Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har faktiskt allvarligt funderat pÄ att tjacka mig ett beg. d-drumset, eller vad dom heter nuförtiden. Skulle vilja ha era erfarenheter vad som Àr bra/dÄligt och vad man ska kolla efter.

AlltsĂ„ tanken Ă€r att det vore schysst att ha riktig virvel (ev.) och cymbs. förstĂ„s men elektronisk baskagge o pukor, för att fĂ„ riktigt bra klipp och dessutom enklare att fixa med framförallt baskaggens dynamik i konstiga lokaler + lite lĂ€ttare att bĂ€ra 😛 .

E man helt ute och cyklar eller? Jag hade ett Simmons-set en gÄng i tiden och det var fruktansvÀrt, men d-drums Àr ju mjuka pads och det kanske utvecklats ytterligare senare Är... Risken Àr vÀl att det luktar dansband...

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Jag hade ett Simmons-set en gÄng i tiden och det var fruktansvÀrt, men d-drums Àr ju mjuka pads och det kanske utvecklats ytterligare senare Är... Risken Àr vÀl att det luktar dansband...

Vilket Simmons hade du?

Jag tycker SDS-5 och SDS-9 var riktigt lyckade, i all sin plastighet...

Och ja: D-drums Ă€r dansband, tyvĂ€rr. 😛

Postat

Det var nog ett SDS-5 om jag inte minns fel. Lyssnade mycket pĂ„ Al Jarreau och Jay Graydon och sĂ„nt pĂ„ den tiden, men lirade PowerPop med bandet sĂ„ simmonsdrumsen kom aldrig till sin rĂ€tt riktigt. Sen vande jag mig aldrig vid kĂ€nslan att spela pĂ„ plast, Ă€ven om det var grymt lĂ€tt att göra virvlar 😛 !

Postat

Har alltid varit grymt anti-ddrums tills för nĂ„n vecka sen nĂ€r en kompis tipsade mig om att kolla in rolands nyare paket. Googla fram dom o kolla videos osv. LĂ€t faktiskt riktigt riktigt bra och sjĂ€lva trummorna (dom man slĂ„r pĂ„) har ju utvecklats otroligt mycket. Å andra sidan kostar dom ju en slant..

Postat

D-drums fÄr nog vÀnta tills man har Christer Sjögren pÄ besök...

Om det bara handlar om att fÄ ett sjysstare ljud pÄ trummorna sÄ finns det ju jÀkligt bra samplade historier nu ex. BFD frÄn FXpansion

Jag tycker att det funkar hur lÄngt som helst (bortset frÄn att man saknar vispar). I övrigt sÄ kan inte har höra att dem lÄter fel pÄ nÄgot sÀtt (med sina 9 GB samlingar...)

Postat

Om det bara handlar om att fÄ ett sjysstare ljud pÄ trummorna sÄ finns det ju jÀkligt bra samplade historier nu ex. BFD frÄn FXpansion

Jag tycker att det funkar hur lÄngt som helst (bortset frÄn att man saknar vispar). I övrigt sÄ kan inte har höra att dem lÄter fel pÄ nÄgot sÀtt (med sina 9 GB samlingar...)

Jomen jag ska ha till lavj-grejor. I studion kör jag nÀstan bara VST...

Postat

Ska du ut o spela live? AnvÀnd dÄ för guds skull riktiga trummor. Hur mesigt Àr det inte med ddrums dÄ?? LÄter ju sÄ illa nÀr det bara gÄr ut genom PA't oxo. SkÀms pÄ dig nÀstan!

Postat

för att fÄ det ljud jag efterstrÀvar behövs bÄde en

trummis pÄ ett akustiskt set OCH en slagverkare pÄ elektroniskt

dito för att skruva fram feta kicks 😛

Postat

Ah, ok... sorry, fattade inte det. 😛

Postat

Skaffar du nÄgon av de nyare varianterna sÄ tycker jag de flesta jag har lyssnat pÄ lÄter bra. Man kan tjata hur mycket som hÀlst om att det Àr mesigt eller inte lÄter som riktiga trummor men det funkar sÄ jvla mycket bÀttre vid tex smÄ covergig pÄ 50 Ärs festen eller överhuvudtaget nÀr man mÄste hÄlla nere volymen lite.

