpu perfekt, ska funka till quad med) ..

Min dator är knappt hörbar, kolla runt lite på SilentPCReview för mer tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
För att få ner ljudet på datorn så byt ut de 120mm fläktarna som kom med till nexusfläktar + en kontroller för att styra deras hastighet - finns på komplett. Kör själv med samma låda och det blev en märkbar skillnad på ljudet när jag gjorde modden.

För att gå ännu längre så byt ut nätaggregatet mot ett corsair på mellan 500-650 watt. körde själv med ett zalma 600w nätagg (vilket väsnas lite mer än din zalman men ändå) blev stor skilland när jag bytte till corsair agget. Corsair ska göra bland de tystare nätaggen på marknaden just nu.

ett steg längre ändå för att få ner ljunivån på datorn är att byta ut kylaren till CPUn. Att rekomendera är Schyte Ninja eller Zerotherm Btf95 (btf95 kör jag själv på, fläktlös , kyler min intel e6600 cpu perfekt, ska funka till quad med) ..

Min dator är knappt hörbar, kolla runt lite på SilentPCReview för mer tips.

Vad kostar det att göra dessa modifieringar? kan verkligen vara intressant då den låter lite väl mycket (trotts allt jag läst om hur tyst chassit ska vara osv)

Kontroller till fläktarna fanns ju i chassit men man kanske måste skaffa nya?

tack på förhand

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var fast bosatt och inte ständigt på rymmen så hade jag en stationär!

Då hade jag 120mm Papst-fläktar, de funkade väldigt bra... Köpte dem från komplett.se

Nu verkar de som om de fläktarna inte finns i deras sortiment längre, men jag tror att det hade en dB-nivå på 19dBA.

Dessutom hade jag en Scythe Ninja Heatpipe på min processor som inte behöver någon fläkt, däremot körde jag en Papst-fläkt där också för att jag överklockade, ljudnivån spelade inte en större roll för mig.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10539

Där hittar du bra fläktkontroller. Det ligger på ungefär 300SEK + för en decent one.

Link to comment
Dela på andra sajter

😲 Intressant köp. Skall själv göra en ordentlig uppgradering inom några månader och tror det blir nästan samma köp som ditt. Men jag är lite tveksam till att skaffa Quad eftersom inte många program stöder fyra kärnor än har jag hört. Kanske räcker med duo? 😛 Och 4Gb i ram? Man kan väl inte använda mer än 3,5 har jag hört?

Men funkar det bra så är det väl lika bra att köra. 😉 Då är man iaf förberedd för framtiden.. 😛

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Chassit kan bli väldigt tyst om man vill, men dock inte med original fläktarna som hänger med eller med intel standard cpu fläkt eller ett nätagg som låter mkt.

När det gäller fläktar i den lådan så låter antec fläktarna väldigt mycket om man jämför med t ex nexus trots att antec har controller. Har själv dock den gamla P180 modellen där fläkt kontrollerna sitter på en sladd som hänger löst ifrån fläkten, vilket innebar att jag var tvungen att öppna lådan för att ändra hastigheten. Har sett på nyare modeller att det placerat en kontroller på baksidan av lådan så man slipper öppna. Vet inte vilken du har? Men kan råda dig i vilket fall som helst att byta ut fläktarna och skippa att ha en fläkt i den nedersta kammaren, eftersom nätagget redan suger in luft ifrån framsidan därifrån ändå och den luftströmmen är tillräcklig för att kyla vanliga 7200rpm diskar. Har själv två samsung 250gb diskar i den nedersta kammaren utan att de blir för varma.

CPU kylaren ska du absolut byta ut om du har original cpu kylare mot en av de tidigare rekommenderade.

Nätagget föreslår jag att du lyssnar på och funderar på om du tycker att ljudnivån är acceptabel då detta är den dyraste komponent att byta ut mot en tyst.

Så om man ska göra en komponent lista utifrån komplett

2 till 4 Nexus Real Silent fläktar 119 kr st

1 Fläktstyrning Zalman 269 kr

1 CPU Kylare Scyte Ninja 449 kr (byt ut med följande 120mm fläkt mot en nexus)

1 nätaggreagatCorsair 550w 995 kr

Visst det blir en summa pengar, din dator blir bra mycket tystare - flera db. Jag tycker iaf investeringen är värld varenda öre då jag spelar in i samma rum jag har datorn i.

edit; läste att du hade p182 vilket har en extern kontroller på baksidan, om man kan använda den med andra fläktar än de medföljande så behöver du inte zalman kontrollern.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var fast bosatt och inte ständigt på rymmen så hade jag en stationär!

Då hade jag 120mm Papst-fläktar, de funkade väldigt bra... Köpte dem från komplett.se

Nu verkar de som om de fläktarna inte finns i deras sortiment längre, men jag tror att det hade en dB-nivå på 19dBA.

