Jump to content
Annons

Oljud i en av mina monitorer


dstrandberg

Recommended Posts

Varje gång jag slår igång mina monitorer, efter att ha haft dem avstängda en längre period (över natten) får jag ett hiskligt oljud ifrån en av monitorerna. Det kommer bara från en av dem och jag har provat byta plats för att se så det inte är fel på sladdarna och ljudet fanns kvar.

Den enda lösningen jag kan minska brummet på är att spela väldigt hög musik. Efter en stund försvinner det värsta oljudet och kvar är endast ett litet surrande i den drabbade monitorn, men som fortfarande är fruktansvärt drygt.

Någon som har några tips eller idéer på vad som kan vara fel?

Edit: Monitorerna jag använder är gamla modellen av KRKs Rokit 5 in genom ett Presonus Firestudio Project - Ljudkort

Redigerat av dstrandberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du byter plats på dem så finns alltså ljudet kvar i samma monitor - och det blir bättre efter en stund, när monitorn har blivit uppvärmd?

Skulle i så fall tro att det handlar om en kallödning i nätdelen på den monitorn. När det blir varmt, så blir det bättre kontakt, så att det funkar bättre.

Kolla lödningarna och gör om dem (eller lämna till någon som kan göra det) på alla ställen där det blir varmt, så borde det bli bra sedan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...