Jump to content
Annons

Mixning hjälp


Persson3

Recommended Posts

Alltså, jag är verkligen sämst på att hålla på i "mixern" i FL Studio. Har ingen aning om hur man "mastrar" eller något. Har kollat på en massa tutorials och sådant, men liksom, jag fattar ingenting av vad jag håller på med när jag väl ska hålla på.

Jag försökte göra en liten kort remix på Aviciis låt; I Could Be The One. Men, alltså, det låter verkligen inte bra, då jag inte kan mixa så bra :/

Hur lär jag mig? Är det verkligen så svårt? Tar det lång tid att lära sig?

btw, här är remixen jag gjorde, om någon vågar sig på den 🙁 (vet att den låter förjävlig, blir så när man inte har tillräckligt med kunskap)

Remixlänk borttagen - Läs forumreglerna

Säg gärna vad jag ska göra för att den ska låta bättre.

Säg exakt vad du tycker om den.

Tack! 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för att vara "sämst" enligt dig själv så kan jag säga att det faktiskt inte är så farligt... har hört mixningar som är 100 gånger värre... 😉

för det första så känns det inte helt fair att kommentera en youtube länk då dom kan ändra ljudet väldigt mycke ifrån mp3n..

men utifrån det jag hör (via hörlurar just nu) så skulle de behövas en del diskant, den känns lite dov.. kicken skulle du kunna mixa lite mer på.. bla EQ och compressor för att få lite mer tryck i den..

släng gärna upp en mp3 version istället så vore det nice.. 🙂

btw.. det är skillnad på mastering och mixning.. mastering är nåt du absolut inte ska ge dig in på än.. utan koncentrera dig enbart på mixningen i nuläget..

angående mixningen i sig så beror det väldigt mycke på vad du har för högtalare/monitorer/lurar.. sedan är det bara träna och träna så man får upp sitt gehör så du kan höra dom små detaljerna som kan skilja när du ändrar i EQn eller compressorn osv..

men egentligen ska du inte lyssna på mig.. fick skit i annan tråd för att jag försökte hjälpa till angående mixning, så fråga gärna linus eller wavebreaker.. dom har nog svar.. 😉

mvh Nickeduvet

Redigerat av Nickeduvet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Att jag sa "sämst" var för att jag la ut remixen på ett annat forum före, och dom var ju inte så nöjda, läste 3 kommentarer och sen tänkte jag att jag frågar om hjälp här för att göra den bättre.

Kommentarerna såg ut ungefär såhär; "Låter förjävligt, omastrad." "sämst" osv. (Men det var inte på något "musikforum".)

Jag kan säga att jag använder vanliga Steelseries Siberia V2, så jag har ju liksom inget riktigt headset för sånt här precis 😛 hehe

Angående "diskant", så har jag ärligt talat ingen aning om vad det är för något. Så det vore snällt om du kunde förklara lite kort 🙂

Kicken är något jag vill få till, har kollat en massa tutorials på hur man använder olika grejer. Får nog kolla lite mer, har ju liksom inge bråttom med att lära mig.

Compressorn har jag inte förstått mig på än, sitter och ändrar lite då och då och visst, jag hör skillnad, men fattar ju inte vad jag håller på med, så jag använder oftast presets.

Samma med EQn, jag hör skillnad, men förstår inte lika mycket vad man ska göra på det och det ljudet, så jag brukar bara ändra till det ljudet låter skönt 😛 haha även fast det kanske är helt åt helvete fel

Jag håller på och ändrar för fullt med ljuden på samma remix just nu. Jag resetade alla EQs på alla ljud, och gjorde om alla tills det lät bra. Men "låta bra" enligt mig, kan vara helt fel, för att jag inte kan så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steelseries Siberia V2

har aldrig provat dessa så kan tyvärr ej avgöra hur bra dom är.. 🙂

Angående "diskant", så har jag ärligt talat ingen aning om vad det är för något. Så det vore snällt om du kunde förklara lite kort 🙂