Postat

Funderade pÄ prexis samma tanke..att skaffa ett elektroniskt set o ha hemma istÀllet för att spela in trummorna via klaviatur..

Nyare elektroniska "trummor" har ju mesh-skinn...en nÀtvariant som ska likna ett vanligt trumskinn i spelkÀnsla t.ex D-drums och Rolands V-serie

Kolla D-drum pads

Postat

Coolt, ska du börja lira lajv? Jag kommer! 😄

Postat (redigerat)
Coolt, ska du börja lira lajv? Jag kommer! 

Ha! Bara fortsatt smör & bröd-jobb med halvtaskigt coverband, men det hÄller en i form.

Om/nĂ€r det blir en Hammagrella-spelning sĂ„ bjuder jag hela forumet! 😄

Redigerat av hammagrella
Postat
Coolt, ska du börja lira lajv? Jag kommer! 

Ha! Bara fortsatt smör & bröd-jobb med halvtaskigt coverband, men det hÄller en i form.

Om/nĂ€r det blir en Hammagrella-spelning sĂ„ bjuder jag hela forumet! 😄

Det ser man ju fram emot! Vad Àr det för musik?

Postat

Coverbandet?

Äsh, det gamla vanliga, lirar pĂ„ bröllop och fester, allt frĂ„n U2, Springsteen, ABBA, Alice Cooper, Robbie Williams, Chic, Prince, Stones, ja ni vet.

Kul ibland med rÀtt publik men oftast....gÀÀÀÀÀÀÀsp!!

Postat

Coverbandet?

Äsh, det gamla vanliga, lirar pĂ„ bröllop och fester, allt frĂ„n U2, Springsteen, ABBA, Alice Cooper, Robbie Williams, Chic, Prince, Stones, ja ni vet.

Aha, nu hÀnger jag med lite bÀttre.. Men styr upp en hammagrella-spelning med dina egna lÄtar förfasen! Jag hakar gÀrna pÄ o kompar.

Postat (redigerat)
Om/nĂ€r det blir en Hammagrella-spelning sĂ„ bjuder jag hela forumet!  😉

1500 pers ! nĂ€stan som en riktig fest 😄

glöm inte behöver du Àggklyvare-komp

sÄ kommer jag plingande i Àggfull fart

(nja, Àggligt fort ivarje fall)

😄

Ă€r det gott om Damer i publiken

sĂ„ kan jag köra en StĂ„-Upp 😆😆

--edit--

tangentbordet stravade fel 😳

Redigerat av Rockfart
Postat

Jag har testat Rolands nya ekonomiversion

Roland TD3 komplett ME84 Komplett set, 11.495 Kr (pÄ börsen)

JAg tyckte om det faktiskt. Bra pads, inte lika bra som med mjuka huvuden, men de duger helt klart. Och mycket bra ljud faktiskt. PÄ Jams hemsida finns en avancerad manual om hur du bygger egna pads för en billig slant.

http://www.afriend.nu/trummor/

DÄ behöver du bara hjÀrtat sÄ att sÀga. Men man mÄste nog vara lite hÀndig.

Postat

Coverbandet?

Lirar du trummor dĂ„ eller? 😳

Postat

Ska du ha nÄ't som lÄter o kÀnns sÄ mycket som trummor som möjligt till rimliga pengar, ska du köpa ett ddrum4-set.

Rolands burkar - ÄtminstÄnde dom Àldre, typ TD8, TD10, finns det inte mÄnga ljud som lÄter trummor i. Massor med effekter o saker som lÄter allt annat Àn trummor, men hur kul Àr det egentligen? Ingen vidare kÀnsla i padsen heller.

Ddrums'en har inte sÄ mÄnga ljud, men dom lÄter bra och modulen Àr lÀttöverskÄdlig.

