Assar Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Ett stÀndigt Äterkommande tema hÀr pÄ forat Àr mixningstips med fokus pÄ pop/rock-genren, hur man fÄr tryck i baskaggen eller riv i gitarrerna. Men det finns ju annan musik ocksÄ. FrÄn er gamla mixningsrÀvar skulle det dÀrför vara intressant att fÄ kritik och rÄd pÄ en grej jag gjorde för snart ett Är sen. Den börjar i orkestral form men övergÄr till mer syntetiska klanger och kör. BÄde komposition och mixning Àr gjord med hemmastereon, jag hade inga monitorer dÄ. NÄn mastring har den aldrig varit i nÀrheten av. Visst har jag lÀrt mig en del under det senaste Äret och idag skulle jag kanske göra det lite annorlunda, men ÀndÄ? Hur mixar man sÄnt hÀr? Tips? Att tÀnka pÄ? Vad kan jag göra bÀttre? LÀnk: Your browser does not support the HTML5 audio tag
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 ASBALLT!!!!! Jag bara Àlskar sÄnt hÀr! Ger sÄ mycket energi till lyssnaren.... ...som nÀr Rocky springer upp för trappan! Samma sak hÀr! Jag hade mixat det sÄ som det lÄter och för mig lÄter detta filmscore sÄ det dÀnger om det! Stort, brett och maffigt! Kanon!!! /Cruncharn'
Assar Postat 17 januari 2007 TrÄdstartare Postat 17 januari 2007 Tack för det. Filmscore? Har inte tÀnkt pÄ det. Men ... jo ... kanske den senare delen. NÄgra mixningstips?
chrisB Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 inte dumt. inte dumt alls. men. lite vÀl jÀmntjockt klangmÀssigt. med orkester behöver man "inte" mixa sÄ mkt. i princip sÄ vill man att alla ska lÄta som om de spelar i samma rum/hall. det Àr i sjÀlva orkestreringen som man balanserar stycket. med samplers/synthar sÄ behöver man tÀnka pÄ samma sÀtt som om det var med riktig orkester. en sak tÀnker jag pÄ och det Àr hur har du tÀnkt med placeringen av instrumenten? det finns flera olika sÀtt att lÀgga upp sin orkester. det traditionella: violin till vÀnster, viola ngt i mitten snett till höger, cello till höger, basar bakom cellona. bleckblÄset snett upp till höger. slagverket bakom alltihop, osv och sÄ dÄ flygeln fram i mitten. eller lite hollywood, danny elfman med violin 1 till vÀnster, violin 2 till höger, basar lÀngs bak i mitten, etc jobba med placering, panorering samt reverb (kanske ett par st) först. innan du tÀnker pÄ eq, etc. men som sagt; det Àr i orkestreringen som du balanserar ditt stycke.
Assar Postat 17 januari 2007 TrÄdstartare Postat 17 januari 2007 Ok. Jag har varit inne pÄ de dÀr tankarna med placering och "icke-mixning" tidigare. Har ocksÄ anvÀnt det i ett annat stycke, dÄ i en traditionell orkestersittning (frÄn lyssnarplats). Funderingen var dÄ ungefÀr sÄ hÀr: Det Àr huvudsakligen med velocity jag bör mixa, alltsÄ redan i kompositionen/programmeringen! En konsekvens av det Àr att jag redan frÄn början ska jobba med förinstÀllda volymreglar - "Linjalmix" - samt ratta bra klang och rÀtt panorering för varje instrument. NÀr komposition och programmering Àr klara sÄ ska det alltsÄ inte behövas nÄn sÀrskild mixning. Hellre dÄ gÄ in och jobba om velocityn (=kompositionen) Àn att börja ratta med volymreglar. KlangförÀndring med EQ och reverb blir i efterhand och gÀller dÄ mest hela orkestern. UngefÀr sÄ. Men bra tips och trick nÀr det gÀller att ratta klanger pÄ traditionella orkesterinstrument? Jag vet t ex av erfarenhet att det Àr lÀtt att ratta till för mycket ljusa klanger pÄ violiner och minska pÄ mellanregistret, vilket kanske lÄter bra i pop men inte sÀrskilt trovÀrdigt i orkester. Hur fÄ bra klang i t ex cello och bleckblÄs? Hur fÄr man ihop strÄkar och bleckblÄs till en fungerande helhet? Jag tycker alltid det lÄter som de finns pÄ olika planeter ...
chrisB Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Velocity justering Àr bra. men kolla in ditt styckes stÀmföring och placering av tonerna. att fÄ en orkesters olika delar att klinga bra ihop Àr en konst, som tar tid att lÀra sig. det finns bra tips online: http://www.vsl.co.at/en-us/70/149/48.vsl och http://www.garritan.com/Orchestration_Tutorial.html och http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77 http://www.mti.dmu.ac.uk/~ahugill/manual/intro.html http://www.musique.umontreal.ca/personnel/...bk.o/index.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.