Jump to content
Annons

Ministudio


Tellskog

Recommended Posts

Hej everyhopa!

Har ett litet rum på ca 8 kvm med träväggar och betonggolv som jag tänkte använda som studio. Nu vill jag ju inte stjäla för mycket av rummet med toktjocka väggar, så min tanke är följande:

Jag bygger akustikplattor av mineralull eller glasfiber med en tjocklek på 45 mm och lämnar en liten luftspalt bakom.

Jag bygger små plattor som jag placerar i hörnen för att få nån form av basfälla.

Jag lägger en tunn skiva cellplast i golvet och täcker med 22 mm golvspånskiva.

Vill inte lägga för mycket jobb då vi planerar att flytta inom typ ett par år så det får bli lite "halvdant".

Tror ni detta fungerar eller blir dämpningen liten?

Och i så fall...hur mycket dämpning krävs det för att det ska göra nån nytta?

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det ljuddämpning eller akustikbearbetning du behöver? Om det bara är akustikbearbetning är 45 mm Gullfiber definitivt bättre än inget. Kapa gärna hörnen med mineralull, och även skärningen tak/vägg. Beroende på hur mycket du kan kapa, kan du ju köra tjockt med Gullfiber där. Har du råd är någon akustikskiva bättre än bara Gullfiber, och då kan du få jämnare och djupare dämpning men ta upp mindre plats.

Om rummet mest är till för lyssning kan du dämpa främre halvan (där du har högtalarna), och göra bakre halvan så diffuserande det går. Bäst är förstås med riktiga diffusorer, men t.ex hyllor med lite slumpvis utspridda prylar i gör också en del om du har en budget att ta hänsyn till. Dock skulle jag nog även i bakänden kapa hörnen och skärningen tak/vägg om möjligt. Ditt rum är så litet och du kommer att behöva jämna ut basen så gott det går.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vogel!

Det jag är ute efter är en så rättvis lyssning som möjligt för att kunna sätta alla nivåer utan att få en smärre chock när jag testar mina låtar i stora PA:n och andra system.

Har även tänkt spela in ac.gitar och sång i samma rum och vill ju då få ett enligt min smak ett så snyggt ljud som möjligt.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det kunna bli något vettigt om du följer de råd jag har skrivit ovan. Har du någon budget? Har du råd skulle jag rekommendera dig att använda "riktiga" ljudskivor istället för Gullfiber. Tänk på att rummet spelar nästan lika stor roll för lyssningen som själva högtalarna gör.

Vad har du för högtalare, förresten?

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det kunna bli något vettigt om du följer de råd jag har skrivit ovan. Har du någon budget? Har du råd skulle jag rekommendera dig att använda "riktiga" ljudskivor istället för Gullfiber. Tänk på att rummet spelar nästan lika stor roll för lyssningen som själva högtalarna gör.

Vad har du för högtalare, förresten?

/H

Hmm.... en smula pinsamt...min lyssning går just nu genom ett par gamla JPW hi-fi högtalare...inte direkt hög nivå men dom stod ändå och samlade damm så jag testade och upptäckte väl ganska snart att det inte var det jag letade efter. Jag bruka även testa att lyssna genom mitt HK-audio PA, det brukar ge en något mer rättvis lyssning men räcker inte ända fram känns det som. Har kikat lite på EVENT typ TR6 eller TR8 eller rent av 20/20. Tycker även M.audio har en del som ser intressant ut. Har du några bra tips?

Budgeten ligger nog runt 3000-5000 kr för monitorer sen får väl kostnaden bli det den blir för akustiken, bara inte rummet blir för litet. Där kan jag även göra plattorna själv för att få ner kostnaden.

Just basen är det som jag tycker är svårast att lägga rätt. Blit sällan nöjd när jag kör det genom PA:t.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer har ju stötts och blötts. Men i mina ögon finns det bara ett alternativ, och det är Ino Audio piP. De kan köpas i byggsats för cirka 4000 kr/par. Kräver ett slutsteg, och byggsatsen är i rå MDF, så man bör måla dem. Men de är lätta att sätta ihop, och jag skämtar inte när jag säger att de spöar monitorer som är tio gånger dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Vogel!