Nu har iofs Roland kommit med ett nytt set - TD20. Det lÄter mycket bÀttre Àn föregÄngarna, har funktioner för att undvika det klassiska maskingevÀret, den triggar olika ljud ju nÀrmare sarjen man kommer, rimshosts funkar osv, osv...

KÀnndes riktigt bra faktiskt, men Ä andra sidan kostade det runt 60 lax...det kanske Àr lite saftigt för ett trumset som trots allt lÄter bra mycket sÀmre Àn ett akustiskt för en brÄkdel av pengarna...

Ett beggat ddrum4 kan du hitta för runt 20 loppor om du har tur - det Àr inte sÄ mycket sÀmre Àn TD20-kitet, men för lite rimligare pengar.

Jag skulle undvika alla varianter av gummipads om jag vore dej. SpelkÀnslan far all vÀrldens vÀg, o det Àr lÀtt att fÄ ont i handlederna.

Det var min Äsikt iallafall.

//Jesper

Postat (redigerat)

Rolands V-Drums Àr ocksÄ ett bra alternativ, testade deras grejjor pÄ börsen och det var otroligt bra kÀnsla i dem men dyrt, mycket dyrt...

Redigerat av belial
Postat
Rolands V-Drums Àr ocksÄ ett bra alternativ, testade deras grejjor pÄ börsen och det var otroligt bra kÀnsla i dem men dyrt, mycket dyrt...

KÀnns dom lika bra som alla sÀger? GÄr ju tillome spela me vispar pÄ dom dÀr sÄ de lÄter bra har jag hört.

Postat (redigerat)

KÀnns dom lika bra som alla sÀger? GÄr ju tillome spela me vispar pÄ dom dÀr sÄ de lÄter bra har jag hört.

Ja jag tyckte faktiskt att det var som att spela pÄ riktiga skin, det Àr ett slags skin i nylonvÀv som hade ruskigt bra anslags-kÀnslighet, dock att betona sÄ hÀnger det pÄ vilken modul man vÀljer ocksÄ, deras billigaste Àr inte riktigt lika bra som de dyrare, titta pÄ t ex V-Pro Series:TD-20S-BK pÄ deras site, http://www.rolandus.com/products/subcatego...D=5&SubCatID=22

önskar man var oförskÀmt rik.......... :/

Redigerat av belial
Postat (redigerat)

Ja jag tyckte faktiskt att det var som att spela pÄ riktiga skin, det Àr ett slags skin i nylonvÀv som hade ruskigt bra anslags-kÀnslighet, dock att betona sÄ hÀnger det pÄ vilken modul man vÀljer ocksÄ, deras billigaste Àr inte riktigt lika bra som de dyrare, titta pÄ t ex V-Pro Series:TD-20S-BK pÄ deras site, http://www.rolandus.com/products/subcatego...D=5&SubCatID=22

önskar man var oförskÀmt rik.......... :/

DrÀgel drÀgel flÀmt flÄs hÀÀÀ....

Redigerat av Egghuvud
Postat

Hmm, jag hade i mitt enfaldiga sinne hoppats pÄ att d-drums var helt ute och att man skulle kunna komma över nÄgra hyfsade begagnade som man kunde ha som lajvskrÀp-attiraljer för bara nÄgra tusen.... TÀnk bara att slippa slÀpa baskaggen och istÀllet ha en liten "smÀck"-platta, mumma.....

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Inte mycket dansband dÀr....

Jag dansar iallafall till Mnowar.

Kings of metal...

Postat
Metalbandet "Manowar" har vÀl anvÀnt d-drums sen '87 om jag inte har fel.

Inte mycket dansband dÀr....

Om jag inte var för full nÀr jag sÄg dem sÄ körde de dock med ordinÀrt trumset med triggmickar till en trummodul (vet ej vad de anvÀnder men har för mig att det var clavias röda "triggers")

Vem dansar inte till Manowar? 😆

• 9 mĂ„nader senare...
Postat

Manowar!!!

Kan man komma lÀngra frÄn jazz? ;-)

Manowar kör med mesh heads clavias ddrum4 bÄde live och i studio.

BÀttre live ljud fÄr man leta efter men jag skulle dock inte vilja lira med mesh head live dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.