Jump to content
Annons

Hur får jag till detta ljudet?


Liquid_6

Recommended Posts

Jag försöker att ratta till det här ljudet som är i resident evil 1 filmen.Det är det det där bell liknande ljudet som ligger och spelar hela tiden i bakgrunden-(http://www.speedyshare.com/623521121.html)Låter lite snedstämt skönt och spökigt.Nån som kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag försöker att ratta till det här ljudet som är i resident evil 1 filmen.Det är det det där bell liknande ljudet som ligger och spelar hela tiden i bakgrunden-(http://www.speedyshare.com/623521121.html)Låter lite snedstämt skönt och spökigt.Nån som kan hjälpa mig?

Vet inte vilket ljud du menar, men om du vill ha bell-liknande ljud så funkar väl valfri FM-synth, t ex FM8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att ratta till det här ljudet som är i resident evil 1 filmen.Det är det det där bell liknande ljudet som ligger och spelar hela tiden i bakgrunden-(http://www.speedyshare.com/623521121.html)Låter lite snedstämt skönt och spökigt.Nån som kan hjälpa mig?

Vet inte vilket ljud du menar, men om du vill ha bell-liknande ljud så funkar väl valfri FM-synth, t ex FM8.

Jag har fm8 och sitter faktiskt med just den och rattar.Melodin som spelas genomgående i låten menar jag.Ibland vill man ha exakt ett ljud och det är inte alltid helt lätt att få fram det själv så jag vill ha tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var så många ljud så jag vet inte vilket specifikt du menar.. Eller menar du soundet överlag? Det var mycket reverb och baklängesreverb.. För att få det där suget i soundet så ska du vända ljudfileran i din DAW lägga på ett murrigt reverb och sen vända dom rätt igen.. Då får du sugsoundet i det hela.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var så många ljud så jag vet inte vilket specifikt du menar.. Eller menar du soundet överlag? Det var mycket reverb och baklängesreverb.. För att få det där suget i soundet så ska du vända ljudfileran i din DAW lägga på ett murrigt reverb och sen vända dom rätt igen.. Då får du sugsoundet i det hela.. 😆

Baklängesreverb? Vad är detta? Låter intressant. Hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar in rakt.. Sen när man fått det inspelat så vänder man på spåren så dom spelar ljudet baklänges.. Då lägger man på ett reverb och mixar ner dom t.ex till ett sterospår och sen vänder man dom spåren baklänges igen så dom spelar rätt.. Fast då kommer revrebete i fel ordning och man få ett sugande sound helt enklet.. Inget märkligt.. På "min" tid typ 1985 så gjorde man så fast då hade vi analoga taper som man fick vända på.. Och vända rätt sen.. Tänk dig trummorna på Phil Collins "In the Air Tonight" så fattar du vad jag menar.. Och det gjordes 1981 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tror dock han menar det smått dissonanta i klockorna.

Man kan ju alltid atomatisera finetunern i sin synth och på så sätt på fram det där.. Annars kan man ju ofta ställa en LFO att ändra pitchen kontinuerligt.

EDIT: tror vid närmare eftertanke att det är olika toner som är snedstända på samma sätt varje gång de spelas. Det enklaste sättet att åstadkomma detta borde vara att hitta nån multismplat bell-ljud, köra in det i nåt samplingsprogram typ Kontakt och ändra finetunern not för not.

EDIT2: Fast nu när jag tänker på det har många synthar funktioner som snedstämmer vissa tangengenter.. Vet inte om det funkar för FM8 dock.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...