Ska kolla in dom. Såg även ett tips nånstans om Valutronic SQ50 som visst ska vara ett otroligt prisvärt val om man kan tänka sig att bygga lite själv. Tänkte ta mig en titt även på dom.

Tillbaka till huvudämnet....

Kommer nog att göra så här:

Golv: Platonmatta/Åldersbeständing plast - Cellplast ca 12mm - Golvspånskiva - Nån form av matta - Ventilerade socklar.

Väggar:Ca 50 mm luftspalt - 45 mm mineralull i ramverk - Skära av ltie i hörnen för att dämpa lite bas.

Eventuellt kanske jag kör med draperi istället för ramverk.

Borde det inte vara så att rummets storlek avgör hur mycket som behöver byggas bort?

Kom gärna med synpunkter!

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Golv: Platonmatta/Åldersbeständing plast - Cellplast ca 12mm - Golvspånskiva - Nån form av matta - Ventilerade socklar.

Platonmatta, stepisol, spånskiva, 50mm luftspalt från vägg låter bra. Ventilerade socklar???? du vill ha ett lufttätt rum annars kan du strunta i att bygga.

Väggar:Ca 50 mm luftspalt - 45 mm mineralull i ramverk - Skära av ltie i hörnen för att dämpa lite bas.

Visst, om du bygger direkt på golvet och ger det hela en luftspalt runt om. Täcker allt med gips och akustikspacklar alla fogar så det blir lufttätt.

Borde det inte vara så att rummets storlek avgör hur mycket som behöver byggas bort?

Jo, men 8kvm säger inte hur rummet ser ut.. behöver längd, bredd och höjd.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Golv: Platonmatta/Åldersbeständing plast - Cellplast ca 12mm - Golvspånskiva - Nån form av matta - Ventilerade socklar.

Platonmatta, stepisol, spånskiva, 50mm luftspalt från vägg låter bra. Ventilerade socklar???? du vill ha ett lufttätt rum annars kan du strunta i att bygga.

Väggar:Ca 50 mm luftspalt - 45 mm mineralull i ramverk - Skära av ltie i hörnen för att dämpa lite bas.

Visst, om du bygger direkt på golvet och ger det hela en luftspalt runt om. Täcker allt med gips och akustikspacklar alla fogar så det blir lufttätt.

Borde det inte vara så att rummets storlek avgör hur mycket som behöver byggas bort?

Jo, men 8kvm säger inte hur rummet ser ut.. behöver längd, bredd och höjd.

a

😎

Ventilerade socklar är till för att ventilera bort eventuell uppstigande fukt från betongplattan. Fast det kanske man kan hoppa över om lägger fuktspärren tillräckligt bra.

Vad gäller rummets utformning så ser det ut enligt följande:

Bredd 2 m

Djup 4 m

Höjd 2,2 m

Ett fönster på ena långsidan och två dörrar, en på ena kortsidan och en i nedre änden av ena långsidan.

Det är inte mycket yta att bygga på därför behöver det vara så "light" som möjligt. Så med tanke på att rummet är litet så känns det som att man inte behöver bygga så mycket.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilerade socklar är till för att ventilera bort eventuell uppstigande fukt från betongplattan. Fast det kanske man kan hoppa över om lägger fuktspärren tillräckligt bra.

Ja du kanske tänker på traditionella byggmetoder, glöm de, här ska det vara lufttätt. PLatonmattan lägger du så att den går upp minst 200mm upp på väggarna och se till att skarvarna är täta. sen lägger du golvet så att det inte går hela vägen ut till väggarna, typ 50-60mm ifrån.

Vad gäller rummets utformning så ser det ut enligt följande:

Bredd 2 m

Djup 4 m

Höjd 2,2 m

Okej en stående frekvens vid 120,3 Hz då.

sen har du de här:

waves.jpg

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska golvet läggas på socklar, byggas lufttätt etc? Det var ju inte ljudisolering det var fråga om?

