Jump to content
Annons

Nybörjare som vill ha hjälp!


dixxie

Recommended Posts

Tja tja 🙂 Mitt namn är daniel 19 snart 20. Jag har nyligen blivit intresserad av produktion av house musik. Jag bara älskar house.. Köpt mig ett par beats by dr.dre mixr som e gjorda med david guetta 🙂 Dem sitter åt lite hårt men grymt ljud. Rekomenderar dem starkt till dem som har lite mindre huvud..

 

Det jag har just nu är..

1.En fattig laptop ( funkar men är seg ) Funderar på att köpa en dator från komplett.se Kom gärna med förslag när det gäller musikproduktion

2.FL studio 10

3.Ett midi bord cme U-key som jag kopplat till ett externt ljudkort

4.externt ljudkort Focusrite Saffire 6 usb heter det

Det som skulle vara intressant är lite små tip och tricks på genvägar man använder sig av på tangentbordet som skulle underlätta i fl studio..

Samt lite mer information om hur man komponerar och använder sig av fx bland annat.

Jag har inte tittat i forumet om det finns ngn tråd om detta men skulle vara uppskattat om någon har tid över och vill tjöta på skype. Då det är lättare och man kan förklara lättare.

Annars är det nog inget mer. Önskar lycka till, till alla som håller på med musik 🙂 Och kanske ngn stans finns det ngn som vill hjälpa en nybörjare..

 

MVH Daniel Christiansson

Skype: Daniel41717

post-33535-0-78463600-1358975434_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att sitta o förklara allt i text tar väldigt lång tid. Men som tur är finns juh youtube! I stort sätt alla frågor du har kan du få svar på där och tror de är mycket lättare att kolla där än att få de beskrivet för dej.

här är en bra nybörjar guide t.ex

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har varit i samma sits som dig och det var FL Studio som egentligen satte igång mitt musierande på allvar också även om det för mig bara en skön hobby att ägna mig åt på fritiden.

Jag kan bara säga att en sak och det är Youtube. Där finns mängder med tips och trix för hur man använder FL Studio från allt från nybörjare till mer avancerat. Det man lär sig med tiden är att man inte skall snöa in för mycket på den musikstilen man vill göra när man lär sig utan att våga vara så lyhörd man bara kan. Det finns faktiskt en hel del matnyttiga hip hop tutorials t ex som också ger dig förståelse i hur FL Studio funkar men också hur man t ex arrangerar en låt med just effekter och melodier.

Precis som Whaatswe har svarat dig så tar det oerhört mycket tid att förklara FL Studio och jag är 100% säker att även om någon berättar för dig så skulle bara 1% av det man säger sjunka in och bli användbart för dig. Det bästa är att ta allt i sin egen takt och leka, testa och ha roligt och under tiden bryta ny mark och lära sig mer allt eftersom man "behöver" det.

Vad gäller datorn du skall använda så rekommenderar jag en dator med relativt bra processor och med mycket RAM-minne. Snåla inte på RAM. Jag kör en burk med 6Gb i RAM och det funkar för mig och det jag gör, men har man för lite RAM så kan det börja "hosta" och lagga om man kör stora projekt med många VST:er igång samtidigt. Ju bättre dator, desto mindre tid för att fixa och trixa och mer tid över för att skapa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Håller med ovanstående. Youtube har ett oändligt antal tutorials just angående house men andra genres är ju också av intresse. Kolla på och lär dig av allt du kommer över.

Angående användningen av effekter så gäller även det ovanstående. Lek och pilla med reeverb och olika filter. Lägg till automationer osv, osv.

Angående datorn så instämmer jag att en bra processor och hyggligt med RAM är att föredra.

Ljudkortet kan du ju uppdatera ifall behovet skulle uppstå medan du kanske får pröjsa en aning mer för datorn som du samtidigt kanske vill ska hålla några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...