Dessutom hade jag en Scythe Ninja Heatpipe på min processor som inte behöver någon fläkt, däremot körde jag en Papst-fläkt där också för att jag överklockade, ljudnivån spelade inte en större roll för mig.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10539

Där hittar du bra fläktkontroller. Det ligger på ungefär 300SEK + för en decent one.

Måste informera om att Nexus fläkten är tystare än papst.

Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om skärmarna

2x Benq 22" för 4000:- är väl inte så himmla dyrt 🙁 kanske inte den bästa kontrasten men 1000:1 räcker enl mig 🙂

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Corsair 500 - 600 agg är tysta som in i och Antec P182 är grymt bra och lätt att bygga i, tysta chassi fläktar med, kan nog få tag i tystare men jag är nöjd.

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om skärmarna

2x Benq 22" för 4000:- är väl inte så himmla dyrt 🙁 kanske inte den bästa kontrasten men 1000:1 räcker enl mig 🙂

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Det är mer som spelar in än bara bildkvaliteten när man väljer en budget skärm framför en dyrare, och det är en kanske ännu viktigare aspekt, och det är hållbarheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om skärmarna

2x Benq 22" för 4000:- är väl inte så himmla dyrt 🙁 kanske inte den bästa kontrasten men 1000:1 räcker enl mig 🙂

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Det är mer som spelar in än bara bildkvaliteten när man väljer en budget skärm framför en dyrare, och det är en kanske ännu viktigare aspekt, och det är hållbarheten.

sant, men då kan man gå upp 1400:- och få 2x samsung sm 226bw (som jag har just nu)

om man är ute efter kvalité till ett lågt pris 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om skärmarna

2x Benq 22" för 4000:- är väl inte så himmla dyrt 🙁 kanske inte den bästa kontrasten men 1000:1 räcker enl mig 🙂

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Det är mer som spelar in än bara bildkvaliteten när man väljer en budget skärm framför en dyrare, och det är en kanske ännu viktigare aspekt, och det är hållbarheten.

sant, men då kan man gå upp 1400:- och få 2x samsung sm 226bw (som jag har just nu)

om man är ute efter kvalité till ett lågt pris 🙂

Vilket jag skulle se som ett smartare alternativ. Sitter själv på en samsung 193p plus just nu , klockren skärm då jag köpte den, men funderar på att byta upp mig mot en 226bw, har provkört den och tycker den verkar kanon. Jag har dock inte suttit några längre stunder framför den skärmen, skulle vara intressant att veta hur du upplever den?

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket jag skulle se som ett smartare alternativ. Sitter själv på en samsung 193p plus just nu , klockren skärm då jag köpte den, men funderar på att byta upp mig mot en 226bw, har provkört den och tycker den verkar kanon. Jag har dock inte suttit några längre stunder framför den skärmen, skulle vara intressant att veta hur du upplever den?

Jag har inte haft mer än en annan TFT/LCD skärm så jag har inte riktigt något att jämföra med.

Ögonen mår bättre på denna i vilket fall, Hade väldiga problem med torra ögon med den gamla.

Är helt klart nöjd, bra färger.

Nackdelen är att maxupplösningen är 1680 x 1050, lite synd 🙁 På 1920x1080 blir bilden helt enkelt svart.

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Hoppas inte mitt minne sviker mig nu men i teorin är 3,5gb max gränsen för ett 32bitars system men när detta omsätts i praktiken landar man ända på 2gb.

Och för guds skull OP, skriv DATOR! Data är nåt helt annat.

Lycka till med musiken på nya datorn förresten, är grymt avis 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Hoppas inte mitt minne sviker mig nu men i teorin är 3,5gb max gränsen för ett 32bitars system men när detta omsätts i praktiken landar man ända på 2gb.

Och för guds skull OP, skriv DATOR! Data är nåt helt annat.

Lycka till med musiken på nya datorn förresten, är grymt avis 🙂

Ett 32-bitars system klarar upp till 4gb ram men XP klarar max 2gb eller 3.5 gb.

Anledningen till att XP skiljer sig ifrån andra operativsystem i den frågan är pga att den är byggd runt en gammal kärna som utvecklades när NT kom ut och då ansåg man väl att över 2 gb ram var overkill. 😮

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Hoppas inte mitt minne sviker mig nu men i teorin är 3,5gb max gränsen för ett 32bitars system men när detta omsätts i praktiken landar man ända på 2gb.

Och för guds skull OP, skriv DATOR! Data är nåt helt annat.

