Ragge Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 Hejsan! Risken finns att jag har hamnat i fel trÄd.. Jag undrar lite om hur man undviker brus och surrande ljud ifrÄn en elgitarr. Jag kör med en Pod XT som lÄter toppen förutom att vissa ljud pÄ den ger ett vÀÀÀldans surrande och brummande.. Jag undrar hur jag kan undvika detta.. Hur ska kablar dras för att inte orsaka störningar i form av brum och surr? Hur Àr det med jordade uttag osv? Hur undviker man detta brum pÄ bÀsta sÀtt helt enkelt? /Micke
Bo HansĂ©n Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 (redigerat) HallĂ„ Ragge, Det Ă€r vĂ€ldigt individuellt frĂ„n fall till fall, beroende pĂ„ hur du har kopplat samman din utrustning och vad det Ă€r för prylar som ingĂ„r i den, men nĂ„gra allmĂ€nna tipps kan jag ge dig, till att börja med. Gitarrer Ă€r kĂ€nsliga för ljusstyrning-störningar frĂ„n belysning-dimmers och scenljus m.m, denna störning lĂ„ter som ett "spetsigt" surrande, och stör mest nĂ€r ljusregleringen Ă€r pĂ„ "halvfart". Denna störning Ă€r svĂ„r att fĂ„ bort, sĂ„ hĂ€r fĂ„r "dimmrarna stĂ€ngas av, eller köpas nya, mot nĂ„gon dyrare typ som Ă€r extra noga avstörda. Gitarrer Ă€r ocksĂ„ kĂ€nsliga för störningar frĂ„n nĂ€ttransformatorer som sitter i gitarrförstĂ€rkare och andra apparater, denna störning lĂ„ter mer som ett dovare surr eller brum. HĂ€r gĂ€ller det att hĂ„lla lĂ„ngt avstĂ„nd mellan gitarren och förstĂ€rkaren som möjligt. Det finns ocksĂ„ en del andra störkĂ€llor som golv-vĂ€rmeslingor i bostadsrum/lokaler, som ger liknande störningar som nĂ€t-transformatorer i förstĂ€rkare, eller om du repeterar i en kĂ€llarlokal som grĂ€nsar till ett pannrum dĂ€r det finns ett giganiskt el-vĂ€rmeaggregat eller nĂ€rliggande el-central med stora omformare/stĂ€llverk, sĂ„ kan du fĂ„ liknande störningar. En annan störningskĂ€lla Ă€r spĂ€nningsadaptar/batterieliminatorer som kan ligga intrasslade i alla "kabelhĂ€rvor" bak pĂ„ rackskĂ„p och apparat-cases. Eftersom dessa spĂ€nningsadapters innehĂ„ller transformatorer eller switchade nĂ€taggregat, sĂ„ överför dessa störningar till nĂ€rliggande signalkablar Ett annat vanligt brumproblem Ă€r sĂ„ kallade "brumslingor" som du fĂ„r nĂ€r fler skyddsjordade apparters nĂ€tsladd ansluts till samma el-uttag, och dessutom har förbindelse med varandra via signalkabeln. HĂ€r mĂ„ste du pröva med att "avjorda" nĂ„gra av apparaterna eller se till att bara en av apparaterna sitter i ett skyddsjordat nĂ€tuttag. Om signalkabeln mellan apparaterna Ă€r balanserad, sĂ„ kan det hjĂ€lpa att kapa skĂ€rmanslutningen i en av anslutningsĂ€ndorna (stift 1 pĂ„ XLR eller "sleve" pĂ„ en 3 polig teleplugg) istĂ€llet för att brĂ„ka med skyddsjorden, men en del apparater gillar inte detta, och kan börja konstra pĂ„ annat sĂ€tt om man har otur. OBS! OBS! ATT KLIPPA DEN GUL/GRĂNA SKYDDSJORDKABELN ELLER ATT "TEJPA" JORDANSLUTNINGSBLECKET ELLER ANSLUTA APPARATER TILL OJORDAT UTTAG KAN INNEBĂRA SKADA PĂ PERSONER ELLER UTRUSTNING, SĂ DETTA GĂR MAN ALLTID PĂ EGEN RISK, APPARATER MED SKYDDSJORDAD NĂTKONTAKT SKALL ALLTID ANLUTAS TILL SKYDDSJORDAT VĂGGUTTAG. --Bosse Redigerat 7 juni 2005 av Bo HansĂ©n
Claes Holmerup Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 Du glömde en vÀldigt vanlig störningskÀlla nÀr det gÀller gitarrer; En CRT-skÀrm till datorn ger vÀldigt ofta upphov till ett kraftigt brum - speciellt om de Àr ojordade. StÀng av skÀrmen medan du spelar in - eller skaffa TFT-skÀrm i stÀllet... Se ocksÄ till att inga nÀtkablar ligger dragna parallellt med signalkablarna - för dÄ kan du lÀtt fÄ in ett "hemtrevligt" 50Hz-brum i signalkablarna. MÄste de ligga parallellt, sÄ se till att de Àr pÄ behörigt avstÄnd frÄn varandra (runt 30cm eller mer - men man fÄr testa) - och om de mÄste korsa varandra, sÄ ska det alltid vara med 90 graders vinkel, för att minimera risken för nÀtbrum. Dimmers, som Bo nÀmner, lysrör och lÄgenergilampor Àr ofta stora bovar nÀr det gÀller brum.
Ragge Postat 7 juni 2005 TrÄdstartare Postat 7 juni 2005 Tack Bo och Cleaes! Dessa svar var över förvÀntan =) mycket tacksam! // Micke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.