Jump to content
Annons

Värt att köpa mikförstärkning (preamp)?


Nikkke

Recommended Posts

Annons

Nåt som ev kan ge resultat är en hel channelstrip med både micpreamp, kompressor o kanske eq att skruva med. En del har de´esser osv.

Går att få tag i ganska fina såna beg för typ 1500 - 3000 kr.

Eller att du köper en kompressor o sätter mellan ljudkortet o datorn...

Sen är det delade meningar om det mesta, även det här. Många tycker det är bäst att komprimera o snitsa till ljudet i det inspelningsprogram man kör på. Jag som är lite eljest av mig kan inte leva utan mina outboardsburkar...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg CL1 har redan mickpreamp, men det kanske du redan visste... Vad är det du inte är nöjd med(ljudmässigt)? en preamp för 500kr är förmodligen inte bättre än de som finns i ljudkortet. I "budget klassen" köper man snarare saker för att man inte har något som man har behov av än att något annat skulle vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en focusrite trakmaster pro och jag upplevde att det blev bättre ljud genom den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sound on sound hade ett blindtest av preamps i decembernumret där man jämförde 8 olika preamps i väldigt varierande prisklasser. Art pro MPA, som kostar en tiondel av de dyraste preampsen i testet, stod sig väldigt väl i jämförelsen. Med det inte sagt att billiga preamps låter lika bra som dyra, men om man ser på testet så är det i alla fall inga oerhörda skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps gör alltid skillnad, bättre eller sämre beror på vad man hade innan och vad man byter till (och vilken mic man har). Men det verkar som att de behöva kosta lite mer än den du tittat på för att börja bli bra, den du tittar på är nog hugget som stucket med den du redan har i ljudkortet. Menar, skall du uppdatera får du nog ta ett lite större steg (därmed inte sagt att dyrt = bra).

Lycka till hur du än gör.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid värt att köpa nya saker till studion. Finns fan inget roligare än nya prylar! Men se till att prylarna du köper faktiskt ger dig ett tillskott i form av kvalitet. Ska du köpa en mickpreamp köp en som faktiskt erkänt låter bra och tillför någon grädde på moset. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk....osv osv. Du hajjar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En channelstrip där man kan vrida med fingrarna på kompressorns kontroller är bra, då är det lite lättare att förstå hur en kompressor fungerar och varför den är bra. Som nybörjare är det kanske den svåraste biten att ens förstå hälften av. Men viktigt att lära sig. Tränar man o skruvar fattar man efter ett tag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en channelstrip och det jag tycker är bäst med den är att man kan ställa in gain och forma ljudet med gainen tack vare en output kontroll som gör att man tom. kan dista signalen utan digitaldist. Sen en liten eq där jag kan ta bort hypad diskant tex från min budget mick=mindre brus bara en preamp är kanske inte så användbart även om det kan bli lite tjockare ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...