Jump to content
Annons

mangelito

Medlem
  • Antal inlägg

    28
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

Om mangelito

  • Födelsedag 1974-07-30

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Dalby

Senaste profilbesökare

2 235 profilvisningar
  1. Härligt att höra 🥳 Jag avvaktar fler svar, men behåller dig gärna som backup.
  2. Att du inte är mixakvinnan? 😃
  3. mangelito

    Sångerska sökes

    Hej Jag söker en grym sångerska till vårt bandprojekt. Vi spelar egenskriven countryinfluerad rock och finns i trakterna runt Malmö/Lund. Hör av dig om du vill veta mer 🙂 /Magnus
  4. littlemess - var finns du?
  5. Tack även till everlastingrecords för visat intresse. Jag har ett 8-kanals ljudkort (kommer inte ihåg vad det heter just nu), men problemet borde ligga bortom ljudkortet eftersom dator och ljudkort inte ens var påslaget, och jag kunde höra effekterna i Master out. Och som sagt, med tips från Claes så löste det sig 🙂
  6. Tack för ditt svar Cathrine. Det känns som jag har några rätt i alla fall på din lista 🙂 Anledningen till att jag kopplat hörlursförstärkaren till auxar är för att kunna styra medhörningsvolymen på sången utan att påverka inspelningssignalen. Eller finns det annat sätt att göra detta på? Jag tycker det är väldigt rörigt och svårt att förstå och hålla reda på hur ljudet vandrar (är egentligen trummis 😉 ) och fick hjälp av en kompis som tipsade om denna koppling.
  7. Jo, det stämmer. Returen hade jag kopplat till Effects return. Jag följde ditt råd Claes och kopplade returen till en vanlig ingång (tillbaka till aux 3 faktiskt 😛 ) och nu hörs effekterna både ut och i lurarna. 😄 Tack för hjälpen.
  8. Hej Först å främst - ber om ursäkt om jag postat detta i fel ämne, men jag hittade inget som passade. Jag sitter med ett Soundcraft M8 mixerbord och ett Lexicon MX400 effektrack men förstår inte riktigt hur jag ska koppla. Tanken är att jag ska kunna använda effekterna från Lexicon-reverbet endast till medhörning men spela in "torrt" via bordets "Direct Out". Utan att ha blandat in datorn och ljudkortet så har jag fått effekten (reverbet) ut i högtalarna - dessa är kopplade till (Main) Mix L och Mix R. Men så är det det här med pre- och post-aux som jag inte riktigt begriper mig på. Plus Direct Out. Alltså jag vet att kompressor osv kopplas seriellt pre, medans reverbs, delays osv kopplas parallellt post, och enligt manualen till mixern så är kanal 1 o 2 Pre, och kanal 3 o 4 Post. Jag har satt effekten i 3:an. Till detta har jag dessutom kopplat Aux 1 o 2 till en hörlursförstärkare, och det är här jag inte hör någon effekt. Jag har provat att sända både kanal 1 och Aux 3 (effektkanalen) till Aux 1 o 2, men ingen effekt hörs i lurarna. Jag har tidigare fått det att funka med ett Behringer MiniFX (tror det heter så), men kommer inte ihåg hur det var kopplat. Som sagt, jag vill kunna ha effekten i medhörningen, men spela in "torrt" via Direct Out". Tacksam för tips. /Magnus
  9. Jag har varit med om samma sak ett otal gånger. Man slänger ihop en "slask"...jag tex är ingen hävert på gitarr så det låter oftast ganska ostämt och taffligt...men två år senare när man äntligen tar sig tid att göra en "snygg" version av låten så saknas det något som du säger. Jag tror att mycket ligger hos en själv... när man hör originalet så reser man plötsligt bakåt i tiden, man minns hur man satt där och spelade, kanske full av känslor (för vad låten nu än må handla om), man hade billig utrustning och det viktigaste var att dokumentera. Sedan några år senare...ja, känslorna är helt enkelt borta...kanske har du hittat en ny kille/tjej...du har ett jobb du trivs med eller ägnar dagarna åt att ta hand om en liten junior (som jag). Men tänk såhär...alla de stora band som man läst jobbat i timmar...dagar....ja kanske veckor med en tagning...för oss låter det ju hur bra som helst. Vi kommer ju aldrig att få höra deras slask, så i vår värld är det den officiella som gäller...även om bandet i efterhand sitter och muttrar "ja, men det blev ju aldrig lika bra som första tagningen". Så vad göra? Se till att nästa slask åtminstone har bra ljudkvalité...24 bitar 48 kHz och sånt. Sen när du väl sitter där två år senare så kan du alltid bygga vidare på slasken.