Lycka till med musiken på nya datorn förresten, är grymt avis 🙂

Ett 32-bitars system klarar upp till 4gb ram men XP klarar max 2gb eller 3.5 gb om man kör minnena i singel channel. Anledningen till att XP skiljer sig ifrån andra operativsystem i den frågan är pga att den är byggd runt en gammal kärna som utvecklades när NT kom ut och då ansåg man väl att över 2 gb ram var overkill. 🙂

Ja, man kan använda 4gb, men datorn använder bara sig av max 3.3gb på ett 32.bits system, måste ha 64-bit för att nyttja alla 4gb.

På XP som sagt är det inte lönt att köpa 4gb då det är 32-bits.

Jag förstår inte heller varför dom inte uppdaterar denna kärna, kan väl inte vara så svårt ? (kanske därför 64-bits finns nu 😮 )

De kanske håller på med det så vi får se 6gb inom en snar framtid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och minnet.. jag har hört att det bara går att ha 2gb på ett 32-bits operativsystem, mer än det kan bara användas i 64-bits

Hoppas inte mitt minne sviker mig nu men i teorin är 3,5gb max gränsen för ett 32bitars system men när detta omsätts i praktiken landar man ända på 2gb.

Och för guds skull OP, skriv DATOR! Data är nåt helt annat.

Lycka till med musiken på nya datorn förresten, är grymt avis 🙂

Ett 32-bitars system klarar upp till 4gb ram men XP klarar max 2gb eller 3.5 gb om man kör minnena i singel channel. Anledningen till att XP skiljer sig ifrån andra operativsystem i den frågan är pga att den är byggd runt en gammal kärna som utvecklades när NT kom ut och då ansåg man väl att över 2 gb ram var overkill. 🙂

Ja, man kan använda 4gb, men datorn använder bara sig av max 3.3gb på ett 32.bits system, måste ha 64-bit för att nyttja alla 4gb.

På XP som sagt är det inte lönt att köpa 4gb då det är 32-bits.

Jag förstår inte heller varför dom inte uppdaterar denna kärna, kan väl inte vara så svårt ? (kanske därför 64-bits finns nu 😮 )

De kanske håller på med det så vi får se 6gb inom en snar framtid 🙂

Du har helt rätt. Ett 32-bits system kan bara se 3,3 till 3,5 gb ram, detta inkluderar även vista som har enligt MS en max gärns på 3.12 gb i ram som vista kan se enligt deras hemsida... Men det finns alltid ett men med och det kan man läsa vidare på Länk till microsoft där man kan se en "workaround" om man har en morden dator med ett chipset som klarar 8 gb eller mer (tex p965). Man kan genom denna "workaround" använda sig av alla 4gb i vista 32 bit. Alltså att 32 bit system kan se alla 4gb om man har en modern maskin.

Håller också med om att det är lönlöst att 4 gb installerat om man kör win xp.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att man ett 32-bitars system bara kan adressera 4Gb torde väl vara att 2^32=4294967296 (=4Gb). Så ett 32-bitars system skulle aldrig komma vidare oavsett vilken skojig kärna man väljer. Det är väl därför ett 64-bits system skulle ge lite mer minne. (Lite = 16 Eb => 17179869814 GB, vilket borde vara en hyfsad maskin... 🙂 )

Att man sedan inte kan addressera mer än en viss mängd data på sin egen 32bits xp beror dels på att operativet i sig döljer en del av det som systemet behöver och dels på att har man att i adressområdet som man kan nå ingår grafik-kortet och dess minne, page-fil, etc.

(Och jag gillar att ha 4Gb på min xp...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sedan inte kan addressera mer än en viss mängd data på sin egen 32bits xp beror dels på att operativet i sig döljer en del av det som systemet behöver och dels på att har man att i adressområdet som man kan nå ingår grafik-kortet och dess minne, page-fil, etc.

(Och jag gillar att ha 4Gb på min xp...)

Det är det som är det dåliga med xp att den tar upp massor med mb i ramet till egen adressering till i ingen nytta när man har 4gb i ram.

2X1 gb i dual channel är det gyllene talet för ram i xp.

edit; jag backar med singelchannel uttalandet

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Att man sedan inte kan addressera mer än en viss mängd data på sin egen 32bits xp beror dels på att operativet i sig döljer en del av det som systemet behöver och dels på att har man att i adressområdet som man kan nå ingår grafik-kortet och dess minne, page-fil, etc.

(Och jag gillar att ha 4Gb på min xp...)

Det är det som är det dåliga med xp att den tar upp massor med mb i ramet till egen adressering till i ingen nytta när man har 4gb i ram. Dessutom måste man köra minnen i singelchannel för att ens komma över 2gb i xp vilket reducerar systemprestandan rätt mkt.

2X1 gb i dual channel är det gyllene talet för ram i xp.