Diskant är det som gör att ljudet blir "ljusare" eller "mörkare" om man ska förklara det på ett enkelt sätt.. höjer du diskanten så får du ett tydligare ljud (men man ska inte höja det för mycket för det kan förstöra ljudet oxå och låta hemskt i öronen) 😉 man kan även sänka diskanten och då blir det mer dovt (vilket jag tyckte din låt var)..

samma sak gäller om man ändrar basen i EQn.. höjer man för mycket så blir det bara basigt, sänker man så försvinner basen.. så man får känna sig för där.. man brukar klippa basen ungefär vid 40-50 hz..

en EQ är uppbyggd på Bas, mellanregister och diskant.. dvs åt vänster har du bas sedan kommer mellanregister och till höger har du diskant.. prova genom att röra på dom grejerna i EQn och hör vad som händer om du drar dom upp och ner etc vid varje del..

Kicken är något jag vill få till, har kollat en massa tutorials på hur man använder olika grejer.

Compressorn har jag inte förstått mig på än

svårt att få ut något riktigt vettigt ur tutorials, för alla ljud är väldigt olika och behöver mixas därefter..

man får nästan prova sig fram och lyssna efter det bästa resultatet helt enkelt..

men i compressorn så har du olika rattar du kan använda vilket kan va lite krångligt att förklara allt men du kan läsa lite om det på wikipedia (om det är ok att länka till den sidan?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression#Threshold

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen remix när man ändrar tempot på en låt? Eller vad är det du har gjort? En cover möjligtvis.

Jag har inte bara ändrat tempot. Jag gick in i FL Studio, tog fram mitt minikeyboard, spelade lite, och sen försökte jag bara spela den här låten, så jag spelade tills det lät rätt, alltså, rätta noterna eller vad man säger. Ändrade ljud, och sedan fortsatte jag bara. Så jag har ju inte tagit låten, och bara ändrat tempot 🙂

har aldrig provat dessa så kan tyvärr ej avgöra hur bra dom är.. 🙂

Diskant är det som gör att ljudet blir "ljusare" eller "mörkare" om man ska förklara det på ett enkelt sätt.. höjer du diskanten så får du ett tydligare ljud (men man ska inte höja det för mycket för det kan förstöra ljudet oxå och låta hemskt i öronen) 😉 man kan även sänka diskanten och då blir det mer dovt (vilket jag tyckte din låt var)..

samma sak gäller om man ändrar basen i EQn.. höjer man för mycket så blir det bara basigt, sänker man så försvinner basen.. så man får känna sig för där.. man brukar klippa basen ungefär vid 40-50 hz..

en EQ är uppbyggd på Bas, mellanregister och diskant.. dvs åt vänster har du bas sedan kommer mellanregister och till höger har du diskant.. prova genom att röra på dom grejerna i EQn och hör vad som händer om du drar dom upp och ner etc vid varje del..

svårt att få ut något riktigt vettigt ur tutorials, för alla ljud är väldigt olika och behöver mixas därefter..

man får nästan prova sig fram och lyssna efter det bästa resultatet helt enkelt..

men i compressorn så har du olika rattar du kan använda vilket kan va lite krångligt att förklara allt men du kan läsa lite om det på wikipedia (om det är ok att länka till den sidan?)

http://en.wikipedia....ssion#Threshold

Får kika där imorgon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen remix när man ändrar tempot på en låt? Eller vad är det du har gjort? En cover möjligtvis.

det är en remix även om man använder samma melodi fast i annat tempo..

men visst kan man kalla det cover oxå.. men jag ser det mer som remix i detta fallet..

Link to comment
Dela på andra sajter

det är en remix även om man använder samma melodi fast i annat tempo..

men visst kan man kalla det cover oxå.. men jag ser det mer som remix i detta fallet..