Vad gäller rumsdimensionerna är det ju krallig varningslampa på att en dimension är exakt dubbel så stor som en annan (4 resp 2 m). Det finns olika formler på rumsdimensioner som brukar användas av akustiker för att sprida ut resonanser så mycket som möjligt. En är 1: 1,14: 1,89. I ditt fall skulle det innebära att du försöker få rummet 2x2,28x3,78 m. 2,2 istället för 2,28 är close enough, men om jag vore som du skulle jag bygga en någorlunda kraftig gipsvägg (2-3 skikt) som kortade av rummet till cirka 3,78 m.

Andreas, snygga grafer! Vad är det för program?

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

grafer hit och dit, varför i helsike skall du bygga med platon INVÄNDIGT för???

det är ju en fuktspärr man lägger utvändigt-har inget med ljud att göra 🥰

Fungerar lika bra som fuktspärr invändigt. Man KAN även använda åldersbeständing plast typ TENO TÄT. Hur som helst så har det inget med vare sig ljudisolering eller akustik att göra eller nåt annat med ljud heller för den delen, utan har som syfte att agera fuktspärr.

Man borde nog ha koll på vad man har för grundläggning i sin studio. Och det skadar inte att ha lite koll på byggnormer och annat. Det kan leda till en riktigt sur utgift om det bli oönskade fuktproblem.

Vad har du själv för grundläggning i Camelot Studios, Florian?

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

grafer hit och dit, varför i helsike skall du bygga med platon INVÄNDIGT för???

det är ju en fuktspärr man lägger utvändigt-har inget med ljud att göra

OMG!

Man borde nog ha koll på vad man har för grundläggning i sin studio. Och det skadar inte att ha lite koll på byggnormer och annat. Det kan leda till en riktigt sur utgift om det bli oönskade fuktproblem.

Precis

Vad har du själv för grundläggning i Camelot Studios, Florian?

stampat jordgolv kanske?

Varför ska golvet läggas på socklar, byggas lufttätt etc? Det var ju inte ljudisolering det var fråga om?

Nej du har kanske rätt, fick intrycket att han ville isolera med tanke på det här:

Kommer nog att göra så här:

Golv: Platonmatta/Åldersbeständing plast - Cellplast ca 12mm - Golvspånskiva - Nån form av matta - Ventilerade socklar.

Väggar:Ca 50 mm luftspalt - 45 mm mineralull i ramverk - Skära av ltie i hörnen för att dämpa lite bas.

eller?

Andreas, snygga grafer! Vad är det för program?

Excel 😉här har du dokumentet, det sköna är ju att du kan lägga ut grafen längs med den vägg du fått ritad så kan du se EXACT var du ska ha absorbenter/huvudposition..funkar iofs. inte i ditt surround rum, men iaf..

Du kan du inte posta lite bilder på bygget?? Såg de där dosfrästa hålen, mycket bizarr...

a

Link to comment
Dela på andra sajter

Excel  🙂  här har du dokumentet, det sköna är ju att du kan lägga ut grafen längs med den vägg du fått ritad så kan du se EXACT var du ska ha absorbenter/huvudposition..funkar iofs. inte i ditt surround rum, men iaf..

LOL, cool.

Du kan du inte posta lite bilder på bygget?? Såg de där dosfrästa hålen, mycket bizarr...

??? Var såg du dem??? Jo, det är sant att mitt inspelningsrum nu är alldeles prickigt...men hur visste du det?

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

??? Var såg du dem??? Jo, det är sant att mitt inspelningsrum nu är alldeles prickigt...men hur visste du det?

🙂 vi är ju grannar!

a

😕

LOL, vafan är du DEN Andreas!

Det vore kul att se hur det blir därinne hos er! Har inspelning på söndag-måndag, och kommer sedan att ta lite time out för dagisinskolning av junior. Har dock en del mixjobb som jag kommer att göra på kvällarna. Knacka på nästa gång ni är här, vetja.

Moss,

H

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...