2X1 GB Ram + 2X500 MB Ram borde väl funka. Apropå Nexusfläktar så har Scythe tystare 120 mm fläktar. Funderar på att skaffa såna till mitt Antec P180. Själv kör jag på ett FSP nätagg. Asuskort har jag haft problem med och kör nu med MSI P35 Neo. Datorn har aldrig gått bättre än nu och jag kör XP. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sedan inte kan addressera mer än en viss mängd data på sin egen 32bits xp beror dels på att operativet i sig döljer en del av det som systemet behöver och dels på att har man att i adressområdet som man kan nå ingår grafik-kortet och dess minne, page-fil, etc.

(Och jag gillar att ha 4Gb på min xp...)

Det är det som är det dåliga med xp att den tar upp massor med mb i ramet till egen adressering till i ingen nytta när man har 4gb i ram. Dessutom måste man köra minnen i singelchannel för att ens komma över 2gb i xp vilket reducerar systemprestandan rätt mkt.

2X1 gb i dual channel är det gyllene talet för ram i xp.

2X1 GB Ram + 2X500 MB Ram borde väl funka. Apropå Nexusfläktar så har Scythe tystare 120 mm fläktar. Funderar på att skaffa såna till mitt Antec P180. Själv kör jag på ett FSP nätagg. Asuskort har jag haft problem med och kör nu med MSI P35 Neo. Datorn har aldrig gått bättre än nu och jag kör XP. :rolleyes:

2X1 GB Ram + 2X500 MB Ram det funkar men inte i dual channel enligt microsofts hemsida. Enligt MS så utnyttjar xp de första två gb till applikationer och de andra övriga till adresseringar om man inte använder 3gb switchen, men då utnyttjar man som sagt inte dual channel.

Där ser man, då måste man ju höra dem, kanske man ska byta till schythe istället. Men iofs så är nexus grymt tysta (Presterade bland de bästa enligtSilentPCReviw och bäst enligt Mikrodatorn mot test mot liknadet) om man använder controller men finns det tystare så varför inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kollat upp lite saker och på ett sätt har jag fått lite saker om bakfoten. Man kan köra dual channel med 2X2gb i ram i xp om moderkortet stöder dual channel via uppdelning av de minneschipsen som finns på minnena. Alltså inte beroende av parvis placerade minnes moduler. Det betyder alltså att man kan köra dual channel på 3 minneskort om moderkortet har stöd för det. Det gäller att vara påläst. Vill nämnligen själv slänga in ett minnespar till på 2X1gb i min dator med tanke på att det koster 650 kr och om man inte missar funktionen med dual channel så varför inte, gäller att bläddra i moderkorts manualen först.

Länk till källa TomsHardware

utdrag

"Q: Do I have to install memory in pairs?

A: It depends on your motherboard. Consult with your motherboard's manual to see how dual-channel works on your board. For most dual-channel boards the memory modules must be identically sized, and have the same number and type of chips. Typically, the motherboard requires the modules to be inserted in pairs on either slot0 and slot1, or slot2 and slot3. For some other motherboards three modules can run in dual-channel (the numbers of chips, not the modules themselves, are divided between the two channels). In any case, it is best to match the latency and speed of the modules, though it is not required. "

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

Oj vad tråden hade växt mycket:)

På frågan om det är nån mening att köra quadcore så kan jag säga att till PT är det verkligen det. Funkar kanon för mig iaf och har varit långt ifrån att köra datorn i botten. Man kan se att alla kärnor arbetar (enhetshanteraren) och på "Playback engine" så kan man välja 4 RTAS processorer.

3 hårddiskar är bara för att få allt att flyta på bättre. En extra 80 gig hårdisk kostade ändå bara runt 2-300 kr. Windows på en, Pro Tools reason osv på instalationsdisken. Tyvärr så smusslar PT in en del instalationsfiler på systemdisken ändå, GRRR

Får fundera på att byta ut fläktarna. Har en del annat som jag är sugen på att lägga pengar på först men ett fläktbyte kan absolut bli aktuellt. Har inge behov av bättre kylning på processorn då den (enligt asus probe programet man får med asuskort) visar att den ligger på nästan under rumstemeratur:S.

För mig står det att jag har 2,93 gig ram. Allt flyter på iaf så jag känner mig lugn. tror att det fortfarande funkar med dualchannel. verkar så iaf, tror jag:P.

tack för alla tips osv. får fundera på att försöka få ner ljudvolymen. Datorn låter inte mycket, men låter lite mer än jag velat iaf:P

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så smusslar PT in en del instalationsfiler på systemdisken ändå, GRRR

Ja, detta gäller även typ Reason m.fl. Jag har två diskar och jag installerade Reason och några program till på min extradisk. Efter en formatering av systemdisken så funkade inte Reason m.fl längre.. ☺️ Antagligen för att programmen även hade filer på systemdisken också som då försvunnit.. så jag fick omistallera mina program igen. väldigt störande iaf.. ☺️ Lite offtopic kanske 😛

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...