Är mycket väl medveten om det, men denna låt är ju identisk vilket en remix knappast är.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

"re·mixed, re·mix·ing, re·mix·es To recombine (audio tracks or channels from a recording) to produce a new or modified audio recording"

Känner mig nödgad att hålla mer Ludde här. Rent tekniskt så skulle man kanske kunna kalla det remixa om jag tog orignalet och timestretchade det så det blev 10s kortare med en ökning i tempot som följd men jag skulle inte kalla det remix. I mitt tycke är en remix när du tar någon annans musiklaliska verk och gör om det i din egen tolkning, Hur mycket av orginalverket du använder är väl upp till en själv men att bara ändra tempo eller spela exakt samma fast med "egna" ljud...nääääh. Luktar cover.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket väl medveten om det, men denna låt är ju identisk vilket en remix knappast är.

Är den här låten identisk menar du? Är det dina eller mina öron det är fel på? 🙂

"re·mixed, re·mix·ing, re·mix·es To recombine (audio tracks or channels from a recording) to produce a new or modified audio recording"

Känner mig nödgad att hålla mer Ludde här. Rent tekniskt så skulle man kanske kunna kalla det remixa om jag tog orignalet och timestretchade det så det blev 10s kortare med en ökning i tempot som följd men jag skulle inte kalla det remix. I mitt tycke är en remix när du tar någon annans musiklaliska verk och gör om det i din egen tolkning, Hur mycket av orginalverket du använder är väl upp till en själv men att bara ändra tempo eller spela exakt samma fast med "egna" ljud...nääääh. Luktar cover.

Okej, visst, kalla den cover, remix eller vad du nu vill, men jag la upp den på youtube och skrev remix. Man kanske inte ska kalla det en remix, men jag vill heller inte kalla detta en cover.

Det jag ville ha hjälp med, var att lära mig mixa bättre.

Blir ju heller ingen skillnad på min version vare sig om det är en cover eller remix. Lyssna på skiten om du tycker om det, lyssna inte på det om du inte tycker om det.

Låter som ni resonerar ungefär såhär; "pfft, det här är ju en cover, inte en remix. Fan vad dåligt."

Redigerat av Persson3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag försöker komma fram till är att innan du gräver ner dig för mycket i mixträsket tycker jag att du borde sluta göra "covers" och satsa på egna grejer. Du är det viktigaste och det som är svårast, tro mig du kommer att lära dig att mixa längs vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag försöker komma fram till är att innan du gräver ner dig för mycket i mixträsket tycker jag att du borde sluta göra "covers" och satsa på egna grejer. Du är det viktigaste och det som är svårast, tro mig du kommer att lära dig att mixa längs vägen.

Ja, det är ju egna låtar jag vill göra, men jag tänkte att jag vill lära mig mer om hur man använder grejerna innan jag kör eget race. Jag har faktiskt gjort lite egna grejer, korta dock. Men det jag gjort själv låter inge bra.

Därför tänkte jag att jag försöker göra låtar som redan finns, för att lära mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det är absolut inget fel att härma någon i början.. det är faktiskt ett bra sätt att lära sig.. att utgå utifrån stora artister hur dom gör sina låtar osv.. och när man väl känner att man klarar av det så kommer man klara av att göra egna låtar helt galant.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den här låten identisk menar du? Är det dina eller mina öron det är fel på? 🙂

Okej, visst, kalla den cover, remix eller vad du nu vill, men jag la upp den på youtube och skrev remix. Man kanske inte ska kalla det en remix, men jag vill heller inte kalla detta en cover.

Det jag ville ha hjälp med, var att lära mig mixa bättre.

Blir ju heller ingen skillnad på min version vare sig om det är en cover eller remix. Lyssna på skiten om du tycker om det, lyssna inte på det om du inte tycker om det.

Låter som ni resonerar ungefär såhär; "pfft, det här är ju en cover, inte en remix. Fan vad dåligt."

Ja tråden spårade ju lite in i tvetydigheten om det var en cover eller remix men om vi skiter i det så är det lite svårt att bedöma din förmåga om du inte skapat något eget utan mest försökt efterlikna orginalet.

IMHO så tror jag man lär sig mer med att jobba med eget material för att få en egen touch och ljudbild på det. sen är det inte fel att använda en annan låt som mall. Använd Aviciis låt som mall för ungefär hur du vill att din ljudbild ska se ut men försåk återskapa det på eget material å då menar jag inte att bara använda samma ljud det är inte samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...