Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

😆 Hjälp! Jag sitter här och får blåskärm hela tiden. Vad är det som är fel? Det har inte varit såhär förr, men nyss köpte jag ett Audigy 4, och formaterade om dumburken. Och nu efter det så har den där blåskärmen kommit upp en gång i timmen. Varför kan det vara så? Nyare drivrutiner? Nä, alla nya är installerade. 🙁

Vad kan det annars vara? 😛

Blev blåskärm när jag satt med ett projekt. Gissa hur arg jag blev. 😉🙁

\Ledsen...

edit: haha... fy. nu gick det inte ens 5 minuter efteråt nu, så stannade den. 😄

Redigerat av Danabacken
Annons
Postat

Kommer blåskärmen oavsett vad du gör, eller är det bara när du håller på med musik?

Har du ett någorlunda nytt moderkort som hantera ACPI korrekt, eller är det gammalt, så att det är större risk för IRQ-problem...? Du kan eventuellt testa att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats och se om det blir bättre.

Det kan ju också vara problem med något program som installeras ihop med drivrutinerna till ljudkortet..? Avinstallera alla sådana program och installera inget annat än drivrutinerna, så kan du se om det fungerar då.

Postat (redigerat)

Hmm.. Kan vara nån form av hårdvarukonflikt. Först och främst.. Vad står det på blåskärmen.. Du bör få ledtråd till vad som bråkar där.

Sen kan du ta och kolla med högerknappen på "Den här datorn"->"Egenskaper"->fliken "Maskinvara"->"Enhetshanteraren" om ditt nya ljudkort bråkar med nåt.. T.ex grafikkort eller nåt?

EDIT: kom på en sak till.. Du sa att du formaterat om burken.. Då antar jag att du installerat XP från scratch också.. Har du lagt till alla drivisar som eventuellt du behöver för moderkort och annat? Kört uppdateringar mm..

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Tack så jättemycke för er support! 😉

Claes\\ Den startar om sig oavsett vad jag gör. Och ja, det är en ganska ny dator. Ska testa det med att byta plats på den.

Hegobald\\ Jag installerade det från scratch, och har installerat drivrutiner, men jag ska ta en extra titt direkt, för säkerhets skull. 😛

Mossman\\ Ja, det får nog bli det, om inte annat. 😄

Tack, boys! 😆

Redigerat av Danabacken
Postat (redigerat)

Tittade i egenskaper som Hegobald sa, och såg att man kunde trycka Disable på ljudkortet, grafikkortet, och det där. Kan det vara nåt att testa o stänga av ljudkortet, och se ifall det funkar?

😉

Vill inte riskera nåt 😛

Redigerat av Danabacken
Postat
Tittade i egenskaper som Hegobald sa, och såg att man kunde trycka Disable på ljudkortet, grafikkortet, och det där. Kan det vara nåt att testa o stänga av ljudkortet, och se ifall det funkar?

😆

Vill inte riskera nåt 😉

Det är ingen fara. Du kan alltid starta det igen sedan.

Postat

Men det är nog inte så bra att slå av grafikkortet.. då måste du gå in i feläkert läge för att slå på igen.. du blir ju lixom "blind" ju 😆

Kolla först om du har några gula utropstecken i enhetshanteraren.. det kan betyda att nåt inte funkar som det ska.. drivrutin eller liknande.

Sen får du ju en viss vägledning till vad som är problemet om du läser vad som står i klartext på blåskärmen också.. Inte det hexadecimala mambojambot men det som skrivs i läsbar text.

Sen en fråga till.. Om det är som så att datorn blåskärmar enbart då du kör ditt musikprogram och inte annars så kan det ha nåt med ASIO-drivrutinen att göra.

Postat

Claes\\ Ok. Tack. 🙂

Hego\\ Tyvärr så stannar inte blåskärmen uppe, den bara blinkar fram i en tiondels sekund. Men jag kollar efter drivrutiner. Kanske jag hinner fota blåskärmen med mobilen. 😆 Tack för hjälpen! 😎

Linus\\ Okej, jag är absolut inte haj på sånt här, men vad är IRQ? 😉

Postat

Som Hego säger, Enhetshanteraren kan avslöja en hel del. Högerklicka på ljudkortet där, och titta på fliken Resurser. Vilket nummer har du på IRQ? Kolla sedan upp samma sak på grafikkortet.

Postat
Som Hego säger, Enhetshanteraren kan avslöja en hel del. Högerklicka på ljudkortet där, och titta på fliken Resurser. Vilket nummer har du på IRQ? Kolla sedan upp samma sak på grafikkortet.

Jag har nummer 18 på ljudkortet och 19 på grafikkortet.

Postat
Tyvärr så stannar inte blåskärmen uppe, den bara blinkar fram i en tiondels sekund. Men jag kollar efter drivrutiner. Kanske jag hinner fota blåskärmen med mobilen. 😆

😉

Du kan göra det lite enklare för dig... 😎

Högerklick på "Den här datorn".

Välj fliken "Avancerat".

I rutan för "Start och återställning" klickar du på "Inställningar".

Ta bort bocken i rutan "Starta om automatiskt".

Ok.

Ok.

Postat
virus ? 😉

Nä, det tror ja inte. 😎

Tack Claes. Nu får jag väl bara vänta på blåskärmen igen. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.