  10. Hehe, ingen fara. Jag tycker mest den är humor. Det var så det började :-) Men nu är vi lite off topic. Det är i alla fall en skön "studio" att hänga i på kvällarna.
  11. Mmm, det är mustaschen va? Frugan låter mig inte raka bort den för "jag ser ju så snäll ut" 🙂
  12. Jag vill också vara med 🙂 Här är ett par bilder på min drygt 13 m2 källarstudio som ligger i vår gamla 50-talskåk. Har sakta men säkert köpt på mig den utrustning jag vill ha (behöver). Senaste köpet var ett begagnat par Genelec 8030a. Än så länge saknas Isopods till dem så jag har inte riktigt riktat in dem ordentligt. Nästa steg är att börja fundera på akustikbehandling. Kreativa sidan: Softa sidan:
  13. Hej Wellness Tack för ditt svar. Oerhört snyggt jobb du gör med din egen studio förresten. Imponerande är en underdrift 🙂 Ang. REW - har du använt dig av något annat freeware-program för dina mätningar som är lätt att förstå? Ang. superchunks: Menar du att jag ska bygga ett par superchunks oavsett, och sedan mäta och finjustera akustiken efteråt? Har du något konkret tips på bra isolering? Tex "Abc123, xyz kr hos Åäö" (bra exempel 🙂 ) Standardmått på isolering brukar väl vara 120 x 60 cm. Är det då ok att dela upp en skiva i 4 st trianglar med sidorna 60, 60 och 85 cm? (enligt Pythagoras sats). Eller ska man bygga ännu bredare? Edit: Lägger upp ett par bilder för att visa hur det ser ut idag... Den "kreativa" sidan: Den "softa" sidan:
  14. Kära medlemmar av forumet Efter oerhört inspirerande läsning om studiobyggen och akustikbehandling så inser man att det kanske är dags att göra något åt sin egen situation. Då jag inte har tid, kunskap eller pengar att bygga nytt så tänkte jag försöka mig på att behandla min nuvarande källarstudio så gott det går. Som jag förstått det så har rummet inte de bästa förutsättningarna då det är ganska litet, ca 3,7m x 3,6m x 2,05m. Igår installerade jag REW för jag tänkte det kunde vara kul att se hur rummet beter sig idag. Kalibrering av ljudkortet gick bra (tror jag), men sedan blev jag förvirrad av "Check Levels". Jag fattade inte riktigt hur jag skulle göra, eller varför. Jag vet att några av er här på forumet har använt REW, så här kommer några frågor: Behöver man köra en "Check Levels"? Vad gör den egentligen? Behöver man en SPL Meter eller går det bra med en vanlig kondensatormikrofon? Jag läste att det ska gå med en vanlig mik men ändå nämns SPL Meter väldigt ofta som att man behöver en sån. Signalkedjan ser idag ut som följande: Mik --> Mic-preamp --> Kompressor --> Ljudkort --> Mixer --> Aktiva monitorer. Spelar utrustningen någon roll, tex om det färgar signalen? Ska man ha det så enkelt som möjligt under mätninig? Sedan ett par frågor om akustikbehandling: Vad är det för skillnad på en absorbent som är snedställd mot ett hörn och ett hörn fyllt med isolering? Jag antar att det fyllda hörnet fångar lägre frekvenser. När jag läst om hur folk behandlat sina rum så har jag inte riktigt förstått hur man kommer fram till vilken typ av dämpning, tjocklek osv som behövs. Om jag tex behöver dämpa vid 350Hz och 35Hz - hur vet jag då vad och hur jag ska bygga så att det inte dämpar 500Hz och 50Hz istället? Finns det formler för sånt? Ja, det var några frågor till att börja med. Jag hoppas det inte finns några dumma frågor för det kommer garanterat att dyka upp fler 🙂 /Magnus
×
×
  • Skapa ny...